$$News and Reports$$

04 אוג' 2014


"במידה ונאפיין את חאלד משעל כבעל מאפייני אישיות פסיכופתית- ניסיון להפגין אמפתיה, התגוננות או אמוציונליות הן אסטרטגיות שנועדו לכישלון מראש"
 
 Profiling.PNG
שיטה חדשה שפיתחו חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב לבניית פרופילים פסיכולוגים של מנהיגים פוליטיים, עשויה לסייע למקבלי החלטות להבין את ההתנהגות הצפויה של מנהיגים יריבים ולתכנן כנגדם אסטרטגיית הרתעה אפקטיבית יותר, דבר הרלוונטי ביותר לעימות הנוכחי.
 
כך למשל, העימות הנוכחי בחמאס מתנהל מול מספר מצומצם של מנהיגים, כדוגמת חאלד משעל. "במידה ונאפיין את משעל כבעל מאפייני אישיות פסיכופתית, הרי שנצפה לראות שהוא משדר תחושת 'כל יכול', שהוא חסר פחד, שהוא תופס אחרים (במיוחד את ישראל) כחלשים ופגיעים, ושיחסיו סובבים סביב משחקים של 'צייד-ניצוד'. אדם כזה לא יושפע באופן משמעותי מפגיעה באזרחים חפים מפשע או הרס תשתיות משום שהוא חסר יכולת אמפתית. הוא יעסוק במניפולציות והונאה כדי להשיג את תחושת הרווח האישי שלו. במקרה כזה ניסיון להפגין אמפתיה, התגוננות או אמוציונליות הן אסטרטגיות שנועדו לכישלון מראש. תובנות אלו  הן חשובות ביותר לגבי הבנת האישיות ותכנון מערכה נגדה", אומר פרופ' יאיר נוימן מאוניברסיטת בן-גוריון, שהוביל את המחקר החדש, ביחד עם פרופ' גולן שחר מהמחלקה לפסיכולוגיה ומר יוחאי כהן.
 
היכולת להבין את תודעת האויב היא קלף חשוב בכל מאבק. במסגרת זו נבנים פרופילים פסיכולוגיים של מנהיגים ויריבים אסטרטגיים.  באופן מסורתי התבצעה עבודה זו על ידי פסיכולוגים ותוך השענות רבה על אינטואיציה. פרופ' נוימן: "פרופיל פסיכולוגי של מנהיג עיראק לשעבר, סאדם חוסיין, נבנה על ידי סוכנות הביון האמריקאי, ה--CIA וזה הסביר לממשל בוש שמה שהם תופסים כחוסר רציונליות נובע מרציונליות מזרח-תיכונית של 'שופוני'. דהיינו, כל עוד המנהיג אינו מוכרע סופית או מושפל בפומבי, כל התגרות שלו בארה"ב, גם במחיר נזק קטסטרופלי ללוחמיו ואזרחיו, תיתפס כניצחון וסימן לגבריות. למסקנה זו לקח ברור גם לגבי המאבק הנוכחי מול חמאס".

 

 
במחקר שיתפרסם בקרוב ב"כתב העת האמריקאי למודיעין (צבאי)" מציעים החוקרים, כאמור, שיטה חדשה ופורצת דרך לבניית פרופילים פסיכולוגיים הנתמכת על ידי ניתוח ממוחשב. השיטה מודגמת על ניתוח הנאום שנשא הנשיא המודח של מצרים - מוחמד מורסי - לאו"ם וחושפת רבדים עמוקים ונסתרים בנאום.
 
כותרת מאמרם היא:
A Novel Computer-Assisted Personality Profiling Methodology: Illustrating Psychological Analysis via Former Egyptian President Morsi's Speech to the United Nations

 

"שיטה זו ואחרות", מדגיש פרופ' נוימן, "עשויות לסייע למקבלי החלטות לתכנן הרתעה אפקטיבית יותר, לשערך התנהגות צפויה של המנהיג ומעגל ההנהגה וכדומה".