$$News and Reports$$

27 דצמ' 2015
​מחקר חדש של פרופ' גולן שחר מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שופך על הנזקים הבריאותיים של ביקורת עצמית. פרופ' שחר ממשיל ביקורת עצמית ל"וירוס אישיותי" מזיק במיוחד, המחולל שורה ארוכה של הפרעות נפשיות (למשל דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה) ובעיות פיסיות (כאב ותשישות כרוניים). למעשה, מחקרו של פרופ' שחר מצביע על האפשרות שביקורת עצמית ממש הורגת, כי היא מעורבת במחשבות אבדניות וניסיונות אבדניים.

המחקר,  הרואה אור בימים אלה כספר, בהוצאת הספרים של אוניברסיטת אוקספורד, שופך אור על הנזקים הבריאותיים של ביקורת עצמית. באנגלית, שם הספר הוא "Erosion: The Psychopathology of Self-Criticism". בתרגום לעברית, השם הוא "האויב הוא אני: הנזקים הבריאותיים של ביקורת עצמית".

הספר מסכם שני עשורים של מחקר, תאוריה, ועבודה קלינית של פרופ' שחר, פסיכולוג קליני-רפואי המלמד במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. שחר משמש גם כפרופ' אורח במחלקה לפסיכיאטריה אשר באוניברסיטת "ייל" בארה"ב, וכעורך הראשי של כתב העת JOURNAL OF PSYCHOTHERAPY INTEGRATION

בספרו, מפרט פרופ' שחר את הדרכים בהן ביקורת עצמית מזיקה לבריאות נפשית וגופנית. אנשים בעלי ביקורת עצמית גבוהה, טוען שחר, יוצרים סביבם דחיות מאחרים, ניתוקי יחסים, ואובדנים מסוגים שונים. הם גם נמנעים מלחוות אירועי חיים מהנים ומלשאוב תמיכה מסביבתם. הדחק הנפשי והעדר התמיכה גורמים בתורם למצוקה נפשית וגובנים. פרופ' שחר מציע תאוריה חדשנית באשר לסיבות בעטיין מתפתחת ביקורת עצמית פתולוגית בקרב יחידים, משפחות, חברות ותרבויות, ומספק הנחיות למטפלים המתמודדים עם מטופלים בעלי ביקורת עצמית פתולוגית, בעיקר בגיל ההתבגרות ובבגרות הצעירה.

פרטים מלאים יותר אודות המחקר ייחשפו בסימפוזיון מיוחד שמארגן בימים אלה פרופ' שחר. אשר יוקדש  לזכרו של מורהו מאוניברסיטת "ייל", פרופ' סידני בלאט ז"ל, שהוא אחד מגדולי הפסיכולוגים הקליניים בני זמננו. גם את ספרו החדש מקדיש פרופ' שחר לזכרו של בלאט.

"סימפוזיון סידני בלאט להבנת הדיכאון והאובדנות" ייערך ב-6 בינואר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. פרופ' שחר יפתח את הסימפוזיון בהרצאה על פועלו ותרומותיו הרבות של פרופ' בלאט, ואת ההשפעה של עבודת בלאט על עבודתו שלו.
 
לאחר מכן, תערך "הרצאת סידני בלאט" על ידי אורח מיוחד מחו"ל: פרופ' תומס ג'וינר מארה"ב, הידוע כחוקר המוביל בעולם בתחום האובדנות. הסימפוזיון ייחתם בפאנל מיוחד של מומחים ישראליים, אשר יחוו את דעתם על הדרכים היעילות ביותר לטפל בדיכאון ובאובדנות.

Blatt-Symposium .pdfמצ"ב תכנית סימפוזיון סידני בלאט להבנת הדיכאון והאובדנות
 
משתתפי הסימפוזיון:
 
פרופ' תומס ג'וינר
פרופ' תומס גו'ינר גדל בג'ורג'יה, למד בפרינסטון ובאוניברסיטת טקסס אשר באוסטין, וכיום משמש כ-  DISTINGUISHED  PROFESSOR  (אות הכבוד החשוב ביותר שאוניברסיטה יכולה להעניק)  על שם רוברט או. לאוטון במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת המדינה של פלורידה.  פרופ' ג'וינר הוא מהמובילים בעולם במחקר על הבסיס הפסיכולוגי, הנוירוביולוגי, והטיפולי של דיכאון ואבדנות. הוא פרסם מאות מאמרים ועשרות ספרים בתחום זה ובתחומים נלווים בפסיכולוגיה קלינית, ופיתח תאוריה ייחודית על הסיבות לאבדנות, אשר משיקה לעבודתו המונומנטלית של סידני ג'. בלאט, כמו גם לעבודות מרכזיות אחרות בתחום. ג'וינר זכה במענקי מחקר גדולים ובפרסים רבים על עבודתו, בין היתר מקרנות גוגנהיים ורוקפלר, ומהסתדרות הפסיכולוגים האמריקנית    .(APA)  כיום, לצד מחקריו פורצי הדרך, הוא מייעץ לגופים פדרליים רבים בארה"ב, משמש כעורך ראשי של שני כתבי עת בפסיכולוגיה קלינית (Journal of Social & Clinical Psychology; Suicide & Life Threatening Behavior) , מרצה בבמות פופולאריות ובאמצעי התקשורת, ומנהל פרקטיקה פרטית העוסקת בטיפול בסובלים מאבדנות וייעוץ למשפטנים סביב דילמות הקשורות לתחום.

פרופ' גולן שחר
פרופ' גולן שחר קיבל את כל תאריו האקדמיים באוניברסיטת בן-גוריון, עבר הכשרת פוסט-דוקטורט באוניברסיטת "ייל" בארה"ב, ושימש כחבר סגל באוניברסיטת בר-אילן ובבית הספר לרפואה של אוניברסיטת "ייל". שחר  מכהן כפרופסור לפסיכולוגיה קלינית-רפואית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, כפרופ' אורח לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת '"ייל" בארה"ב, וכעורך הראשי של כתב העת הבינלאומי Journal of Psychotherapy Integration . הוא נחשב לאחד מתלמידיו וממשיכי דרכו הבולטים של פרופ' בלאט, בעיקר בכל הקשור להבנת דיכאון ומצבים נפשיים נלווים, ולממשק בין פסיכואנליזה ומדע. ספרו אקדמי הראשון, העוסק בביקורת עצמית פתולוגית, יצא השנה לאור בהוצאת הספרים של אוניברסיטת אוקספורד.

ד"ר ענת ברונשטיין-קלומק
ד"ר ענת ברונשטיין קלומק סיימה את לימודי הדוקטורט בפסיכולוגיה קלינית של הילד באוניברסיטת בר אילן, וכיהנה כ-Assistant Professor  במחלקה לפסיכאטריה של הילד והמתבגר באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. כיום משמשת ד"ר ברונשטיין קלומק כמרצה בכירה בבית הספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. בין תחומי הוראתה פסיכותרפיה ומניעת אובדנות. ד"ר ברונשטיין קלומק מתמחה בהפרעות רגשיות בקרב ילדים ובני נוער ועבודות המחקר ופרסומיה עוסקים בבריונות, בריונות ברשת, דיכאון ומניעת אובדנות בקרב מתבגרים. מאז 2007 ד"ר ברונשטיין קלומק משמת כסגנית עורכת של הגורנל Archives of Suicide Research.

פרופ' איווה גלבוע-שכטמן
פרופ' איווה גלבוע-שכטמן מחזיקה בדוקטורט בפסיכולוגיה קלינית מ- Northwestern University. היא עובדת כפסיכולוגית קלינית וכן משמשת חברת סגל במחלקה לפסיכולוגיה ובמרכז הרב תחומי לחקר המוח על שם לסלי וסוזן גונדה באוניברסיטת בר אילן, בו היא גם עומדת בראש המעבדה לעיבוד רגשי.  

פרופ' גארי דיימונד
פרופסור גארי דיימונד הוא פסיכולוג קליני, מטפל משפחתי וראש המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. הוא אחד ממפתחי טיפול משפחתי מבוסס התקשרות, המיועד לטיפול במתבגרים דיכאוניים ואובדניים וכתב, יחד עם שותפיו גיא דיימונד וסוזן לוי, את הספר "Attachment Based Family Therapy" שצא לאור באוקטובר על ידי ארגון הפסיכולוגים האמריקאים (APA) ב-2014.  פרופ' דיימונד מכשיר מטפלים בארץ ובחו''ל.
 
 ד"ר שרון זיו-ביימן
פסיכולוגית קלינית, מנהלת שותפה מייסדת ב"קבוצת שיח – מכון לפסיכותרפיה התייחסותית", מנהלת מכון שדות לשירותים פסיכולוגיים, חברת סגל באקדמית תל אביב יפו, חברת בורד של האיגוד הבינלאומי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית, לשעבר יו"ר הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית, ממייסדי האגודה הישראלית לפסיכותרפיה ממוקדת, פרקטיקה פרטית במבוגרים וזוגות. 
פרופ' ג'וש ליפשיץ
פרופ' ג'וש ליפשיץ הינו פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע וכן פרופסור חבר לפסיכולוגיה במחלקה לפסיכיאטריה ב- College of Physicians and Surgeons of Columbia University, אשר בניו-יורק. פרופ' ליפשיץ חוקר ומטפל בגישת IPT מעל 20 שנים והיה הראשון להתאים את השיטה לטיפול בהפרעות חרדה.

פרופ' דני קורן
פרופ' קורן מחזיק בדוקטורט בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת בוסטון בארה"ב. הוא פסיכולוג קליני וחבר סגל במסלול טווח החיים של המגמה הקלינית בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, שם הוא גם עומד בראש "גשר מעל מים סוערים", המעבדה ללימוד וקידום של בריאות נפש בקרב צעירים. 

ד"ר הדר שלו
ד"ר הדר שלו הוא רופא פסיכיאטר העומד בראש מרפאת הטראומה והמרפאה הנוירופסיכיאטרית במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה. כמו כן ד"ר שלו חבר בפקולטה למדעי הבריאות של אונ' בן גוריון בנגב. עיקר עיסוקו המחקרי הוא בתחום הסטרס והשלכותיו.  ד"ר שלו  חבר בוועדת הבחינות לפסיכיאטרים של המועצה המדעית וכן מלמד פסיכותרפיה.