$$News and Reports$$

10 ינו' 2019

המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בן-גוריון בנגב תשיק בשנת הלימודים הבאה (תש"פ) תוכנית ייעודית של תואר ראשון במדעי המחשב עם התמחות במדעי הנתונים, תחום נוסק הנמצא במרכז התעשייה הטכנולוגית.

בעולם שבו מידע הוא השלב הראשון בפעילויות מחקר ופיתוח רבות, ניתוח וניצול יעיל של נתונים דורש בסיס איתן של מדעי המחשב יחד עם רקע נרחב בסטטיסטיקה, למידת מכונה, ושיטות חישוב ייחודיות. מומחיות בכל התחומים הללו מאפשרת להשיג הישגים פורצי דרך כדוגמת מכשור אוטונומי ומערכות חכמות המשתפרות בכוחות עצמן. תחום מדעי הנתונים נמצא כיום במרכז עשייתן של כל החברות הטכנולוגיות המובילות כמו גם בחברות סטרטאפ רבות. הביקוש למומחים בתחום הוא גבוה מאד ואף נמצא במגמת עלייה.

יתרונה המרכזי של התוכנית, בהשוואה לתוכניות אחרות, טמון בהכשרה המשולבת, אשר כוללת תואר ראשון במדעי המחשב ברמה גבוהה, יחד עם התמחות מעמיקה במדעי הנתונים. שילוב זה כאמור נדרש מאד בשוק העבודה, בדגש על תעשיית ההייטק.

מעבר להקניית כלים מעשיים שאיתם הסטודנטים יוכלו להשתלב בשוק העבודה, הבוגרים יוכלו להשתלב במחקר ופיתוח של דור האלגוריתמים הבא ובאופן כללי במחקר בתחום זה, הנהנה מפריחה גלובלית. כבר בימים אלו מתבצעים מחקרים בתחום זה במחלקה למדעי המחשב. ביניהם למשל: רובוטים הלומדים בעצמם כיצד לבצע משימות, מערכות ראייה ממוחשבות מתקדמות, שיטות גרפיקה ומציאות רבודה חדשניות, שיטות מתקדמות להסקת מסקנות מנתונים, כלים לשיפור אוטונומי של המחשב, ומחקרים מבוססי נתונים במדעי המוח ורפואה דיגיטלית.

תוכנית ההתמחות, המועברת על ידי הסגל האקדמי הבכיר במחלקה למדעי המחשב, בהובלת ד"ר סיון סבתו, תכלול קורסי ליבה בנושאים כמו מדעי הנתונים, למידה חישובית, שיטות אלגוריתמיות ייחודיות למדעי הנתונים ורשתות עמוקות. התוכנית מספקת קורסי בחירה המאפשרים רכישת כלים בתחום מדעי הנתונים וביניהם: בינה מלאכותית, ראייה חישובית, עיבוד תמונה, מדעי הרוח הדיגיטליים, רובוטיקה, פרטיות מידע, מחשוב ענן ועוד. כמו כן, במסגרת ההתמחות הסטודנטים יתנסו בפרויקטים מעשיים בתחום מדעי הנתונים.

"במהלך הרצת תוכנית הפיילוט שלנו להתמחות במדעי הנתונים, ראינו את הביקוש הרב לשילוב של נושאים אלו עם תואר במדעי המחשב. התוכנית תאפשר לבוגריה שילוב מנצח בין רקע מעמיק במדעי המחשב, שהוא תחום מבוסס שחשיבותו רק הולכת וגוברת משנה לשנה, לבין התמחות מודרנית ונדרשת ביותר בשוק העבודה ובמחקר", כך לפי ד"ר סיון סבתו. לאור זאת, תוכננה התוכנית כך שלצד הקורסים הייחודיים להתמחות, היא תכלול את קורסי החובה והליבה בתואר היסוד במדעי המחשב – אלגוריתמים, שיטות חישוב, שפות תכנות, לוגיקה, קומבינטוריקה, חשבון אינפיניטסימלי וכיוצא באלה.

לדברי פרופ' אהד בן שחר, ראש המחלקה למדעי המחשב תחום מדעי הנתונים הוא תחום מרכזי בפעילות המחלקה מזה מספר שנים, לצד תחומים חדשים נוספים כמו אינטליגנציה מלאכותית, למידת מכונה, חישוב ויזואלי וביולוגיה חישובית. זאת בנוסף לתחומים המסורתיים כמו תיאוריית מדעי המחשב, מערכות מחשב ורשתות תקשורת, שפות תכנות, הנדסת תוכנה ואבטחת המרחב המקוון. 

לדבריו, "כחלק מהעובדה שתחום מדעי הנתונים נושק כיום לכמעט כל שאר תחומי מדעי המחשב, כמו גם לדיסציפלינות רבות במדעי הטבע, הרוח והחברה, מדעי ההנדסה והבריאות, התוכנית החדשה היא תוכנית דגל המתוכננת להיות אבן שואבת לסטודנטים מצטיינים ולהכשרת הדור הבא של אנשי ההייטק וחוקרים באקדמיה". 

התוכנית מאושרת על-ידי המועצה להשכלה גבוהה וניתן יהיה להירשם אליה כבר בשנת הלימודים הקרובה. 

ההרשמה לשנת הלימודים תש"פ ת​יפתח ב-20 בינואר 2019.