02 מרץ 2015
מחקר המבוצע במחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה הביא לפיתוח טיפול רפואי פורץ דרך ברקמות עצם וסחוס פגומות תוך שימוש באלמוגים וגם לגילויים חדשים וראשונים מסוגם על הקשר בין תאי גזע למבנה העצם והתפשטות תאים סרטניים.

מאשה אלכסייב אסולין 2"לא חשבתי שתוך 3 שנים וחצי כבר אהיה בעיצומו של התואר השני. זה מאתגר אבל זה שווה כל רגע…" – מאשה אלכסייב אסולין, סטודנטית במסלול ישיר לתואר שני בהנדסת ביוטכנולוגיה, מחקר רפואי באמצעות אלמוגים

במסגרת מחקר רחב היקף שערכו באלמוגים, הצליחו פרופ' רזי וגו וצוותו מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון לפתח חומר המופק משלד האלמוג ומרכיבים נוספים אשר ביכולתו לשקם סחוס פגום בצורה מיטבית. בכך, הביאו לפריצת דרך בטיפול הרפואי בתחום.
BGU_9662
שלד האלמוג עשוי מקלציום קרבונט אשר דומה מאוד בהרכבו הכימי לעצם האנושית העשויה מקלציום פוספט. החוקרים הגיעו להבנה שהחומר ממנו עשוי שלד האלמוג יכול לעודד בניית סחוס חדש לאחר השתלה ובכך להביא לשיקום סחוס פגום בגוף.
היתרונות בשימוש הרפואי בחומר המופק מאלמוגים על פני שימוש בעצמות ובחומרים אחרים הינם שהאלמוג הוא חומר זול יחסית וניתן לגידול בתנאי מעבדה, פעילותו הביולוגית רבה, והוא מעודד תנועה והתמיינות של תאי גזע באזורים פגועים.
בעקבות המחקר הוקמה חברת סטארט-אפ אשר עוסקת בפיתוח החומר לשימוש רפואי מסחרי ובימים אלו המוצר נמצא בשלבי ניסוי, פיתוח ושיווק מתקדמים. הפיתוח ישמש בעיקר לטיפול רפואי בבעיות של שחיקת סחוס בפרקים, טיפול נפוץ בקרב מבוגרים וספורטאים. החברה זכתה בתואר "חברת החממה המצטיינת בישראל" לשנת 2013.
מתוך המחקר שערכו לצרכי פיתוח החומר, הגיעו החוקרים גם לגילויים חדשים וראשונים מסוגם על הקשר בין תאי גזע להתפשטות של תאים סרטניים;
לאחר שנערכו ניסויים בהשתלת החומר שהופק משלד האלמוג בעצמות, התגלה כי החומר דמוי העצם מהווה קרקע פורייה להתפתחות של תאי גזע. התאים נמשכים לקלציום שבשלד האלמוג, מתרבים ומתמיינים עליו באופן שונה; חלקם מתמיינים להפוך לעצם, חלקם לסחוס וחלקם לכלי דם. על רקע תצפיות אלו החלו החוקרים  במחקר נרחב על התנהגות תאי גזע ואופן קבלת ההחלטות שלהם, אשר תרם רבות לפיתוח התחום של הנדסת רקמות על בסיס תאי גזע.

"רציתי להיות מהנדס אבל מאז ומתמיד גם אהבתי ביולוגיה… למזלי מצאתי את התחום שמשלב בין השניים…" – תומר אסור, סטודנט לתואר שני בהנדסת ביוטכנולוגיה, מחקר רפואי באמצעות אלמוגים

כחלק ממחקר זה, גילו החוקרים כי תאים סרטניים בגוף האדם מתנהגים באופן דומה מאוד לתאי גזע בדרכי התפתחותם על העצם, ועל כן ניתן להשליך את דפוסי קבלת ההחלטות של תאי גזע גם על תהליך קבלת ההחלטות שמקבלים תאים סרטניים בעצמות במגע עם רקמות קשות. באמצעות גילויים חדשים אלו, מנסים כיום החוקרים לנתח את דרכי הפעולה של תאים סרטניים בגוף, להבין את אופן השימוש של תאים אלה בעצמות ככן זינוק להתפתחות ושליחת גרורות, לחקור מה ההשפעה של העצם והתאים הנמצאים בתוכה על התפתחות הסרטן ברמות התאיות וברמות המולקולריות ולפענח את החשיבות של הקלציום להתפשטות סרטנית בגוף האדם.
מחקרים אלו שנערכו במחלקה הביאו להעמקת הידע העולמי בחקר תאי הגזע ותאים סרטניים ועשויים לקדם משמעותית את יכולות הטיפול במחלת הסרטן.