$$News and Reports$$

20 ינו' 2015
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב נכנסה, זו הפעם השלישית, לרשימה העולמית "גרין מטריק"- דירוג האוניברסיטאות הירוקות, שנערך על-ידי אוניברסיטת אינדונזיה. האוניברסיטה הגיעה למקום ה-24 מתוך 360 אוניברסיטאות ממדינות שונות ברחבי העולם. בכך היא קפצה 36 מקומות מהדירוג הקודם שפורסם בשנת 2012.
 
השיפור בדירוג משקף את העשייה הנרחבת בתחום החינוך לקיימות, חסכון במשאבים וצמצום צריכה במקור, מחזור, שימוש מחדש, עידוד מחקר ופיתוח תשתיות בגישה מקיימת שנעשה באוניברסיטה בשנה האחרונה.
 
מאז השקת הדירוג בשנת 2010 מתאפשר לאוניברסיטאות במדינות מפותחות ומתפתחות להשוות את מאמציהן לטובת קיימות (אחריות סביבתית) בקמפוס וניהול אוניברסיטה ידידותית לסביבה. השנה נכנסו לרשימה 360 אוניברסיטאות (לעומת 301 בדירוג הקודם).
 
התוצאות מחושבות על פי מידע המסופק על ידי האוניברסיטאות באינטרנט, ורק אלו המספקות מידע מלא עבור כל קטגוריות הבדיקה נכנסות לדירוג. המתודולוגיה בדירוג האוניברסיטאות דורש להגיש פרטים על מספר מדדי אחריות סביבתית, המאוגדים תחת חמש קטגוריות עיקריות שמשקלן הוא: סטטיסטיקה ירוקה (24%), אנרגיה ושינויי אקלים (28%), ניהול פסולת (15%), שימוש במים (15%) ותחבורה (18%).
 
בעזרת המשקלים מחשבים את החשיבות היחסית של ציוני המדדים בכל קטגוריה. המתודולוגיה מבוססת על עיקרון מקובל לפיו יש למדוד אחריות סביבתית בעזרת שלושה מדדים: סביבה, כלכלה והון.  פקטור הכלכלה נכלל, כיוון שלשם פיתוח עסק "ירוק" או כלכלה "ירוקה" או קמפוס "ירוק" נדרש מימון. מדד ההון מתייחס לצורך לעשות לטובת החברה ולא רק על-ידי בעלי האפשרויות, אלא הנגשת אפשרות זו לכלל החברה.
 
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב הוכרה על ידי המשרד להגנת הסביבה כקמפוס ירוק בשנת 2009 .הכרה משקפת את מחויבותה והישגיה בתחום המחזור, צריכת המשאבים, לימודי סביבה ועוד. האוניברסיטה גאה בכך כי היא מובילה בכמות וברמת החוקרים הסביבתיים והקורסים המוצעים בנושא.
 
פרופ' ירון זיו, יו"ר המועצה הירוקה בקמפוס, ציין כי מדובר בהישג מרשים ובעל משמעות לאוניברסיטת בן-גוריון מאחר ולנושא הסביבה, מעבר לעיסוק המוכר של מחזור והפחתת שימוש בחומרים מתכלים, יש חשיבות רבה לערכים חברתיים וקהילתיים.  "'קמפוס ירוק' חזק ומשמעותי מהווה מראה לאוניברסיטת בן גוריון –כגוף איכותי מבחינת מחקר והוראה כמו גם כגוף ערכי הפועל עם החברה, בשביל החברה. אוניברסיטת בן- גוריון נחשבה תמיד לאוניברסיטה, אשר לא רק חזקה במחקר אלא גם בעשייה החברתית-קהילתית ו'קמפוס ירוק' מוכיח זאת בצורה המובהקת ביותר.  מי שטוען שאקדמיה היא 'מגדל השן' המתעלם מסביבתו, מוזמן לאוניברסיטת בן-גוריון לקבלת שיעור כיצד ניתן לחבר בין עשייה מחקרית, הוראתית וקהילתית" הדגיש פרופ' זיו.