$$News and Reports$$

07 אוג' 2016
לוגו האפלקיציה SayVU
 
SayVU הינה אפליקציה בבעלות סטארט-אפ ישראלי שנבחרה למערך האבטחה של המשחקים האולימפים בריו לשנת 2016 עם חברת ISDS וחברת ההזנק Safe City in a Box. החברה פיתחה אפליקציה המאפשרת בעת מצוקה לשלוח אות מצוקה למוקד חירום גם כאשר המכשיר הסלולרי נעול.
 
​האפליקציה כאמור נבחרה מבין טכנולוגיות רבות לקחת חלק במערך האבטחה של אולימיפאדת ריו 2016. פיתוח האפליקציה, שהופכת לחיונית יותר ויותר בימים אלו, נובעת בעקבות האירוע הטרגי של חטיפת ורציחת שלושת הנערים ביוני 2014.

באירוע החטיפה אחד מן הנערים הצליח להתקשר למוקד המשטרה ולהתריע על חטיפתו, אך פנייתו לא טופלה בשל העובדה שטלפני המוקד חשבו שמדובר במתיחה. סוגיה זו זה טרדה מאוד את מנוחתו של אמוץ קוסקס, שהיה בשעתו סטודנט לתואר שני במנהל עסקים בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, והוא תהה אם ישנה דרך טכנולוגית למנוע הישנות מקרים מסוג זה בעתיד.

בשנה שלאחר מכן השתתף אמוץ בתחרות של הפרויקט "סטודנטים חושבים חדשנות במגזר הציבורי", יוזמה ייחודית של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב וחברת Google בשיתוף המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" ומטה "ממשל זמין", לקידום חדשנות בשירות הציבורי באמצעות טכנולוגיות מידע ותקשורת. אמוץ, אז בעל תואר ראשון בכלכלה, תואר בניתוח מערכות ובעל ידע בתכנות, החל בתחקיר מעמיק שכלל גם את תחקור צרכי המשטרה, כשהחזון היה לפתח טכנולוגיית קצה מצילת חיים לשיפור הביטחון האישי, בכל זמן ומכל מקום.

הטכנולוגיה החדשה שפותחה וזכתה בתחרות, ביקשה לענות על שני צרכים עיקריים: לתת למשתמשי הקצה, האזרחים, את הכלים לדיווח מהיר בעת מצוקה, ובמקביל, לתת לאפשר לרשויות לקבל תמונת מצב ברורה בזמן אמת.

אמוץ וצוותו הצליחו גם בזכות העובדה שמיד בתום הפרויקט של Google בו זכו במקום הראשון, הם נכנסו למסלול המאיץ-innonegev של האוניברסיטה שטיפח את הפרויקט וסייע להם להתקדם מבחינה עסקית, כולל גיוס הכספים.

אז מה עושה האפליקציה?
החידוש באפליקציה לעומת טכנולוגיות קיימות אחרות הינה שהמשתמש לא נדרש להיכנס לאפליקציה כאשר הוא נתקל במצוקה. הדיווח בעת חירום נעשה במגוון דרכים: שקשוק מכשיר הטלפון, לחיצה מחוץ למסך הנעילה, לחיצה על כפתור הסלפי או אפילו בדיבור בשפה חופשית (בדומה ל-Siri במכשירי אפל). SayVU  מאפשרת לכל אדם ובכל מצב לתקשר עם המוקד.

במקרה של דיווח מצוקה, קיימת אופציית הפעלה אוטומטית של המיקרופון: כל הנאמר מתומלל ומסווג, באמצעות ה-GPS במכשיר ושיטות נוספות מאותר מיקום המשתמש, כמו גם מועברים למוקד נתונים נחוצים נוספים. כך יודעת המערכת לספק לגוף ההצלה הרלוונטי כמה שיותר מידע כדי שניתן יהיה לסווג את האירוע ולגבש מענה מתאים במהירות. אך זה לא הכול – בעזרת שימוש בטכנולוגיות של בינה מלאכותית, שנרשמת בימים אלו כפטנט, לומדת המערכת את דפוסי ההתנהגות של המשתמש וכאשר היא מזהה התנהגות אבנורמלית, היא בודקת איתו שהכול כשורה. במידה והמערכת לא נענית, היא יודעת להזעיק עזרה באופן עצמאי.

הצלחת האפליקציה בארץ ובעולם
פיילוט ראשוני של האפליקציה התקיים בגני ילדים של עיריית אופקים והוכתר כהצלחה, כאשר נתפס פדופיל בעקבות דיווח בזמן אמת של גננת ששהתה בחצר הגן עם הילדים. בעקבות כך, עיריית אופקים החליטה להרחיב את השימוש במערכת בכל מוסדות החינוך בעיר, העובדים הסוציאליים והמוקד העירוני לשימוש כלל האזרחים בעיר, ורשויות מוניציפאליות נוספות בישראל החלו בהטמעת המערכת. המערכת עברה פיילוט מוצלח גם עם רשויות הרווחה ולקראת החלטה על הטמעה מלאה.

בזירה הבינלאומית נרשם הישג מרשים כשהסטארט-אפ SayVU הקים בשטח המשחקים האולימפיים בריו מוקד קריאות מצוקה. אמוץ קוסקס, היום מנכ"ל החברה, אומר: "אנו רואים באולימפיאדה במה מרכזית לחשיפה עולמית של הטכנולוגיה הייחודית שפיתחנו". כיום 'סייביו' נמצאת במהלך גיוס הון של שני מיליון דולר, ויוצרת שותפויות אסטרטגיות עם גופים ממשלתיים ועיסקיים בכל רחבי העולם מסין דרך אירופה עד לארה"ב וברזיל כמו גם כניסה למדינה באפריקה עם חיבור מראש של כלל גופי החירום".

הישג משמעותי נוסף הינו זכייה במענק על סך כמיליון דולר מקרן הישראלית-אמריקאית BIRD במימון המשרד לבטחון פנים הישראלי וה-DHS האמריקאי. הפרויקט בעלות של כמעט 2 מיליון דולר נועד לתת מענה ל"מגיבים ראשונים" כגון שוטרים, כבאים וצוותי רפואת חירום בהתמצאות בתוך מבנים ושידור לאחור בתנאי קיצון.