$$News and Reports$$

02 מרץ 2015
צוות המחקר בראשותו של פרופ' הוגו גוטרמן מהמחלקה להנדסת חשמל ומחשבים, פיתח את HydroCamel -צוללת מודולרית בעלת מערכת קבלת החלטות אוטונומית, שיכולה לשוט באופן עצמאי ואשר גודלה הקטן מתיר לה לנוע במהירות גבוהה במים ומאפשר לשנע אותה בקלות. הצוללת מסוגלת לערוך סריקות מקיפות תחת המים, לאסוף דגימות ולבצע פעולות מכאניות פשוטות כך שביכולתה לחסוך כוח אדם ומשאבים רבים לגופים מחקריים ומסחריים בארץ ובעולם.
 

צוללת אוטונומית 

 

צוללת אוטונומית

החוקרים פיתחו למעשה פלטפורמה רב שימושית לצורכי מחקר בים ולצוללת יישומים מגוונים בתחומי המחקר סביבתי, ההנדסה הימית, בטחון פנים, איסוף מודיעין, אבטחה ועוד. באפשרותה לערוך סריקות מקיפות תחת המים, לאסוף דגימות באמצעות זרוע מודולרית ולבצע פעולות מכאניות. לדוגמא, הצוללת יכולה לנוע על ציר קבוע בסמוך לצינורות גז תת ימיים ולזהות אם יש פגיעות או דליפות בצינור, באפשרותה לסרוק שוניות אלמוגים ולבחון את ההשפעות הסביבתיות עליהן לאורך זמן תחת תנאים מסוימים והיא מסוגלת לבצע עבודות מכאניות פשוטות כמו סגירה או פתיחה של ברזים. בזכות יכולות אלו, הצוללת מיועדת לפתור בעיות קיימות היום בשוק הפרטי ובמחקר האקדמי הנוגעות לקושי באיסוף נתונים בצורה מספקת תחת המים ובנוסף לחסוך בכוח אדם ובמשאבים – לא יהיה צורך יותר בשימוש בצוללנים לטובת איסוף דגימות או ביצוע פעולות מכאניות פשוטות בים.
הצוללת היא אוטונומית לחלוטין, ובניגוד לצוללות מאוישות אחרות היא מתפקדת ללא צורך בחיבור לכבלי תקשורת. היא פועלת באופן עצמאי תחת המים על סמך התכנות המוקדם שנעשה לה ויכולה לתכנן מהלכים, להימנע ממכשולים ולקבל החלטות ברמה אנושית. בשל היותה בעלת קוד פתוח, ניתן בקלות להתאים אותה לפי הצורך למשימה עליה לבצע.
 
חביאר דורפסמן"לשלב את הלימודים והפרוייקט גמר גם עם חברות בועד כיתה ובמועצת הסטודנטים זה ממש לא פשוט… אבל זה שווה כל רגע." – חביאר דורפסמן, הנדסת תוכנה שנה ד'. צוות עיבוד תמונה פרוייקט צוללת אוטונומית
 
 
HydroCamel הינה בעלת עלויות ייצור נמוכות ביחס לטכנולוגיות הקיימות כיום בשוק ובכך יכולה להיות נגישה לשימוש של גופים רבים. היא קטנה יחסית לכלים אחרים כך שאין מורכבות בהפעלתה ובשינוע שלה והיא בנויה בצורה מודולרית כך שניתן להרכיב או להסיר ממנה חיישנים ומרכיבים נוספים לפי הצורך.
 
אם מישהו היה אומר לי לפני שנתיים שבמהלך התואר אהיה מעורבת בפיתוח צוללת אוטונומית, אני בספק אם הייתי מאמינה לו... - סיוון אטיאס, מדעי המחשב שנה ג'"אם מישהו היה אומר לי לפני שנתיים שבמהלך התואר אהיה מעורבת בפיתוח צוללת אוטונומית, אני בספק אם הייתי מאמינה לו…" – סיוון אטיאס, מדעי המחשב שנה ג' צוות בקרת משימה פרוייקט צוללת אוטונומית
 
 
גוף הצוללת עשוי סיבי פחמן וצורתו גלילית, אורכו כמטר וחצי ומשקלו כארבעים קילוגרמים. הצוללת מחולקת לחמישה תאים עיקריים: ארבעת התאים הצדדיים מלאים מים וכוללים מדחפים, זרוע רובוטית, טילי טורפדו, סוללות ומצלמות, והתא המרכזי כולל את מערכות המחשוב והאלקטרוניקה. לאחר תהליך פיתוח והרכבה שארך 9 חודשים, נשלחה הצוללת להתחרות בתחרויות בינלאומיות ואף זכתה במקום ה-9 מתוך 40 בתחרות חדשנות בטכנולוגיה תת-ימית שנערכה בסן-דיאגו שבארה"ב.
 
טל פיטרמן"אחרי שירות כלוחם בחיל הים, אפשר לומר שזה היה טבעי שאבחר להצטרף לפרויקט של הצוללת.." – טל פיטרמן, הנדסת מכונות שנה ד'. צוות מערכת ציפה פרוייקט צוללת אוטונומית
 
 
צוות המחקר שפיתח את הצוללת האוטונומית מורכב מחוקרים וסטודנטים מהמחלקות להנדסת חשמל, הנדסת מחשבים, הנדסת מכונות, הנדסת תוכנה וגם מהמחלקה למדעי המחשב. עבור הסטודנטים, העבודה על המחקר והפיתוח מהווה את פרוייקט הגמר שלהם לתואר הראשון, עליו הם מתחילים לעבוד בשנה האחרונה לתואר וגם מחקר עבור סטודנטים לתארים מתקדמים.
בחודש הקרוב תושלם באוניברסיטה העבודה על ורסיה חדשה ומשופרת של הצוללת שתיקרא Hydro-Camel2.