הכירו את הסטודנטים עם השילובים המפתיעים והמיוחדים ביותר 

רוב האנשים העומדים בפני ההחלטה של בחירת תחום לימודים לתואר ראשון מתלבטים בין כמה אפשרויות ולבסוף בוחרים את התחום שנראה להם המעניין או הפרקטי ביותר לקריירה העתידית שהם מתכננים.

אבל מה קורה כאשר התחומים שהכי מעניינים אתכם ללמוד הם שונים כמעט לחלוטין? איך מכריעים בין הראש ללב בבחירת התואר כאשר גם הצד הריאלי וגם הצד ההומני שלכם זועקים לתשומת לב? הכירו את הסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב שלא הסכימו לוותר על החלום ובעידוד האוניברסיטה בחרו בשילוב תחומים יוצא דופן במיוחד, במסגרת לימודי התואר הראשון. צילומים: דני מכליס.​

גל סופר | סטודנט לרפואה ודוקטורנט במחלקה למחשבת ישראל

גל סופר.jpgהלב והמקצוע לא חייבים להתנגש זה בזה, כך מלמד אותנו גל בן ה-26, שנמצא עמוק בשנה השישית של לימודי הרפואה תוך שהוא מתפתח בכיוון אקדמי נוסף: "​מגיל 12 מצאתי את עצמי מתעניין בתורות נסתר ובספרי כישוף. העניין הזה מעולם לא נעלם, והלך והתגבר עם השנים. 

​בגיל 20 התחלתי את לימודי הרפואה במסגרת העתודה האקדמית של צה"ל, ולאחר שלוש שנות לימוד החלטתי לקחת את העניין שלי בספרי כישוף צעד אחד קדימה. בעצת מי שהם כיום המנחים שלי בדוקטורט, נרשמתי ללימודי תואר שני במחלקה למחשבת ישראל. לאחר התואר השני לא יכולתי לעזוב את המחלקה המדהימה הזאת, וגם לא את העניין המחקרי שלי, אז המשכתי ללימודי דוקטורט במקביל ללימודי הרפואה".

"השילוב בין לימודי רפואה (שסיומם ממש מעבר לפינה) למחקר של ספרי כישוף", אומר גל במודעות מלאה, "אינו השילוב השכיח ביותר. למרות שאפשר לחבר בין השניים דרך ההיסטוריה של הרפואה, אני משתדל דווקא לנתק ביניהם. היתרון המרכזי בשילוב בין רפואה למחקר במדעי הרוח, אך ממש לא היחיד, הוא שהפוטנציאל הטמון בשילוב כזה עצום והאופן בו תחום אחד תורם ללימודים בתחום השני, גם כאשר השניים מנותקים זה מזה​, גדול מכדי שיהיה ניתן לפספס".​


גל הרמלין | סטודנטית למדעי החיים ולפוליטיקה וממשל​

גל חדשה.jpg

גל הרמלין לא הסכימה לוותר על החלום ללמוד שני תחומים בתואר הראשון, מדעי החיים ופוליטיקה וממשל, למרות שקשה מאוד למצוא לכאורה את נקודות ההשקה בין השניים:

"במהלך שירותי הצבאי ובתקופה שאחריו נחשפתי לעולם היחסים הבינלאומיים והתאהבתי בו. לא היה לי ספק שזה תחום שילווה אותי לאורך השנים, תחום שבו אני מוצאת עניין ומשמעות. אולם לצד זה, נמשכתי לתחום המדע. בעודי מתעניינת בלימודי פוליטיקה וממשל, בכל הימים הפתוחים מצאתי את עצמי פוזלת לדוכנים הקשורים במדע, בעיקר בתחום הביולוגיה שמרתק אותי".

"לאחר תקופת התבשלות, שבה נקרעתי בין שני העולמות, התגבשה בי ההבנה שמנקודת המבט שלי הקשר בין השניים הוא מובהק. שני התחומים מסבירים "כיצד העולם פועל" – אחד בפן המדעי והשני בפן הפוליטי. בכל פעם מחדש אני מופתעת עד כמה תהליכים שאותם אנו לוקחים כמובן מאליו הם מורכבים ולחלקם אף אין עדיין תשובה".

שילוב מקצועות מעולמות שונים לא רק מעשיר את הידע ופותח דלת לרעיונות יצירתיים המשולבים זה בזה, אלא גם מאזן את תכנית הלימודים בין מקצועות מדעיים וכמותיים למקצועות הומניים ומילוליים יותר, שבהם אין בהכרח אמת אבסולוטית אחת".

יונתן קפלן | סטודנט ללימודי קוגינציה ומדעי המוח וספרויות זרות ובלשנות 

"כל פעם שאני אומר מה אני לומד, עונים לי בתגובה: מעניין ממש! אבל איך זה קשור?" מספר לנו יונתן בן ה-27 שהדרים לבאר שבע מהיישוב חרוצים. תשובתו מדגישה את חשיבות העניין והסקרנות: "שפות עניינו אותי מאז ומתמיד ותוך כדי למידת שפות עלו בי כל מיני שאלות כמו איך המוח שלנו תופס, לומד ומייצר שפה? איפה נשמרות המילים? האם השפה שאני מדבר משפיעה על האישיות שלי ואם כך אז כיצד למידת שפה חדשה תשפיע?".

הרבה שאלות כאלו, נטולות מענה, הובילו את יונתן לשילוב המפתיע שמייחד אותו בין חבריו בלימודים: "חיפשתי שילובים שייקנו לי כלים ניתוחיים ומעשיים בהיבטים פילוסופים ופסיכולוגיים כדי להתמודד עם השאלות האלו. כמובן שלאחר שנה של לימודים עוד לא הגעתי לתשובות שאני מחפש, אבל כן יותר ויותר שאלות צפו ונחשפתי ליותר תת-נושאים שעניינו אותי בתוך הקומפלקס המורכב של היכולת הלשונית של האדם". "הכי מעניין", מסכם יונתן, "זה לשמוע בלשנים מדברים על מוח ומדעני מוח מדברים על בלשנות".


נדב זקס | משלב לימודי רפואה עם לימודי תואר ראשון בהנדסה

Nadav Zacks.JPGלפעמים שני התחומים שמעניינים אתכם כן קשורים אחד לשני אבל קשה להאמין שאפשר לשלב ביניהם במסגרת התואר הראשון. נדב זקס, בן 26 ממבשרת ציון, יודע שהרבה מהאנשים שישמעו מה הוא בחר ללמוד יחשבו שהוא משוגע על כל הראש והוא אפילו מסכים איתם. ככה זה כשאתה בין הסטודנטים הבודדים בארץ שמנסים באומץ רב להגשים את חלומה של כל אימא – ילד שהוא גם רופא וגם מהנדס.

אורכו של המסלול שנדב בחר הוא לא פחות משמונה שנות לימוד, כאשר הוא לומד במקביל לתואר M.D. ברפואה ולתואר B.Sc. בהנדסה ביו-רפואית: "השאלה הראשונה שתמיד שואלים אותי היא כמובן "למה". זה באמת נשמע מאוד קשה על הנייר אבל זה פחות מורכב בפועל. רוב המהנדסים חושבים על עבודה בהייטק מיד לאחר התואר, והתואר המשולב שלי נראה מאוד ארוך בהשוואה לכך. דווקא הסטודנטים לרפואה, שיודעים שמצפה להם תקופת הכשרה ארוכה, פחות נרתעים כשהם שומעים על המסלול. מההיכרות שלי אני יודע שעולם הרפואה הוא שילוב בין אנשים מוכשרים לציוד רפואי איכותי. השילוב שבחרתי שכולל את רכישת הידע הרפואי ואת רכישת הידע בתכנון ובניית הציוד הדרוש, יוצר משהו מאוד חזק."


ניצן כהן | סטודנטית לכימיה ולפילוסופיה 

ניצן.jpgרוב האנשים נוהגים לחשוב שהעולם מחולק לאנשים ריאליים ולאנשים הומניים ושאי אפשר להיות גם וגם. אז הכירו את ניצן כהן, בת 24, שנה ג', שבחרה לשלב לימודי כימיה עם חטיבה משנית בפילוסופיה:

"הבחירה בכימיה, מקצוע שעניין אותי עוד מהתיכון, הייתה קלה, אבל בפילוסופיה בחרתי בעיקר כדי לאזן את הלימודים הריאליים, ולמען האמת מבלי שידעתי יותר מדי לאן אני נכנסת".

"בדיעבד זו התבררה כלא פחות מהחלטה מצוינת. השילוב יוצא הדופן הזה אומנם דורש השקעה רבה, אבל בעיני התמורה שווה את המאמץ. בתור מי ששואפת להשתלב בתחום המדע והמחקר, הפילוסופיה עוזרת לי לפתוח את הראש לרעיונות חדשים ולגישות שונות. השילוב בין לימודי הרוח והחומר מאפשר לי לחקור את העולם בדרכים שונות, המשלימות אחת את השנייה בצורה שלא ציפיתי לה".



​​