הכירו את הסטודנטים לתואר ראשון עם השילובים המפתיעים והמיוחדים ביותר 

רוב האנשים העומדים בפני ההחלטה של בחירת תחום לימודים לתואר ראשון מתלבטים בין כמה אפשרויות ולבסוף בוחרים את התחום שנראה להם המעניין או הפרקטי ביותר לקריירה העתידית שהם מתכננים.

אבל מה קורה כאשר התחומים שהכי מעניינים אתכם ללמוד הם שונים כמעט לחלוטין? איך מכריעים בין הראש ללב בבחירת התואר כאשר גם הצד הריאלי וגם הצד ההומני שלכם זועקים לתשומת לב? הכירו את הסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב שלא הסכימו לוותר על החלום ובעידוד האוניברסיטה בחרו בשילוב תחומים יוצא דופן במיוחד, במסגרת לימודי התואר הראשון. צילומים: דני מכליס.

שני שוורצפוקס | סטודנטית למדעי ה​​מחשב ולהיסטוריה של עם ישראל​

שני.jpgרוב האנשים יבחרו ללמוד את התחומים המוכרים והבטוחים עבורם, שבהם עסקו במהלך השנים, ויהססו לבחור בתחום שמסקרן אותם אך מעט רחוק מהם. כאשר מעזים לצאת מגבולות המוכר מגלים תחומי לימוד מרתקים, שדרכם אף ניתן לרכוש כלים לחיים. כך קרה לשני שוורצפוקס, סטודנטית למדעי מחשב ולהיסטוריה של עם ישראל.

"לפני שנרשמתי ללימודים מאוד התלבטתי לאיזה כיוון ללכת. התחום הריאלי של מתמטיקה ומחשבים נראה לי הכי מתאים לי ולכישורים שלי, אבל יחד עם זאת מאוד משך אותי התחום של מדעי הרוח והיסטוריה של עם ישראל. כשהחלטתי לבסוף להירשם למדעי המחשב, נחשפתי ממש במקרה לאפשרות להירשם לחטיבה נוספת בהיסטוריה, וקפצתי על ההזדמנות. בדיעבד, זאת אחת ההחלטות החכמות שהיו לי במסגרת הרישום לאוניברסיטה. הלימודים במדעי המחשב דרשו ממני השקעה רבה והשיעורים בהיסטוריה היו רגעים מרעננים בתוך המערכת ובתקופות מבחנים. אמנם מדעי המחשב הם הלימודים העיקריים שלי, אבל אני מרגישה שלימודי ההיסטוריה נתנו לי המון ידע נוסף וכישורי למידה שונים".​

גל הרמלין | סטודנטית למדעי החיים ולפוליטיקה וממשל​

גל חדשה.jpgגם גל הרמלין לא הסכימה לוותר על החלום ללמוד שני תחומים בתואר הראשון, מדעי החיים ופוליטיקה וממשל, למרות שקשה מאוד למצוא את ההשקה בין השניים.

"במהלך שירותי הצבאי ובתקופה שאחריו נחשפתי לעולם היחסים הבינלאומיים והתאהבתי בו. לא היה לי ספק שזה תחום שילווה אותי לאורך השנים, תחום שבו אני מוצאת עניין והרבה משמעות. אולם לצד זה, נמשכתי לתחום המדע שסיקרן אותי תמיד".

"בכל פעם מחדש אני מופתעת עד כמה תהליכים שאותם אנו לוקחים כמובן מאליו הם מורכבים ולחלקם אף אין עדיין תשובה. האהבה שלי לתחום היחסים הבינלאומיים הביאה אותי להתעניין בלימודי פוליטיקה וממשל, אך בכל הימים הפתוחים מצאתי את עצמי פוזלת לדוכנים הקשורים במדע, בעיקר בתחום הביולוגיה. לאחר תקופת התבשלות, שבה נקרעתי בין שני העולמות, התגבשה בי ההבנה שמנקודת המבט שלי הקשר בין השניים הוא מובהק. שני התחומים מסבירים "כיצד העולם פועל" – אחד בפן המדעי והשני בפן הפוליטי.

שילוב מקצועות מעולמות שונים לא רק מעשיר את הידע ופותח דלת לרעיונות יצירתיים המשולבים זה בזה, אלא גם מאזן את תכנית הלימודים בין מקצועות מדעיים וכמותיים למקצועות הומניים ומילוליים יותר, שבהם אין בהכרח אמת אבסולוטית אחת".

ניצן כהן | סטודנטית לכימיה ולפילוסופיה 

ניצן.jpgרוב האנשים נוהגים לחשוב שהעולם מחולק לאנשים ריאליים ולאנשים הומניים ושאי אפשר להיות גם וגם. אז הכירו את ניצן כהן, בת 23, שנה ב', שבחרה לשלב לימודי כימיה עם חטיבה משנית בפילוסופיה.​​

"הבחירה בכימיה, מקצוע שעניין אותי עוד מהתיכון, הייתה קלה, אבל בפילוסופיה בחרתי בעיקר כדי לאזן את הלימודים הריאליים, מבלי שידעתי יותר מדי לאן אני נכנסת. בדיעבד הסתבר שזאת הייתה החלטה מצוינת. השילוב יוצא הדופן הזה אומנם דורש השקעה רבה, אבל בעיני התמורה שווה את המאמץ. בתור מי ששואפת להשתלב בתחום המדע והמחקר, הפילוסופיה עוזרת לי לפתוח את הראש לרעיונות חדשים ולגישות שונות. השילוב בין לימודי הרוח והחומר מאפשר לי לחקור את העולם בדרכים שונות, המשלימות אחת את השנייה בצורה שלא ציפיתי לה".


יוסי צ'רניאק | סטודנט למדעי ה​מחשב ולהיסטוריה של עם ישראל

 יוסי צ'רניאק, בן 26 מבאר-שבע, בחר לשלב את הלימודים התובעניים והיוקרתיים של מדעי המחשב באוניברסיטה עם לימודים במחלקה להיסטוריה של עם ישרא​ל. מה הקשר בין שני התחומים האלו? "אין שום קשר" הוא מודה, אך מספר שפשוט לא היה מסוגל לוותר על תחום ההיסטוריה שמאז ומתמיד ריתק אותו.

"כל החיים נמשכתי לתחומים האלו. מצד אחד יש לי חיבור לתחום הריאלי ואני מתעניין במה שקורה סביבי בעולם ורוצה להיות חלק מזה. מצד שני גם תמיד אהבתי מאוד היסטוריה, ובאופן ספציפי את ההיסטוריה של העם שלנו. לא הצלחתי לראות את עצמי לומד לעוד תואר בעתיד והבנתי שעכשיו עומדת בפני הזדמנות שלא תחזור". יוסי מוסיף שרבים מחבריו שלומדים אתו מדעי המחשב מצטערים בדיעבד שלא שילבו את התואר המתמטי ברובו עם לימודי מדעי הרוח; "בן-גוריון היא אוניברסיטה שמלמדת את כל המקצועות אבל רובנו מסתפקים בללמוד רק תחום אחד. אם ניתנת לנו האפשרות, למה לא להיחשף לעוד תחומים במהלך התואר?"

​ 

נדב זקס | משלב לימודי רפואה עם לימודי תואר ראשון בהנדסה

Nadav Zacks.JPGלפעמים שני התחומים שמעניינים אתכם כן קשורים אחד לשני אבל קשה להאמין שאפשר לשלב ביניהם במסגרת התואר הראשון. נדב זקס, בן 25 ממבשרת ציון, יודע שהרבה מהאנשים שישמעו מה הוא בחר ללמוד יחשבו שהוא משוגע על כל הראש והוא אפילו מסכים איתם. ככה זה שאתה בין הסטודנטים הבודדים בארץ שמנסים באומץ רב להגשים את חלומה של כל אימא – ילד שהוא גם רופא וגם מהנדס.

אורכו של המסלול שנדב בחר הוא לא פחות מ-8 שנות לימוד כאשר הוא לומד במקביל לתואר M.D. ברפואה ולתואר B.Sc. בהנדסה ביו-רפואית. "השאלה הראשונה שתמיד שואלים אותי היא כמובן "למה". זה באמת נשמע מאוד קשה על הנייר אבל זה פחות מורכב בפועל. רוב המהנדסים חושבים על עבודה בהייטק מיד לאחר התואר, והתואר המשולב שלי נראה מאוד ארוך בהשוואה לכך. דווקא הסטודנטים לרפואה, שיודעים שמצפה להם תקופת הכשרה ארוכה, פחות נרתעים כשהם שומעים על המסלול. מההיכרות שלי אני יודע שעולם הרפואה הוא שילוב בין אנשים מוכשרים לציוד רפואי איכותי. השילוב שבחרתי שכולל את רכישת הידע הרפואי ואת רכישת הידע בתכנון ובניית הציוד הדרוש, יוצר משהו מאוד חזק."

 

נעמה בר עקיבא | סטודנטית למדעי המחשב ולאמנויות

נעמה בר עקיבאבניגוד לשחר, לנעמה בר עקיבא, בת 26 מראשון לציון, סטודנטית למדעי המחשב ולאמנויות, היה ברור מהרגע הראשון שעתידה המקצועי נמצא רק באחד מהתחומים שהיא לומדת – תחום המחשבים בהיי-טק. אבל גם היא, בדומה לשאר, שמחה לקפוץ על ההזדמנות לשילוב מיוחד במסגרת התואר ובחרה להתעמק בעולם האומנות במקביל לשיעורי התכנות והמתמטיקה: "כל החיים אני נמצאת על התפר בין אומנות לתחום הריאלי.

מצחיק שדווקא כל התחום של הגרפיקה הממוחשבת פחות מושך אותי מבין כל החומר הנלמד במדעי המחשב, למרות שכביכול שם נמצא החיבור הטבעי. אני מרגישה שהשילוב של התחומים שבחרתי נותן לי אופציה להפעיל מקומות שונים במוח ויש יתרון משמעותי בגיוון של הנושאים. אני לא בטוחה שאצליח מתישהו בעתיד לשלב בין התחומים מהבחינה המקצועית, אבל אני פשוט נהנית מאוד ללמוד את שניהם."   


קראו עוד בנושא: לשלב. זו הדרך להצליח: לימודים לתואר דו-מחלקתי, תואר כפול ולימודים רב-תחומיים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב