$$News and Reports$$

20 נוב' 2017

עושים כבוד לחלל הישראלי באו"ם: ונוס, לוויין הסביבה של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, יוצג במסגרת העצרת ה-72 של האו"ם היום, 20 בנובמבר, בניו-יורק. האירוע להצגת הלוויין הוא חלק משורה של צעדים שנוקטת ישראל לקידום הצעת החלטה בנושא טכנולוגיות חקלאות שיתרמו לרווחת העולם, בהובלת המשלחת הישראלית לאו"ם. במסגרת האירוע יוצגו לעולם יכולותיו של ונוס לתרום לניטור חקלאות ולפיתוח בר-קיימא. המדען הראשי של פרויקט ונוס הוא פרופ' ארנון קרניאלי, מנהל המעבדה לחישה מרחוק במכונים לחקר המדבר ע"ש יעקב בלאושטיין.

שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס אמר כי "בזירה הבינלאומית אין מתחרים להישגים הישראלים במדע, טכנולוגיה, וחדשנות. זו ההסברה הטובה ביותר שמראה לכל מדינות העולם את עוצמותיה של ישראל ואת היכולות המדעיות והטכנולוגיות שלנו. אנחנו מציגים בגאווה את לוויין הדגל שלנו שנמצא כעת בחלל - ונוס".

ונוס, הלוויין הישראלי הראשון למטרות חקר הסביבה, שוגר בהצלחה באוגוסט האחרון וכבר החל לצלם שדות ושטחי טבע מהחלל. הלוויין מצלם פעם ביומיים כ-110 אזורי חקלאות, טבע, ואקולוגיה ברחבי הארץ ברזולוציה של 5 מטרים ובאותה זווית צילום. בזכות מספר הצבעים הרחב של המצלמה, שחלקם מעבר לתחום הנראה לעין האנושית, ניתן להבחין בשינויים תכופים בצמחייה, בקרקע, בחופים, בגופי מים ובאטמוספרה, ולזהות זיהומים, יובש, ומחלות מבעוד מועד, וכן לתכנן. 

הצעת ההחלטה של ישראל לקדם את נושא הטכנולוגיות החקלאיות במדינות מתפתחות צפויה לעבור גם היא ב-20 בנובמבר. במסגרת האירוע, תוצג תערוכת צילומים של אזורים שונים בעולם שצילם ונוס, בהם: ירושלים, העיר מרסיי בצרפת, ברזיליה בירת ברזיל, וגם תמונה של הירח. התמונות מציגות את פני השטח תוך התמקדות בפרטים באיכות חסרת תקדים. התערוכה תוצג לצד האירוע במשך מספר ימים.

ירושלים כפי שצולמה על ידי הלוויין ונוס
   ירושלים כפי שצולמה על ידי הלוויין ונוס

באירוע ישאו דברים שגריר ישראל באו"ם דני דנון ושגריר צרפת באו"ם פרנסואה דלטרה, החוקר מנואל סלבולדי , מדען בצוות של פרופ' קרניאלי.  מקביל, סוכנות החלל הצרפתית  CNES  שיגרה את מנהל הפרויקט פיאריק פריאר . לתערוכה צפויים להיחשף מאות אנשי או"ם, דיפלומטים זרים, אנשי פיתוח, עיתונאים, ועוד.הנושא שנבחר הוא שימוש בטכנולוגיות לווייניות לטובת חקלאות בת-קיימה, כאשר פרויקט הלוויין "ונוס" מהווה דוגמה קונקרטית של שת"פ כזה ומדגים cutting-edge technology, פרי שת"פ ישראלי-צרפת.

 
"במסגרת העצרת ה-72, תציג משלחת ישראל לאו"ם הצעת החלטה בוועדה השנייה, הקשורה לטכנולוגיות חקלאיות למען פיתוח בר קיימא. יצוין כי בדרך כלל הנושאים שהוועדה השנייה מבקשת לטפל, הם: מיגור העוני, מדיניות מאקרו-כלכלית, צמיחה כלכלית, פיתוח חברתי, פיתוח בר-קיימא, וכיו"ב. ברוח זו, כפעילות תומכת, יזמה משלחת ישראל לאו"ם אירוע צד בתחום החקלאות והפיתוח בר-קיימא, דהיינו, פעילות נקודתית סביב תרומתו של הלוויין וונוס לחקלאות בפרט ולפיתוח בר-קיימא בכלל (התואמים את אג'נדת 2030). סוכנות החלל הישראלית ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב נערכו בתיאום ובשיתוף פעולה  עם סוכנות החלל הצרפתית (CNES) לטובת שיגור תצלומים שישמשו את נציגינו שם", מסביר פרופ' קרניאלי.

🎬 לוידאו הדיון בעצרת האו"ם על טכנולוגיית לווין לפיתוח בר-קיימא ⏪