$$News and Reports$$

20 מרץ 2013
 
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת שיקגו חתמו על הסכם לשיתוף פעולה מחקרי אשר יניב תוצרי מים חדשים וטכנולוגיות טיהור שייושמו ברחבי העולם באזורים בהם משאבי המים מוגבלים. מזכר ההבנות על כך נחתם בימים אלה במעמד נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' רבקה כרמי ונשיא אוניברסיטת שיקגו, פרופ' רוברט זימר.
 
"שיפור הכמות והאיכות של המים היא אחת מהמשימות ההנדסיות המאתגרות במאה ה-21" ציין פרופ' זימר "מחקר משותף  ומרכז טכנולוגי שימוקם הן בשיקגו והן בבאר-שבע, אשר יתמקד בהיבטים המולקולריים של מדע וטכנולוגיית המים, יניבו גישה חדשה בהתמודדות עם מגוון האתגרים הקשורים לאספקת המים ברחבי העולם". פרופ' כרמי ציינה כי "אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שקיבלה את המנדט ממשלת ישראל להוות את חוד החנית בפיתוח הנגב, עומדת מזה למעלה מארבעה עשורים בחזית המחקר והפיתוח של טכנולוגיות מתקדמות בתחום המים. שיתוף הפעולה המבטיח עם אוניברסיטת שיקגו יביא לקידום טכנולוגיות חדשות לטובת האנושות כולה".
 
בראש צוות המחקר של אוניברסיטת שיקגו יעמוד פרופ' מתיו טירל, מנהל מכון פריצקר להנדסה מולקולרית באוניברסיטת שיקגו. צוותו של טירל יכלול מדענים מהמכון הלאומי ארגון, שאוניברסיטת שיקגו מנהלת עבור משרד האנרגיה האמריקני. בראש צוות המחקר הישראלי יעמוד פרופ' משה גוטליב, מהמחלקה להנדסה כימית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
         
"המים" אומר פרופ' טירל "הם משאב בסיסי לקיומם של כל צורות החיים, אולם באזורים רבים בעולם יש בהם מחסור דרמטי, ובמחסור זה טמונות סכנות לבריאות ולכלכלה. הסכנה כוללת ביקוש הולך וגובר הנובע מייצור אנרגיה, מהזרמת מים לחקלאות, מהתרוקנות אקוויפרים ומזיהום שלהם על ידי מים מלוחים ועל ידי רעלנים תעשייתיים, אורגניים וביולוגיים. מגוון כה רחב של בעיות מחייב טיפול בכלים מדעיים וטכנולוגיים מקיפים ומשולבים, מהסוג שמאפשר שיתוף הפעולה בין אוניברסיטת שיקגו ואוניברסיטת בן-גוריון", אומר פרופ' טירל.
 
"בשיתוף פעולה זה" מדגיש פרופ' גוטליב "אנו מבקשים לנצל את היתרונות של ההתקדמות הגדולה שהושגה בעשור האחרון בשני המוסדות בננוטכנולוגיה, בהנדסת חומרים, בביולוגיה ובכימיה, ואת המתקנים המתקדמים הקיימים במכון הלאומי ארגון. הכלים והתובנות החדשים מאפשרים את ההתמודדות עם בעיה אנושית ארוכת שנים".
 
החוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומאוניברסיטת שיקגו ייפגשו בחודש הבא בבאר-שבע על מנת להתחיל בדיונים בין-תחומיים הנוגעים לפרויקטים בתחום המים, הן בהיבט הטכני והן בהיבט החברתי. הפעילויות המשותפות יכללו, בין היתר, ביקורים הדדיים של חברי סגל אקדמי, חוקרים וסטודנטים; פיתוח הצעות מחקר לעבודה משותפת; ויצירת טכנולוגיות מסחריות חדשניות ויוזמות עסקיות.
 
uchicago mou 2.jpg
uchicago mou.jpg
נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' רבקה כרמי ונשיא אוניברסיטת שיקגו
פרופ' רוברט זימר, חותמים על ההסכם בין שתי האוניברסיטאות.   צילום: יחסי ציבור.