17 פבר' 2019

חוקרים מהפקולטה למדעי הבריאות מצאו כי מועד ההתבגרות המינית נקבע בהתאם לפער הגובה של הילד לעומת הוריו ונועד לסייע לו להגיע אל 'גובה המטרה'

הסיבות לכך שחלק מהילדים מתבגרים מינית מוקדם או מאוחר ביחס ליתר בני גילם ללא כל סיבה פתולוגית, הן עדיין בגדר חידה בלתי פתורה בקרב קהילת הרופאים והחוקרים. ההנחה הרווחת כיום היא שמועד ההתבגרות המינית הוא תכונה גנטית. אולם, מחקרים גנטיים שניסו לאתר את הגנים הקובעים את מועד ההתבגרות המינית הצליחו, רק באחוז קטן מאד מהמקרים, להראות קשר בין שונות גנטית לשונות במועדי ההתבגרות המינית.

מחקר חדש, שנערך לאחרונה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב והתפרסם בכתב העת PLOS​ ONEשופך אור על הסיבות לכך שמועד ההתבגרות המינית שונה מילד לילד. במאמר טוענים החוקרים ד"ר יהודה לימוני ופרופ' מיכאל פריגר מהפקולטה למדעי הבריאות, יחד עם סלאומיר קוזיאל מהאקדמיה הפולנית למדעים בוורוצלב, כי מועד ההתבגרות המינית נקבע בהתאם ל"פער הגובה", שהוא הפער באחוזוני הגובה של הילד לעומת הוריו. ​

בעבודה קודמת מצאו החוקרים שמועד ההתבגרות המינית משפיע על הגובה הסופי. השערת המחקר הנוכחי הייתה שהשפעת מועד ההתבגרות המינית על הגובה הסופי מסייעת לילדים להגיע לגובה המטרה (הגובה בסיום הגדילה), שהוא ממוצע משוקלל של גובה ההורים.

"המשמעות של הממצאים היא שמועד ההתבגרות המינית של הילד לא נקבע מראש באופן גנטי, אלא מתאים את עצמו לצורת הגדילה של הילד", מסביר ד"ר לימוני. "כאשר הילד גדל על אחוזון גבוה יותר מזה של הוריו (אחוזון המטרה), ההתבגרות המינית שלו תקדים ביחס לבני גילו וההיפך, כאשר הילד גדל על אחוזון גובה הנמוך מאחוזון הגובה של הוריו, ההתבגרות המינית שלו תהיה מאוחרת מהרגיל. בשני המקרים ההקדמה והעיכוב במועד ההתבגרות המינית יסייעו לילד לסיים את גדילתו קרוב יותר לגובה המטרה".

כך למשל, במקרה של ילדה גבוהה שההורים שלה נמוכי קומה, מועד ההתבגרות יהיה כזה אשר יעצור את הגדילה מוקדם יותר מהרגיל. בכך הגובה הסופי יהיה נמוך יותר מאשר היה יכול להיות אילו המשיכה הילדה לגבוה על אותו אחוזון גובה עד סיום הגדילה. באופן ציורי ניתן לתאר ילדה שהיא הכי גבוהה בכיתה אך מפסיקה לצמוח לגובה בגיל בת המצווה כאשר אז היא מגיעה ל"גובה המטרה'.

החוקרים שיערו שקיים מתאם בין "פער הגובה" לבין מועד ההתבגרות המינית. במחקר נבדקה  ההשערה על שתי קבוצות ילדים: ילדים פולנים שנמדדו באופן עקבי מגיל 8 ועד 18 בבתי ספר בעיר וורוצלב בין השנים 1961-1972 (173 בנים, 162 בנות) וקבוצת ילדים ישראלים (110 בנים, 60 בנות), שהופנו ליעוץ מומחה בין השנים 2004-2015 בגלל קומה נמוכה או חשד להתבגרות מינית שלא במועד אך נמצאו בריאים וללא כל ממצא פתולוגי.

"המחקר אישר את השערתנו: קיים מתאם בין פער הגובה ומועד התבגרות המינית", אומר ד"ר לימוני, "המתאם גדול יותר אם מביאים בחשבון את מידת ההשמנה של הילד כפי שמבוטאת על ידי אחוזון ה- BMI  שלו. מחקרים הראו שהשמנה גורמת להקדמת ההתבגרות המינית ולכן בדקנו גם את השפעתה".

התוצאה של המחקר הינה מודל מתמטי המסביר את התלות שבין פער הגובה ומידת ההשמנה של הילד לבין מועד ההתבגרות המינית שלו.

"מסקנה נוספת מהמודל היא שלכל ילד קיים מועד התבגרות מינית המתאים לו, שהוא תוצאה של פער הגובה שבינו לזה של הוריו", מוסיף ד"ר לימוני. "ילד שמועד התבגרותו המינית מוקדם ביחס לבני גילו אך תואם למודל, הוא ילד שהתבגרותו המינית תקינה על אף שהיא מוקדמת. הקביעה אם התבגרות מינית היא תקינה מבחינת המועד לא צריכה להיקבע על פי הנורמה באוכלוסייה, אלא מותאמת אישית לילד בעזרת המודל. אנו מאמינים ששימוש במודל זה או במודלים דומים המותאמים לאוכלוסיית המוצא של הילדים, יפחיתו את השימוש בפרוצדורות אבחוניות מיותרות ויספקו הסבר להתבגרות מינית מוקדמת או מאוחרת שעד כה לא היו להם הסברים".