$$News and Reports$$

12 נוב' 2018

במאמר שהתפרסם לאחרונה הוצגה שיטה חדשה להתמודדות עם אתגרים מגדריים באקדמיה ובשוק התעסוקה: קבוצות הנחיה הדדית של חוקרות צעירות  

 

מדעניות ומדענים צעירים המקבלים משרת חוקר/ת באקדמיה, שהיא בבחינת הישג אקדמי משמעותי והכרה בינלאומית, מוצאים לעיתים קרובות כי חסרות להם מיומנויות ניהול הכרחיות לבניית קבוצת מחקר ולהתנהלות שוטפת מול המערכת האוניברסיטאית. לשם כך אוניברסיטאות רבות מקיימות תוכניות הכשרה וליווי המבוססות על מודל של הנחייה (Mentoring) על ידי חוקר/ת ותיק/ה. חוקרות צעירות, בשל היותן מיעוט בקרב סגל האוניברסיטה, נתקלות באתגרים ייחודיים נוספים העלולים לפגוע בסיכויי ההצלחה שלהן – סטריאוטיפים מגדריים, קושי במיצוב עצמי כאוטוריטה מדעית, שימור האיזון ביחס עבודה-חיים ועוד.

על מנת לתת מענה לאתגרים ייחודיים אלה אוניברסיטת בן-גוריון בנגב השיקה תכנית פיילוט בהובלתם של ד"ר גליה מורן ופרופ' אורי אלון, שמטרתה לגבש קבוצת חוקרות צעירות וללמדן שיטה חדשה להתמודדות עם אתגרים אקדמיים המבוססת על הנחיה הדדית. בשיטה זו החברות בקבוצה מנחות זו את זו, ואינן מקבלות הנחיה מחוקר/ת ותיק/ה כפי שמקובל במודל הקלאסי. ההנחיה ההדדית בקבוצת העמיתות מתבססת על חוויותיהן האישיות של החוקרות ובפרט על דרכי התמודדותן עם אתגרים וחסמים מגדריים באקדמיה ובעולם התעסוקה.

במאמר שהתפרסם בגיליון נובמבר בכתב העת EMBO Reports מתוארת השיטה, בדגש על  יתרונותיה ביחס לשיטות אחרות, וכן מוסבר כיצד ניתן ליישמה במוסדות אקדמיים אחרים ובתעשייה. צוות הכותבים כלל שתיים ממשתתפות הסדנה, ד"ר שלי לוי-צדק, ראשת המעבדה לחקר הקוגניציה, הזיקנה והשיקום, וד"ר נטע סל-מן מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה, וכן יוזמי התוכנית, ד"ר גליה מורן מהמחלקה לעבודה סוציאלית ופרופ' אורי אלון ממכון וייצמן. קיום התוכנית התאפשר הודות לתמיכתם של משרד נשיאת האוניברסיטה פרופ' רבקה כרמי והמשרד לקידום נשים באקדמיה​ בראשות פרופ' איריס שי.

"מחקרים מראים כי מדעניות מתקשות לייצר קשרי הדרכה באופן עצמאי", אומרת ד"ר לוי-צדק. "תיקון חוסר האיזון הוא קריטי לצורך שוויון ההזדמנויות של נשים בדרכן להפוך למדעניות מצליחות. אנו מוצאים כי קבוצת נשים חוקרות המקדמות פתרון בעיות באמצעות הנחיית-עמיתות הוא מודל מוצלח להשגת מטרה זו, משום שיש פתיחות טבעית הנובעת מדיון בסוגיות בעלות עניין משותף עם נשים אחרות שחוו אותן חוויות".