$$News and Reports$$

13 דצמ' 2017

בשנים האחרונות התגבש קונצנזוס רחב כי שיח דיאלוגי אשר במסגרתו בוחנים בעיות מורכבות תוך דיון מעמיק, עשוי לקדם למידה והתפתחות קוגניטיבית של תלמידים. אולם, למרות הסכמה רחבה זו והעדויות המחקריות הרבות התומכות בה, נדיר למצוא שיח לימודי פורה שכזה בכיתות הלימוד.

החוקרים פרופ' אדם לפסטיין, פרופ' גיא רוט וד"ר דנה ודר-וייס מהמחלקה לחינוך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב יחד עם ד"ר קריסטה אסטרחן מהאוניברסיטה העברית בירושלים וד"ר הדר נץ מאוניברסיטת תל אביב זכו במענק חדש למחקר מקיף בנושא שיח לימודי פורה ותרומתו לתהליכי למידה והתפתחות בכיתה.

סכום המענק הכולל עומד על כ-3,500,000 ש"ח בפריסה ל-5 שנים. 

המחקר הנוכחי, מתבסס על מחקרים שנערכו ונערכים במעבדה לחקר הפדגוגיה במחלקה לחינוך, ומטרתו לחקור את יחסי הגומלין בין שיח בכיתה לבין כישורים קוגניטיביים, מוטיבציה ללמידה והישגים לימודיים. כמו כן, המחקר יבחן את הגורמים החברתיים, הקוגניטיביים והמוטיבציוניים המעכבים או מקדמים שיח לימודי פורה בכיתות הלימוד. בנוסף, המחקר שואף לקדם את ההבנה של יחסי  הגומלין בין מבנים פורמליים של פיתוח מקצועי של מורים לבין תהליכים בלתי-פורמליים של למידה תוך כדי עבודה. מחקר זה יבוצע בשיתוף פעולה עם משרד החינוך במטרה לקדם ולתמוך בפיתוח שיח לימודי פורה בלימודי שפת אם.

צוות המחקר מורכב מחמישה חוקרים וחוקרות המומחים בתחומים מגוונים וביניהם קוגניציה, מוטיבציה, חקר השיח הכיתתי, אתנוגרפיה בלשנית והתפתחות מקצועית של מורים. השיטה בה ישתמשו במחקר תשקף גישה רב-תחומית, באמצעות שילוב בין ניתוח כמותני של נתונים אודות תהליכי הוראה ולמידה, מחקר יישום מבוסס עיצוב המושתת על שיתוף פעולה בין אקדמיה לשדה וכן ניתוח שיח מיקרו-אתנוגרפי.

 

 כיתת לימוד