$$News and Reports$$

20 פבר' 2019


על רקע סערת יוקר מחירי הכרטיסים לתחרות, סקר שבוצע במחלקה לפוליטיקה וממשל מגלה:

מצביעים אשר תמכו במפלגות הקואליציה הנוכחית סבורים שהממשלה צריכה להשקיע יותר משאבים באירוח האירוויזיון בישראל


אירוויזיון 2019 בתל אביב


"התוצאות ממחישות כי אירוח תחרות האירוויזיון מהווה מקור לגאווה לאומית ולחיזוק תחושות הישראלים, באשר למעמד המדינה בזירה הבינלאומית, וזאת ללא כל קשר לנטייתם הפוליטית. מהתוצאות מסתמנת תמונה מורכבת יותר ביחס להשפעה אפשרית של אירוח התחרות בארץ על התמיכה בממשלת ישראל"

במחקר שבוחן את יחס הישראלים כלפי יבשת אירופה בעקבות אירוח תחרות האירוויזיון בישראל, לא נמצאו הבדלים בין תומכי ימין ותומכי שמאל ומידת הגאווה שהם חשים בעקבות אירוח התחרות בישראל. עם זאת, מצביעים אשר תמכו במפלגות החברות בקואליציה הנוכחית סבורים, שהממשלה צריכה להשקיע יותר משאבים פיננסיים באירוח האירוויזיון.

על רקע סערת יוקר מחירי כרטיסי תחרות האירוויזיון, סקר שערכו ד"ר גל אריאלי ופרופ' שרון פרדו מהמחלקה לפוליטיקה וממשל וממרכז סימון וייל למחקר וללימודי אירופה בת זמננו באוניברסיטת בן-גוריון בנגב (במסגרת מחקר הבוחן את השפעות האירוויזיון על היחס ליבשת אירופה), חושף שאין כל הבדלים בין מצביעים אשר תמכו בבחירות האחרונות במפלגות החברות בקואליציה הנוכחית, לבין מצביעים שתמכו במפלגות האופוזיציה. זאת- ככל שהדבר נוגע למידת הגאווה שלהם בכך שישראל תארח את תחרות האירוויזיון בחודש מאי 2019.

עם זאת, כאשר נשאלו משתתפי המחקר על התגובות שלהם ביחס לזכייה באירוויזיון הקודם (ליסבון, 2018) מתוך רצון לעשות הבחנה בין תחושות של גאווה לאומית, שמחה או אדישות לעצם הזכייה, נמצא כי מצביעים אשר תמכו במפלגות החברות בקואליציה הנוכחית העידו על עצמם, שהם חשו תחושות של גאווה לאומית רבה יותר ותחושות של שמחה, וזאת בהשוואה למצביעים אחרים שלא תמכו במפלגות החברות בקואליציה, אשר הביעו יותר שמחה מאשר גאווה לאומית מהזכייה. בנוסף, הסקר חושף שמצביעי מפלגות ימין תומכים באופן משמעותי יותר בהשקעת משאבים כספיים רבים יותר לצורך אירוח האירוויזיון בהשוואה למצביעי מפלגות מרכז-שמאל. זהו הסקר המקיף הראשון אשר נערך בנושא, ובדק את תחושות הישראלים כלפי האירוויזיון.

ד"ר גל אריאלי ופרופ' שרון פרדו: "התוצאות ממחישות כי אירוח תחרות האירוויזיון מהווה מקור לגאווה לאומית ולחיזוק תחושות הישראלים, באשר למעמד המדינה בזירה הבינלאומית, וזאת ללא כל קשר לנטייתם הפוליטית. מהתוצאות מסתמנת תמונה מורכבת יותר ביחס להשפעה אפשרית של אירוח התחרות בארץ על התמיכה בממשלת ישראל."

הסקר, המבוסס על איסוף נתונים און-ליין, נערך בין ה-5-7 בנובמבר 2018 במסגרת מחקר הבוחן את השפעות האירוויזיון על היחס של אזרחי ישראל כלפי יבשת אירופה. הסקר נערך בשפה העברית בקרב משיבים יהודים בלבד וכלל 1,500 משיבים. הסקר אינו מהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל.