$$News and Reports$$

11 נוב' 2018

המרת דת היא תופעה רב-ממדית בעלת משמעיות רבות – דתיות, חברתיות, פוליטיות, כלכליות ומשפטיות, מהן ניתן ללמוד כיצד קהילות דתיות מתפקדות, כיצד הן מתמודדות עם שאלות של זהות ומציבות גבולות פנימיים. המרת דת יכולה ללמד אותנו על מדיניות ומבנים פנימיים, יחסי גומלין ועל תרבויות מיעוט-רוב החיות זו לצד זו.

הקורס "Reading Conversion" בהובלת המרכז לחקר המרת דת ומפגשים בין דתיים (I-Core) באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שייסד פרופ' חיים היימס, פרופ' אורה לימור (האוניברסיטה הפתוחה) ובפיתוח ד"ר שרינה חן (עמיתת מחקר במרכז לחקר המרת דת ומפגשים בין-דתיים), יחד עם עשרים ושבעה חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בר-אילן, העברית, הפתוחה וחיפה, יאפשר מסגרת לבחינת המשמעויות, הגבולות, מעברי הידע ועוד מאפיינים רבים שהם תוצאה של המרות דת.

מגוון המופעים והמוטיבציות להמרת דת העולים מן הטקסטים מרחיבים את ידיעותיו והבנתו של הלומד באשר לסיבות השונות ולדרכים שהובילו אנשים לאורך ההיסטוריה סביב הגלובוס להגדיר את זהותם על רצף שנע בין דת המוצא לדת אליה בחרו להשתייך בבגרותם, ועל מרכזיות הזיקות החברתיות בהן נתון האדם והשפעתן על בחירותיו.

"הקורס יוביל את הלומדים ברחבי תבל ולאורך ההיסטוריה באמצעות טקסטים מקוריים העוסקים במגוון רחב של המרות דת, והבנתם על רקע הקשר גיאוגרפי, היסטורי, חברתי ודתי בהם נכתבו" לדברי פרופ' היימס, היסטוריון, רקטור האוניברסיטה והמייסד של המרכז. מבנהו המודולרי יאפשר ללומד לפלח את נושאי הלימוד בהתאם לתחומי העניין אותם הוא מעוניין להרחיב, וכך גם לשלב פרקים מהקורס בקורסים אחרים העוסקים בנושאים בהם יש נגיעה במדעי הדתות, היסטוריה, ספרות, סוציולוגיה ולימודי מגדר.

מרכז המצוינות לחקר המרות דת ומפגשים בין דתיים (I-Core) מהווה מסגרת אנליטית לצורך מחקר תופעת המרות הדת, תוך שאילת שאלות שתשפוכנה אור על תפקידי הדת בעולם המודרני, על יחסים בין מערכות אמונה לבין מבני חוק וחברה בעידן של זהויות מעורבות ושל חברות רב-תרבותיות.

 

סרטון הקדימון לקורס