$$News and Reports$$

19 יונ' 2018

לאחרונה, קבוצת המחקר בפיסיקת כורים, מהיחידה להנדסה גרעינית בפקולטה למדעי ההנדסה, ערכה סדנה מיוחדת בנושא פיסיקת כורים וטרנספורט של ניטרונים. הסדנה, בארגונו של ד"ר ארז גלעד ובסיוע גב' חנה דקלו, התקיימה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויועדה לחוקרים ומדענים העוסקים באספקטים שונים של פיסיקת כורים ותורת הטרנספורט של קרינה.

מטרת הסדנה הייתה כינוס פורום מצומצם ומקצועי בו יוצגו מחקרים עדכניים, ויתקיים דיון מעמיק ומקצועי בממצאים השונים הכולל סיעור מוחין וביקורת עמיתים איכותית ומידית.

פרופ' בארי גנפול מאוניברסיטת אריזונה הוזמן כאורח כבוד לסדנה. פרופ' גנפול מכהן כפרופסור מן המניין במחלקה לאווירונאוטיקה והנדסת מכונות באוניברסיטת אריזונה וכפרופסור מחקר במחלקה להנדסה גרעינית באוניברסיטת טנסי. הוא אחד המדענים הבכירים בעולם כיום בנושא טרנספורט של קרינה ופיסיקת כורים, שני הנושאים הנמצאים בלב המחקר של קבוצת פיסיקת הכורים ביחידה להנדסה גרעינית באוניברסיטה.


לאורך הסדנה, שנמשכה יום שלם, השתתפו כחמישה-עשר מדענים, חוקרים וסטודנטים לתארים מתקדמים וניתנו מספר הרצאות במגוון נושאים:

  • » פרופ' גנפול הציג פתרונות אנליטיים חדשים למשוואת הטרנספורט החד-ממדית בתווך אינסופי. כמו כן, הוא הציג את עבודתו האחרונה בנושא האצת התכנסות של חישובים בתורת הטרנספורט וקינטיקה של כורים.

  • » ניר קסטין, סטודנט לתואר שני מהמחלקה לפיסיקה, נתן סמינר מסכם על התזה שלו בנושא אי-יציבויות לא-לינאריות ומחזורים גבוליים בתנודות קסנון בליבה. מדובר במחקר בין-תחומי העושה שימוש בידע וכלים מתחום הדינמיקה הלא-לינארית במטרה לנתח ולהבין תופעות פיסיקליות בכורים גרעיניים.

  • »  ד"ר שי הייזלר מקמ"ג הציג שני נושאים הקשורים לטרנספורט של קרינה. מידול ניסויים ע"י מודלים פשוטים ופיתוח סכימת חישוב נומרית דו-ממדית. אנשי ממ"ג הציגו שיטה לחישוב עוצמת קרן ניטרונים בתעלות ההקרנה הממוקמות בכור המחקר בנחל שורק.

  • »  ד"ר חן דובי מקמ"ג ומהמחלקה למתמטיקה באוניברסיטה הציג את עבודתו האחרונה בנושא קירוב הכור הנקודתי תוך שימוש במשוואות דיפרנציאליות סטוכסטיות. זו גישה יחסית חדשה לחישובי תגובת שרשרת והקינטיקה שלה בכורים גרעיניים ובעלת פוטנציאל רב.

    »  ד"ר שי קינסט מקמ"ג הציג ניתוח ספקטרלי של יציבות כורי מלח מותך. כורים אלה הם כורים עתידיים ומרתקים, כיוון שהם מציבים אתגר מורכב לחישובי ניטרוניקה קלאסיים.  


קבוצת המחקר בפיסיקת כורים, הפועלת במסגרת היחידה להנדסה גרעינית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, עוסקת במחקר תיאורטי של תגובת השרשרת של ביקועים גרעיניים ובמחקר פיסיקלי של כורים גרעיניים. המחקר בקבוצה עוסק בפיסיקת ליבה, תורת הטרנספורט של ניטרונים וניהול הדלק הגרעיני בליבה.

הקבוצה מתרכזת במחקר של התנהגות תגובת שרשרת גרעינית במהלך תאונות חמורות בליבה הגרעינית של כורים מתקדמים (דור 4), מחקר ופיתוח של טכניקות ניתוח מתקדמות עבור ניסויים ניטרוניים במתקנים קריטיים ותת-קריטיים, פיתוח אלגוריתמים אבולוציוניים חדשניים לאופטימיזציה של תכנון ליבה ועוד.

זוהי קבוצת המחקר האקדמית היחידה בישראל העוסקת במחקר תגובת שרשרת של ביקועים גרעיניים בכורים אטומיים, כאשר תחומי ההתמחות של חברי הקבוצה הם רחבים ומגוונים – החל ממתמטיקה שימושית, דרך אלגוריתמי אופטימיזציה וכלה באינטראקציות גרעיניות. ניתן לעקוב אחרי הקבוצה ב: Facebook ו- Twitter