$$News and Reports$$

22 ינו' 2019

הסופר אתגר קרת, פרופ' חבר במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, זכה בפרס ספיר על ספרו "תקלה בקצה הגלקסיה".

אתגר קרת עם תלמידים במחלקה לספרות עברית

"הזכייה מאד הפתיעה אותי. ממש לא ציפיתי לזה", אמר קרת לאחר הזכייה והוסיף: "זה הדבר הכי משמח בעולם, אבל כמו אהבה או מתנה זה לא משהו שאתה יכול לחתור אליו - זה פשוט קורה". קרת הוסיף שהזכייה בארץ שונה מזכייה בפרס בחו"ל. "בארץ זה הרבה יותר נחשב. בארץ זו השפה שאני כותב בה והמקום שאני חי בו, וזה הכי חשוב". בנוסף לכבוד שבו זכה, קרת יקבל 150 אלף שקלים וספרו יתורגם לערבית ולשפה נוספת לבחירתו.

נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ, בירך את קרת על זכייתו בפרס וציין כי יצירותיו המרתקות, שמשלבות מציאות שגרתית עם אלמנטים פנטסטיים, מביאים כבוד רב לספרות העברית ולתרבות הישראלית בכלל. קרת מעביר השנה שתי סדנאות במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן-גוריון: "יסודות הכתיבה -  סדנת פרוזה למתחילים" לתואר הראשון ו"סדנה לכתיבה לילדים" לתואר השני.

קובץ הסיפורים של קרת "תקלה בקצה הגלקסיה", שראה אור בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר, כולל 24 סיפורים באורכים משתנים, ובכל אחד מהם קורה דבר בלתי צפוי: רגע אבסורדי שנחקק בזיכרון, טוויסט עלילתי שהופך את התמונה או סתם סוף פתוח ומעורר תהיות. דרך הסיפורים, ששומרים על שפה פשוטה ויומיומית לכל אורכם, קרת מטפל בנושאים טעונים בתרבות הישראלית: זכר השואה, משאלות מוות, בדידות, מוגבלות שכלית ועוד. סיפורים אחרים אינם לוקחים עצמם ברצינות רבה, ונצמדים, למשל, לתודעתו של דג זהב, שקופץ החוצה מתוך האקווריום בשעת הלילה, כדי לזפזפ בטלוויזיה.

על פי חבר השופטים, בראשות פרופ' ארנה בן-נפתלי, הספר "נוגע בלב לבה של חוויית שיבוש בסדר העולם. הקיום הישראלי הופך לפירור של הוויה בתוך עולם חסר היררכיות, שאין בו מרכז אחד, ואין בו נקודת מבט שליטה. מבעד לשפה ולהוויה הקלילות-לכאורה של אתגר קרת מבצבץ עצב עמוק מאוד. הדמויות השונות נקשרות זו לזו דרך זרות, בדידות, ותחושה חזקה של היות מופקר בעולם. בה בעת, הדמויות כמהות לאהבה ולאינטימיות. האטומיזם, ההפקרה והתלישות בני המאה ה-21 באים לידי ביטוי צורני ותמטי מזהיר בסיפורי הקובץ הזה. קרת מנכיח את סוגת הסיפור הקצר כצורת הביטוי הספרותי המזוקקת והכרחית של הזמן הזה".

אתגר קרת נולד ב-20 באוגוסט 1967, ברמת גן. עיקר יצירתו סיפורים קצרים, אך הוא עוסק גם בכתיבת תסריטים, שירה, מחזות וקומיקס. מחבר ספרי הסיפורים הקצרים "צינורות", "געגועיי לקיסינג'ר", "הקייטנה של קנלר", "אניהו" ו"פתאום דפיקה בדלת", וכן ספרי קומיקס בשיתוף עם אמנים כמו אסף חנוכה ורותו מודן.  קרת הוא מהסופרים העבריים המתורגמים ביותר. כעשרים מיצירותיו, סיפוריו וספריו תורגמו ויצאו לאור באנגלית, ספרדית, צרפתית, איטלקית, גרמנית, רוסית, נורבגית ושבדית. נשוי לסופרת והיוצרת שירה גפן, אב לבן אחד.