$$News and Reports$$

13 פבר' 2019


ד"ר איריס אידלסון-שיין מהמחלקה להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב זכתה במענק יוקרתי לחוקרים צעירים מטעם מועצת המחקר האירופית (ER​C)במסגרת התוכנית Horizon 2020  למחקר וחדשנות של האיחוד האירופי.

 איריס אידלסון-שיין

המענק, בסכום של 1.5 מיליון יורו למשך חמש שנים, ניתן לה עבור מחקרה העוסק בתרגומים של טקסטים לא-יהודיים לשפות יהודיות (יידיש, עברית, לאדינו ואיטלקית-יהודית) בעת החדשה המוקדמת. בעבודה רחבת היקף, מנסה ד"ר אידלסון-שיין להתחקות אחר עקבותיהם הלא-נודעות של חיבורים לא-יהודיים בספרות היהודית מן המאה השש-עשרה ועד למאה השמונה-עשרה. במחקר לוקחים חלק בנוסף כשבעה חוקרות וחוקרים מדיסציפלינות שונות, בעלי יכולות לינגוויסטיות מגוונות.

"מחברים באירופה בעת החדשה המוקדמת בכלל, ובמרחב התרבותי היהודי בפרט, חשבו על תרגום באופן שונה מאד מהאופן שבו אנחנו מבינים את המושג היום", מסבירה ד"ר אידלסון-שיין, "לדידם, מלאכת התרגום הייתה עבודה יצירתית, וחיבורי המקור היוו הזמנה לחיבורה של יצירה חדשה, יהודית במובהק".

במסגרת המחקר, יערכו קריאות משוות של תרגומים יהודיים נבחרים מול חיבורי המקור הלא-יהודיים שלהם. באמצעות ההשוואה, ניתן יהיה לעמוד על תהליכי ההעברה התרבותית בין חברת הרוב הנוצרית לחברת המיעוט היהודית באירופה בראשית העת החדשה. "הפערים האלה בין המקור הנוצרי לבין התרגום היהודי, מספקים לנו שיעור היסטורי נדיר ומאלף", אומרת ד"ר אידלסון-שיין.

עבודת הדוקטורט של ד"ר אידלסון-שיין נכתבה בבית הספר להיסטוריה של אוניברסיטת תל-אביב, ועסקה באופן שבו מחברים יהודיים  התמודדו עם השינויים שחלו במושגי הזהות והשוני לאורך המאה השמונה-עשרה. הדוקטורט יצא כספר בהוצאת אוניברסיטת פנסילבניה בשנת 2010. לאחר הדוקטורט הייתה ד"ר אידלסון-שיין עמיתת מחקר במחלקה להיסטוריה באוניברסיטת לודוויג-מקסימיליאן במינכן, ובקתדרה ע"ש מרטין בובר למחשבה יהודית באוניברסיטת גתה בפרנקפורט. עבודת הפוסט-דוקטורט שלה עסקה בדימויים של מפלצות בתרבות היהודית, במרחב דובר הגרמנית במאות השש-עשרה עד השמונה-עשרה.


מענק ERC לחוקרים צעירים הוא אחד ממענקי המחקר היוקרתיים והרווחיים ביותר שחוקר צעיר יכול לקבל. על החוקרים להגיש מועמדות שנתיים עד שבע שנים לאחר קבלת הדוקטורט שלהם. המימון יכול להגיע ל– 1.5 מיליון אירו במשך חמש שנים.