דלג לתוכן העמוד
מרכז אילן רמון
לנוער שוחר פיזיקה
הירשמו ללימודים להרשמה

חשיפה לאסטרונומיה כיתות ה

מתוך מכתב ששלח אילן רמון לפני מספר שנים ממרכז החלל ביוסטון שם התאמן: 

 

"העיסוק בחלל וחינוך הילדים והנוער יונקים האחד מהשני וחיים תחת קורה אחת. מן הצד האחד - הילדים והנוער נמשכים אל החלל בהיותו רחוק, לא ברור, אחר ושונה לגמרי מהחיים על פני כדור-הארץ, קשה לתפיסה ולהשגה, מגרה הדמיון, לא נודע. מי מאתנו אינו נמשך אל הלא נודע?

 ויחד עם זה, ישנה קבוצה קטנה יחסית (כ - 400 איש עד היום) של אסטרונאוטים שהיו שם וחוו את החוויה - והם מקור לחיקוי ולהערצה. ומן הצד השני - הילדים והנוער הם עתיד הפיתוח וההתקדמות בחקר החלל, בעיקר מכיוון שהם פתוחים לרעיונות חדשים, יצירתיים ולא שבויים בדעות קדומות ולכן כה חשובים לעתידנו בחלל." 

 

הרציונל העומד בבסיס התוכנית הוא קיום ארבע מטרות:

  1. יצירת גירויים חינוכיים בנושא אסטרונומיה וחלל ועידוד התלמידים לשאול שאלות.

  2. הדגמת כלים מדעיים שבעזרתם ניתן לענות על השאלות שמתעוררות.

  3. העמקת ידע קיים ובנייה של ידע חדש בנושא אסטרונומיה, פיזיקה בסיסית ומדע.

  4. יצירת הקשר בין העולם שמכיר התלמיד וזה המדעי מתוך ראיה שהשקעה בחינוך הטרום אקדמי בגילאים הצעירים תסייע ליצירת דור של סטודנטים מוכשרים יותר, מהנדסים ומדענים טובים ויצירתיים יותר ואוכלוסייה בוגרת ואחראית שתקדם את מדינת ישראל צעדים רבים קדימה.

 

שיטת הפעולה כוללת תכנית מורכבת הבנויה מחמישה מפגשים בני יום לימודים כל אחד. כל אחד מימי הפעילות עוסק בנושא מרכזי ובו יפגשו התלמידים ארבע תחנות שבכל אחת מהן יכירו פן אחר של אותו נושא. הנושאים של ימי הפעילות קשורים ובנויים בסדר לוגי. בתחנות השונות יחוו התלמידים את הנושא של יום הפעילות באופן שונה – פעילות יצירתית (בניית דגמים, שעוני שמש וכוכבים וכו'), הדגמות ותצפיות (טלסקופ שמש, בנייה ושיגור רקטות וכו'), לימוד וחקר באמצעות מחשב וחוויה של מסע בפלנטריום. במרכז האסטרונומיה של בית-יציב הדגש בכל הפעילויות ובכל ימי הלימוד הוא על החוויה, ההתנסות, דרך העבודה והחשיבה המדעית, עידוד שאלות, רעיונות מקוריים וחשיבה המצאתית.