$$News and Reports$$

12 אוג' 2014

בכל שנה ממתינים אסטרונומים חובבים במחנות קיץ לשהות בחוץ בלילות של ה-11,12 ו-13 באוגוסט. אלו הימים שבהם מגיע השיא של מטר המטאורים של הקיץ – הפרסאידים שלעיתים נדירות מאכזב את הצופים בו.

השנה הוא יתנגש עם אירוע אסטרונומי אחר המכונה ירח-על (supermoon). במהלך השבוע השני של אוגוסט, הירח המלא הגדול והבהיר השנה יפציע דווקא בליל המטאורים, אך הוא גם יהווה מראה יפה כשלעצמו. תופעת ירח העל מתרחשת כאשר הירח גם נמצא בקרבה למילואו וגם בנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ. מכיוון שהתופעה לא מתרחשת בכל חודש, משום שאין סינכרון בין מסלול הירח סביב כדור הארץ ומסלול שניהם סביב השמש, תופעה זו נחשבת נדירה יחסית.

מקור מטר הפרסאידים הוא בשביט סוופט-טאטל. כל 13 שנים מגיע השביט למערכת השמש הפנימית ומשאיר מאחוריו שובל של קרח ואבק. כאשר כדור הארץ חוצה את איזור השברים הללו, הרסייסם מזנב השביט פוגעים באטמוספירה במהירות של כ-200 אלף קמ"ש ומפרקים בהבהק של אור. מטאורים אלה מכונים פרסאידים משום שנזווית הראיה שלנו הם נראים כמגיעים מקבוצת הכוכבים פרסאוס.

בשנה נורמלית, כאשר הירח אינו במילואו בתאריכים הללו באוגוסט, והשמים שחורים ניתן לצפות בלמעלה מ-100 מטאורים לשעה. ואולם השנה אינה שנה נורמלית. ב-10 באוגוסט, בדיוק כאשר הפרסאידים אמורים להגיע לשיא, הירח הופך להיות מלא. יתרה מכך, הוא יהיה מלא בדיוק בזמן שבו הוא מגיע למיקום במסלולו (הפריגיאה) הקרוב ביותר לכדור הארץ. הירח המלא בפריגיאה של ה1-10 באוגוסט, כאמור ירח העל יהיה קרוב יותר ב-14% ובהיר יותר ב-30% מאשר שאר הירחים המלאים בשנת 2014.

זו כמובן בשורה רעה לחובבי הפרסאידים, אומר ביל קוק ממשרד המטאורידים של נאס"א. "זוהר הירח יסלק את הרקע בצבע שחור-קטיפה שנדרש לצפיה במטאורים חיוורים ויפחית את מספר המטאורים שניתן לצפון באופן חד."

ואולם יש גם חדשות טבות. מאז 2008, הפרסאידים ייצרו יותר כדורי אש מאשר כל מטר מטאורים שנתי אחר. הג'מינידים נמצאים במקום השני.

זרם השברים של השביט סוויפט-טאטל הוא רחב, וניתן היה כבר לראות פרסאידים בסוף יולי, הרבה לפני שהירח התמלא, ובנוסף, אומר קוק "הפרסאידים עשירים בכדורי אש בהירים כמו צדק ונוגה, ולכן ניתן יהיה לראות אותם למרות הבוהק.

קוק וצוותו ייעזרו גם השנה ברשת מצלמות מטאורים המפוזרים על פני ארה"ב, כפי שהם עושים מאז 2008. עד כה הם בנו בסיס נתונים של מאות אירועים לניתוח. הנתונים שלהם מראים כי הפרסאידים הם אלופי כדורי האש ללא עוררין, מבין כל מטרי המטאורים השנתיים. "אנו רואים יותר כדורי אש מסוויפט-טאטל מאשר מכל שביט אחר." אמר.

ליל קיץ חם, ירח מלא ומאיר וכדורי אש מפעם לפעם חוצים את השמים – זה המתכון ליופי בפני עצמו. תהנו. מסכמים באתר נאס"א.

ובכל מקרה, אמצע החודש במקרים רבים משמעותו גם חג, וזאת משום שבתקופה העתיקה לא היתה תאורת חוצות נרחבת כמו היום ולכן הקדמונים העדיפו לקיים את הטקסים בליל ירח מלא. היום הוא גם ליל ט"ו באב, הלילה שבו היו בנות ישראל יוצאות אל הכרמים בבגדי לבן, לחפש בני זוג. בירח מלא, אולי ניתן לראות גם את חסרונותיהם….