$$News and Reports$$

11 מאי 2014
המטר, שאמור להקרא מטר הג'ירף (Camelopardalids) נוצר כתוצאה ממעבר כדור הארץ דרך גרגרי אבק שהשאיר השביט המחזורי 209P/LINEAR במאה ה-19
מטאורים. צילום: אתר נאס"א
מטאורים. צילום: אתר נאס"א
אתמול, יום העצמאות מלאו השמים לא רק זיקוקים, אלא גם מטאורים ממטר האטא אקווארידים, ואולם החודש צפויה לחובבי המטאורים הפתעה נוספת, כפי שמדווח אתר נאס"א.
 
מנהל מחלקת המטאורידים בנאס"א, ד"ר ביל קוק משאיר את המצלמות שלו לעשות את תצפיות השמים עבורו. קוק ועמיתיו מפעילים רשת אוטומטית של מצלמות המחפשות כדורי אש הפרוסות על פני כל שטח ארה"ב ואשר לוכדות כל דבר שנופל ונשרף באטמוספירה.
לפנות בוקר של ה-24 במאי הוא מתכוון לצאת החוצה באופן אישי. "יש סיכוי סביר למטר מטאורים חדש ואני רוצה לראות אותו במו עיניי" אמר קוק.
המטר, שאמור להקרא מטר הג'ירף (Camelopardalids) נוצר כתוצאה מחדירת גרגרי אבק מהשביט המחזורי 209P/LINEAR. איש לא ראה את המטר עד כה, אך השנה, מטר הג'ירף עשוי להתחרות במטר הפרסואידים המפורסמים של אוגוסט. "ישנם אסטרונומים הצופים קצב של 200 מטאורים בשעה" אמר קוק.
השביט 209P/LINEAR התגלה בפברואר 2004 בידי פרויקט המחקר לינאר (ראשי תיבות Near-Earth Asteroid Research project) המשותף לנאס"א, מעבדת לינקולין של MIT וחיל האוויר האמריקני. זה שביט די עמום, הצולל לתוך מסלול כדור הארץ אחת לחמש שנים כשהוא מבצע לולאה סביב השמש.
לפני שנתיים הכריזו מומחי המטאורים אקו ליטינן מפינלנד ופיטר ג'ניקנס במרכז המחקר איימס של נאס"א כי כדור הארץ עומד לחצות שרידים שהותיר אחריו השביט 209P/LINEAR. זרמי אבק שנפלטו בידי השביט במאה ה-19 עשויים לחצות את מסלול כדור הארץ ב-24 במאי 2014. התוצאה לדבריהם עשויה להיות התפרצות מרשימה של מטאורים.
מומחים אחרים מסכימים עמם אך רק חלקית. ישנו קונצנזוס נרחב בין הצופים לפיו כדור הארץ אכן יחצה את זרם השברים ב-24 במאי ואולם איש אינו בטוח כמה שברים מצפים שם, הכל תלוי בשאלה כמה פעיל היה השביט לפני למעלה ממאה שנה כאשר זרם השברים הללו הושאר שם מלכתחילה.
"אין לנו כל מושג מה עשה השביט הזה במאה ה-19" אמר קוק. כתוצאה מאי הודאות כל האפשרויות פתוחות, או שיהיה מטר מטאורים מרשים, או אכזבה מוחלטת."
השעה הטובה ביותר היא לצפות בשמים בין השעה שש לשמונה בבוקר (מי שנמצא כמובן באיזור חשוך באותן שעות, בארץ מדובר על 09:00-11:00 בבוקר). לפיכך הצופים בצפון אמריקה יזכו למיקום מועדף משום שעבורם שעות השיא יהיו בשעות 2-4 לפנות בוקר (שעון החוף המזרחי) והרדיאנט של המטר יהיה גבוה בשמים.
"אנו מצפים שהמטאורים יצאו מנקודה בקבוצת הג'ירף, קבוצה די חיוורת ליד כוכב הצפון" אמר קוק. "היא תזרח כל הלילה ותכוון את הדרך למי שיצפה באותו לילה." ואולם, מכיוון שמדובר במטר חדש, יתכן שיהיו התפרצויות שעות רבות לפני או אחרי השיא החזוי.
במקרה של אכזבה, עדיין צפוי לצופים פרס ניחומים, ב-24 במאי, שהר הירח ונוגה מתקרבים מאוד לקראת מעבר שיתרחש יום אחד מאוחר יותר. הם יזרחו ביחד ממש לפני השמש בשמי המזרח עם שחר."זו תמיד דרך יפה להתחיל את היום, עם מטאורים או בלעדיהם" אמר קוק.