$$News and Reports$$

13 פבר' 2017
ד"ר ניצן רימון-צרפתי וד"ר לאה דוד, דוקטורנטיות לשעבר במחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, זכו כל אחת במלגה יוקרתית אינדיבידואלית של מארי קירי מטעם התוכנית Horizon 2020 למחקר ולחדשנות של האיחוד האירופי.

Nitzan-Rimon-Tzarfati.jpgד"ר ניצן רימון-צרפתי
היא סוציולוגית של רפואה וביו-אתיקה. מחקריה מתמקדים בהיבטים החברתיים, התרבותיים והאתיים של השימוש בטכנולוגיות רפואיות של תחילת החיים ובמושגים נלווים כגון אחריות, הורות, מעמדו המוסרי של העובר ותפיסות זמן. 
עבודת הדוקטורט שלה עסקה בהשפעתן של טכנולוגיות רפואיות חדשות על תפישות העובר וההורות בקרב הורים ישראלים, בהנחייתם של פרופ' אביעד רז מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופרופ' יעל השילוני-דולב מהמכללה האקדמית תל-אביב יפו. 
מחקרה החדש, במחלקה לאתיקה ולהיסטוריה של הרפואה במרכז האוניברסיטאי הרפואי גטינגן-גרמניה, עתיד לעסוק בניתוח חתך השוואתי, בין-תרבותי: גרמני-ישראלי כמו גם השוואה בין אתיקה של מומחים לזו של משתמשים שאינם מומחים של הבניות זמן בקונטקסט של הקפאת ביציות על רקע חברתי. 
 
lea-david.jpgד"ר לאה דוד היא סוציולוגית העוסקת בתחומים של זכויות האדם, אידיאולוגיה, תהליכי הנצחה בחברה והשפעותיהם על הסביבה. כותרת עבודת הדוקטורט שלה היא "זיכרונות של אף-אחד ומונומנט לאף-אחד: תהליך בניית הזיכרון הקולקטיבי בסרביה שלאחר המלחמה", שנערכה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בהנחייתם של פרופ' לב גרינברג ופרופ' ג'קי פלדמן
מחקר הפוסט דוקטורט שלה יערך באוניברסיטת דבלין (UCD), במחלקה לסוציולוגיה בהנחיית פרופ' סיניסה מלשביק. נושא המחקר עתיד לעסוק באופן בו זכויות אדם תורמות לתהליכי הנצחה בחברה ובשאלה הם תהליכים אלו מחזקים או מחלישים את הלאומיות האתנית. המחקר יסקור חמישה אזורים באופן השוואתי: סרביה, קרואטיה, בוסניה-הרצגובינה, ישראל והעם הפלסטיני. המחקר ייתן נקודת מבט חדשה על ההשפעה של זכויות אדם על תהליכי ההנצחה באספקטים של תפיסת "העצמי" ו-"האחר" באידיאולוגיה הלאומית. 
 
תכנית המלגות ע"ש מארי קירי מציעה מענקי ניידות לחוקרים בכל שלבי הקריירה לרבות דוקטורט, פוסט-דוקטורט וחוקרים מנוסים, מתוך מטרה לתמוך בהכשרת ובפיתוח הקריירה של חוקרים אלה. ייעודן של מלגות תחרותיות ויוקרתיות אלו, היא תמיכה בניידות בינלאומית, אינטר-סקטוריאלית ובינתחומית וקידום הצטיינות מחקרית בכל התחומים.