דלג לתוכן העמוד
המחלקה
לפסיכולוגיה
הירשמו ללימודים להרשמה

המגמה לפסיכולוגיה התפתחותית

המגמה לפסיכולוגיה התפתחותית

תכנית הלימודים במגמה לפסיכולוגיה התפתחותית תכשיר פסיכולוגים התפתחותיים לעבודה בגיל הרך, תוך מתן דגש על חשיבה רחבה המאפשרת הבנה של תהליכים התפתחותיים בסיסיים והסתכלות מקיפה על התפתחות הילד/ה כמושפעת מסביבתו, מהמבנה הביולוגי שלו, ומיחסי הגומלין שלו עם הסביבה. במסגרת תוכנית הלימודים יקבלו הסטודנטים בסיס תיאורטי, מחקרי ויישומי רחב. התכנית מדגישה את חשיבות הקשר בין ידע מדעי ועבודה מעשית וההפריה ההדדית ביניהם בהכשרת אנשי מקצוע בעלי ידע והבנה עמוקים של ממצאים מחקריים עדכניים. דגשים עיקריים ינתנו לנושאים הבאים:

     
1. למידה של מנגנוני התפתחות בסיסיים (מוחיים, ביולוגיים, רגשיים, חברתיים, קוגניטיבים, מוטורים)
2. הבנה של התהליכים העומדים בבסיס ההתפתחות הנורמטיבית ואבנורמלית של ילדים בשנים הראשונות לחייהם
3. והתנסות בשיטות אבחון וטיפול בגיל הרך (מלידה ועד גיל 9 שנים)
4. עבודה עם ילדים בעלי הפרעות התפתחותיות, רגשיות והתנהגותיות
5. עבודה עם הורים, גננות ואנשי מקצוע אחרים המטפלים בילדים
6. הבנה של חשיבות הידע המחקרי שבבסיס שיטות האבחון והטיפול והגברת המחויבות לאבחון ולטיפול מבוסס מדע
     

תכנית זו כוללת את כל דרישות הקדם להתחלת התמחות בפסיכולוגיה התפתחותית עם סיום לימודי התואר השני, ומעודדת המשך ללימודי דוקטורט במסלול משולב. ​

  
תחומי עיסוק
דר' נעמה עצבה-פוריה: ראשת המגמה
תחומי מחקר עיקריים: הורות ויחסי הורה-ילד במצבי לחץ (כגון, פגות, בעיות האכלה ושינה, בעיות בהתפתחות וADHD), רפלקטיביות הורית. במחקרים שלי מושם דגש עיקרי לאיתור גורמי סיכון וחוסן מתוך הסתכלות אקולוגית של הילד/ה כחלק ממערך סביבתי רחב, וכן לאבות ולתרומתם להתפתחות הילדים. עניין מחקרי נוסף הנו הערכת היעילות ומנגנוני השינוי בתוכניות התערבות בגיל הרך, המבוססות קשר הורה-ילד.
פרופ' אנדראה ברגר
תחומי עניין עיקריים: מהלך ההתפתחות הנורמטיבי והחריג של ויסות עצמי בילדות המוקדמת בהתחשב בהשפעות ביולוגיות וסביבתיות; וחקר הבסיס המוחי של פונקציות קוגנטיביות כגון קשב ותהליכי בקרה. נושא נוסף הנחקר במעבדתה הינו קוגניציה נומרית בינקות. מחקריה נעשים תוך שימוש בטכניקות התנהגותיות ובהדמיה מוחית.
דר׳ נועה גירון-סלע
תחומי עניין עיקריים: המחקר שלי עוסק בקשרים הדו-כיווניים בין מאפיינים התנהגותיים ופיזיולוגים של הילד, גורמים בסביבה ההורית, והתפתחות קוגניטיבית וחברתית בילדות המוקדמת. באופן ספציפי אני חוקרת את הקשרים הללו בקרב אוכלוסיות בסיכון פרה-נטאלי ונאונטלי גבוה (כגון לידה מוקדמת).
דר' אילן דינשטיין
תחומי עניין עיקריים: התפתחות המוח בילדים עם אוטיזם ובעיות התפתחותיות אחרות. המחקר כולל שימוש בשיטות הדמיה (MRI וEEG): השוואת מבנה ותפקוד המוח בין פעוטות וילדים עם אוטיזם לעומת קבוצות ביקורת תוך דגש על תפקוד המערכות הסנסוריות והמוטוריות.
ד"ר פלורינה יוזפובסקי
תחומי עניין עיקריים: התפתחות אמפתיה באוכלוסייה נורמטיבית וקלינית, בעיקר אוטיזם. כיצד מתפתחת אמפתיה רגשית וקוגניטיבית בילדים שהתפתחותם תקינה? כיצד מסלולי ההתפתחות הללו שונים באוכלוסיות קליניות כגון אוטיזם, הפרעות התנהגות ואצל אלו שנחשפו לטראומה? המחקר עוסק בהיבטיים הפסיכולוגיים והביולוגיים (גנטיקה, הורמונים וכד') של התפתחות אמפתיה וכיצד הנטיות הביולוגיות שלנו משתלבות יחד עם השפעות סביבתיות על מנת להשפיע על התפתחות אמפתיה. שאלה עיקרית נוספת היא לגבי השפעות מין/מגדר על התפתחות אמפתיה.