המגמה לפסיכולוגיה התפתחותית

תכנית הלימודים במגמה בפסיכולוגיה התפתחותית תכשיר פסיכולוגים התפתחותיים לעבודה בגיל הרך, תוך מתן דגש על חשיבה רחבה המאפשרת הבנה של תהליכים התפתחותיים בסיסיים והסתכלות מקיפה על התפתחות הילד/ה כמושפעת מסביבתו, מהמבנה הביולוגי שלו, ומיחסי הגומלין שלו עם הסביבה. במסגרת תוכנית הלימודים יקבלו הסטודנטים בסיס תיאורטי, מחקרי ויישומי רחב. התכנית מדגישה את חשיבות הקשר בין ידע מדעי ועבודה מעשית וההפריה ההדדית ביניהם בהכשרת אנשי מקצוע בעלי ידע והבנה עמוקים של ממצאים מחקריים עדכניים. דגשים עיקריים ינתנו לנושאים הבאים:

1. למידה של מנגנוני התפתחות בסיסיים (מוחיים, ביולוגיים, רגשיים, חברתיים, קוגניטיבים, מוטורים)
2. הבנה של התהליכים העומדים בבסיס ההתפתחות הנורמטיבית ואבנורמלית של ילדים בשנים הראשונות לחייהם
3. והתנסות בשיטות אבחון וטיפול בגיל הרך (מלידה ועד גיל 9 שנים)
4. עבודה עם ילדים בעלי הפ​רעות התפתחותיות, רגשיות והתנהגותיות
5. עבודה עם הורים, גננות ואנשי מקצוע אחרים המטפלים בילדים
6. הבנה של חשיבות הידע המחקרי שבבסיס שיטות האבחון והטיפול והגברת המחויבות לאבחון ולטיפול מבוסס מדע

תכנית זו כוללת את כל דרישות הקדם להתחלת התמחות בפסיכולוגיה התפתחותית עם סיום לימודי התואר השני, ומעודדת המשך ללימודי דוקטורט במסלול משולב. ​​

במגמה בפסיכולוגיה התפתחותית, ההנחיה בעבודת התיזה/דוקטורט יכולה להינתן ע"י חברי/ות סגל נוספים/נוספות מהמחלקה. רשימת המנחים/ות האפשריים לתיזה/דוקטורט האפשריים מתעדכנת משנה לשנה. אנחנו מעודדים מועמדים/ות לבחור את המנחה לפי הנושא שמעניין אותם/ן לחקור. אנחנו לא נותנים עדיפות בקבלה לפי שיוך המנחה. ​​​​


פרטים נוספים על תהליך המיון והקבלה למגמה ההתפתחותית וכן על תוכנית הלימודים בה, ניתן למצוא בעלון המידע לתואר שני בקי​שור​

  helena-lopes-PGnqT0rXWLs-unsplash.jpg   ​           במסגרת "ימי שיא" המגמה ההתפתחותית יצאה לשטח להכיר מקרוב י​לדים עם לקויות מוטוריות​

  
תחומי עיסוק
פרופ' נעמה עצבה-פוריה
תחומי מחקר עיקריים: הורות ויחסי הורה-ילד במצבי לחץ (כגון, פגות, בעיות האכלה ושינה, בעיות בהתפתחות וADHD), רפלקטיביות הורית. במחקרים שלי מושם דגש עיקרי לאיתור גורמי סיכון וחוסן מתוך הסתכלות אקולוגית של הילד/ה כחלק ממערך סביבתי רחב, וכן לאבות ולתרומתם להתפתחות הילדים. עניין מחקרי נוסף הנו הערכת היעילות ומנגנוני השינוי בתוכניות התערבות בגיל הרך, המבוססות קשר הורה-ילד.
פרופ' אנדראה ברגר
תחומי עניין עיקריים: פסיכולוגית התפתחותית נוירו קוגניטיבית. מתעניינת בהתפתחות קוגניטיבית נורמטיבית וחריגה. רוב המחקרים עוסקים בהתפתחות של פונקציות ניהוליות והשפעתן על היכולת של ילדים לוויסות עצמי, כולל וויסות אמוציונלי. חוקרת את ההשפעה המשולבת של גורמים מולדים (למשל טמפרמנט) וסביבתיים (למשל יכולת הויסות העצמי של האם עצמה) הקובעים את ההבדלים הבין-אישיים בין ילדים שונים בתפקודים אלה, המנבאים הסתגלות בבית הספר והישגים אקדמיים וחברתיים. המחקרים על התפתחות חריגה עוסקים בסינדרומים כגון , ADHD, סינדרום האלכוהול העוברי, ועוד. שיטות המחקר שלי משלבות שיטות מעבדתיות כולל מדידה של פעילות מוחית אלקטרופיזיולוגיות (EEG/ERP) ודיווחי הורים.
דר׳ נועה גירון-סלע
תחומי עניין עיקריים: המחקר שלי עוסק בקשרים הדו-כיווניים בין מאפיינים התנהגותיים ופיזיולוגים של הילד, גורמים בסביבה ההורית, והתפתחות קוגניטיבית וחברתית בילדות המוקדמת. באופן ספציפי אני חוקרת את הקשרים הללו בקרב אוכלוסיות בסיכון פרה-נטאלי ונאונטלי גבוה (כגון לידה מוקדמת).
פרופ' אילן דינשטיין
תחומי עניין עיקריים: התפתחות המוח בילדים עם אוטיזם ובעיות התפתחותיות אחרות. המחקר כולל שימוש בשיטות הדמיה (MRI וEEG): השוואת מבנה ותפקוד המוח בין פעוטות וילדים עם אוטיזם לעומת קבוצות ביקורת תוך דגש על תפקוד המערכות הסנסוריות והמוטוריות.
פרופ' פלורינה יוזפובסקי: ראשת המגמה
תחומי עניין עיקריים: התפתחות אמפתיה באוכלוסייה נורמטיבית וקלינית, בעיקר אוטיזם. כיצד מתפתחת אמפתיה רגשית וקוגניטיבית בילדים שהתפתחותם תקינה? כיצד מסלולי ההתפתחות הללו שונים באוכלוסיות קליניות כגון אוטיזם, הפרעות התנהגות ואצל אלו שנחשפו לטראומה? המחקר עוסק בהיבטיים הפסיכולוגיים והביולוגיים (גנטיקה, הורמונים וכד') של התפתחות אמפתיה וכיצד הנטיות הביולוגיות שלנו משתלבות יחד עם השפעות סביבתיות על מנת להשפיע על התפתחות אמפתיה. שאלה עיקרית נוספת היא לגבי השפעות מין/מגדר על התפתחות אמפתיה.
דר' טל יציב
תחומי עניין עיקריים: המחקר שלי עוסק בתהליכים נוירו-קוגניטיביים ונוירו-רגשיים הוריים במעבר להורות מההיריון לשנה הראשונה בחיים, התרומה שלהם להורות אדפטיבית, והקשר שלהם להתפתחות הרגשית-חברתית של התינוק. באופן ספציפי, המעבדה עוסקת בבסיס הקוגניטיבי של מנטליזציה הורית ורגישות הורית, תפקודים ניהוליים הוריים (בדגש על זכרון עבודה והורות), והטיות בתפיסה ובפרשנות של סימני מצוקה של התינוק. מושם דגש על השפעת גורמי סיכון (כגון מצוקה נפשית הורית) ומאפייני ילד (טמפרמנט) על התהליכים הללו. העבודה במעבדה משלבת בין כלים נוירו-קוגניטיביים (EEG/ERP, מטלות קוגניטיביות, מידול חישובי) ותצפיות על התנהגות ההורה והתינוק.
  
  
מר עמית דהריפסיכולוג התפתחותי מומחה. העמותה לגיל הרך 'מודיעים'. מלמד את הקורסים אתיקה ופרקטיקום.
גב' רונית שרףרונית שרף, פסיכולוגית התפתחותית מומחית מדריכה, מרצה מובילה בתכנית מימד העוסקת בקשר שבין ילדי אומנה להוריהם הביולוגיים. מלמדת את הקורסים מבוא לפסיכותרפיה בילדים, תפקידו של המשחק בטיפול פרטני ודיאדי בילדים ופרקטיקום.
דר' ענבל מרקופסיכולוגית התפתחותית מומחית. פסיכולוגית במכון להתפתחות הילד באסף הרופא. מלמדת את הקורסים פסיכודיאגנוסטיקה ופרקטיקום.
דר' מיכל פרויפסיכולוגית התפתחותית מומחית, מדריכה. פסיכולוגית ביחידה הפסיכיאטרית לגיל הרך במרכז הרפואי סורוקה. מלמדת את הקורסים פסיכודיאגנוסטיקה ופרקטיקום.