$$News and Reports$$

10 אוק' 2018

​​​

10.10.2018

 

לתלמידות ותלמידי המחלקה החדשים והותיקים שלום,

 

בשבוע הבא תפתח בשעה טובה שנת הלימודים החדשה, בתקווה שתהיה מעשירה ומאתגרת לכולנו. לפני כחודשיים, אחרי שנת שבתון באוניברסיטת בראון, התמניתי לתפקיד ראש המחלקה במקומו של פרופ' שרון פרדו, וזו הזדמנות נוספת להודות לשרון על עבודתו בשנתיים האחרונות. בנימה אישית, אני שמח וגאה לעמוד בראש מחלקה פעילה, דינאמית, מגוונת ומחוייבת לתלמידים ולסביבה בה היא פועלת. אעשה כמיטב יכולתי להבטיח שתמשיך ותהיה כזאת. את תלמידי שנה א' אפגוש בקורס המבוא ליחסים בין לאומיים, ואת חלקכם בסמינר ובקורס הבחירה שאלמד. אתם מוזמנים כמובן לכתוב אליי במייל,לבוא בשעות הקבלה או לקבוע פגישה (דרך המזכירות).

 

המחלקה מציעה מגוון רחב של קורסים מסוגים שונים, המרצות והמרצים (הקבועים ומן החוץ) הם מהטובות והטובים שיש ואנו מקווים שכל אחת ואחד יימצאו את תחומי העניין שלהם. לא רק בקורסים, הרצאות אורח, ימי עיון וכנסים הם הזדמנות להיחשף למחקרים חדשים, דיונים בנושאים אקטואלים והיסטוריים ומפגש עם חוקרים, פעילים ואנשי ציבור. נשמח אם תקחו חלק פעיל בחיי המחלקה, תשתתפו ותהיו שותפים למחשבה ולעשייה ובעיקר שתראו את המחלקה כבית. לתחושת הבית תורמת גם מזכירות המחלקה, בעבודה מסורה יום-יומית. זו גם הזדמנות להביע סולידאריות עם הסגל הזוטר, חיזוק מעמדם וזכויותיהם ראוי וחיוני לכולנו.

 

"אנחנו ילדי התקופה, התקופה היא תקופה פוליטית", כותבת המשוררת ויסלבה שימבורסקה (השיר מצורף בסוף). התקופה היא אכן פוליטית, ולא פשוטה, ואנו רואים עצמנו כמי שלוקחים חלק בפוליטיקה ולא כעומדים מהצד. לקחת חלק בפוליטיקה משמעו לעסוק בזכויות אזרח, באי השוויון החברתי, ובחוק הלאום, לעמוד לצד מוחלשים ומאויימים,ולעמוד על הזכות לקיים דיון ביקורתי ופתוח בכל סוגייה, גם למול מי שמבקשים להשתיק ולהלך אימים בשם הפטריוטיות.

 

"כך או אחרת 
לכל דבריך הדהוד, 
לכל שתיקותך ההשתמעות 
פוליטים" (ויסלבה שימבורסקה)

 

לימוד והוראת הפוליטיקה מחייב אותנו לשאול שאלות, להתלבט וגם להתעמת, שכן לימוד הפוליטיקה אינו יכול להישאר באזורי הנוחות הנייטראלים. הדיון בסוגיות הטעונות היה ויהיה הלב הפועם של המחלקה לפוליטיקה וממשל. המחלקה היא המקום של כולם ולכולם, בו כולן וכולם שווים ללא הבדלי לאום, מגדר, אתניות או זהות פוליטית, מקום בו שיח ביקורתי ופתוח מתקיים לצד כבוד הדדי ותחושת ביטחון.אנו מעודדים אתכן ואתכם להביע דעה, לחלוק או להתעמת עם הנאמר בכיתה ללא חשש, אך תוך שמירה על שיח מכבד. הדיון והשיח האלה, מבלי חשש לעמדה ועמידה על עקרונות, עושים וייעשו את המקום הזה טוב יותר.

 

אני מאחל לכולנו שנת לימודים פוריה, מסקרנת ומאתגרת,

 

גיא בן-פורת

 

הכל פוליטי – ויסלבה שימבורסקה (תרגום: רפי וייכרט)

אנחנו ילדי התקופה, 
התקופה היא פוליטית. 

כל המעשים היומיומיים 
או הליליים שלך, שלנו, שלכם 
הם מעשים פוליטיים. 

תרצה או לא תרצה, 
לגנים שלך עבר פוליטי, 
לעור גוון פוליטי, 
לעיניים היבט פוליטי. 

כך או אחרת 
לכל דבריך הדהוד, 
לכל שתיקותך ההשתמעות 
פוליטים. 

אף בלכתך בסבך היער 
אתה צועד צעדים פוליטיים 
על קרקע פוליטית. 

גם שירים לא פוליטיים הם פוליטיים, 
ובמרומים מאיר ירח, 
זה מכבר לא-ירחי, 
להיות או להיות, זו השאלה. 
איזו שאלה, חביבי, השב בהקלה. 
שאלה פוליטית. 

אינך חייב להיות בן אנוש 
כדי להיות בעל משמעות פוליטית. 
די בכך שתהיה נפט גולמי, 
מספוא מרוכז, חומר גלם ממוחזר. 

או אף שולחן ישיבות, שעל צורתו 
התווכחו חודשים ארוכים: 
מסביב לאיזה שולחן יש לשאת-לתת 
על אודות חיים ומוות, עגול או מרובע. 

בינתיים אנשים נהרגו, 
חיות גוועו, 
בתים עלו בלהבות. 
ושדות צמחו פרא 
כמו בתקופות קדם, 
פחות פוליטיות. 

כל דבר שאתה עושה אתה פוליטי 
אין בכלל דבר שלא יוצא פוליטי 
אתה פוליטי, אני פוליטי 
איך אני רוצה שלא יהיה פוליטי 
גם אני רוצה שלא יהיה פוליטי 
אתה פוליטי, אני פוליטי​