​​​כנס היזמה למחקר יישומי בחינוך על פיתוח מקצועי של מורים, ינואר 2019

ד"ר דנה ודר-וייס, טיפוח שיח פדגוגי פורה במסגרת מהלך השקפה​



​כנס השקה, מורות מובילות משנות מציאות, מחוז דרום - אשדוד, אוקטובר 2018

הרצאת פתיחה, ד"ר דנה ודר-וייס, המעבדה לחקר הפדגוגיה

 

הרצאת פתיחה, ד"ר דנה ודר-וייס, המעבדה לחקר הפדגוגיה, כנס השקה של מהלך השקפה מורות מובילות משנות מציאות, מחוז דרום, שהתקיים באשדוד, אוקטובר 2018.

​קישור למצגת: ודר-וייס, מורות מובילות משנות מציאות, כנס פתיחה, אשדוד תשעט לאתר (1).pdf


כנס מורים מובילים מחוז מרכז, נובמבר 2017, "מתמודדים עם אתגר השינוי התרבותי בתכנית לטיפוח שיח ומנהיגות פדגוגיים"

כאן תמצאו סרטונים ומצגות של הצגות וסדנאות מכנס מורים מובילים מחוז מרכז, נובמבר 2017, "מתמודדים עם אתגר השינוי התרבותי בתוכנית לטיפוח שיח ומנהיגות פדגוגיים".

דברי פתיחה, יעל אוברגוט מעוז, רכזת מהלך השקפה

 

דברי פתיחה, יעל א וברגוט מעוז, רכזת מהלך השקפה, מנהל עובדי הוראה, משרד החינוך, בכנס מורים מובילים מחוז מרכז נובמבר 2017: "מתמודדים עם אתגר השינוי התרבותי בתוכנית לטיפוח שיח ומנהיגות פדגוגיים" ​​



דברי פתיחה, עמליה חיימוביץ, מנהלת מחוז מרכז

 

" מאין ולאן? מורים מובילים במחוז מרכז"
עמלי ה חיימוביץ, מנהלת מחוז מרכז, דברי פתיחה בכנס מורים מובילים מחוז מרכז, נובמבר 2017: "מתמודדים עם אתגר השינוי התרבותי בתוכנית לטיפוח שיח ומנהיגות פדגוגיים"


 

שינוי תרבותי - לא בבית ספרי

 

מציג: פרופסור אדם לפסטיין, המעבדה לחקר הפדגוגיה, המחלקה לחינוך, אונ' בן-גוריון, בכנס מורים מובילים מחוז מרכז נובמבר 2017: "מתמודדים עם אתגר השינוי התרבותי בתוכנית לטיפוח שיח ומנהיגות פדגוגיים" .

 קישור למצגתשינוי תרבותי לא בבית ספרי.pdf


 

על תפקידם של סיפורי מורים בישיבות הצוות

 

מציגה: עליזה סיגל.
סיפורים הם אחד מדרכי הביטוי המרכזיות שלנו, בשיחות יומ-יומיות ובכלל, להכיר ולהבין את העולם. לכן לא פלא שמורים מספרים סיפורים רבים במהלך ישיבות הצוות. כמה סיפורים מסופרים, מהם התכנים של סיפורים אלה, ומה תפקידם בתוך השיח? מחקר זה מזהה את כל הסיפורים של צוות מורים אחד על פני שנה כדי לכמת ולאפיין את התופעה, ומתוך ניתוח של רצף אחד של סיפורים בוחן את המהלכים הטיעוניים והזהותיים הגלומים בתוך הסיפורים. נדון בפוטנציאל של סוגה תקשורתית זו לפתוח ואף לסגור הזדמנויות ללמידה בקרב מורים, ובתפקידה של המורה המובילה בקידום הלמידה באמצעות סיפורי המורים.

קישור למצגת: על תפקידם של סיפורי מורים בישיבות הצוות.pdf



כיצד פעילויות שונות בישיבות הצוות תומכות (או לא) בשיח פורה ללמידה?

 

מציגה: מ ר ים בביצנקו (שותפים נוספים למחקר: קריסטה אסטרחן, אדם לפסטיין ומירית ישראלי)

מהם התנאים לקיומו של שיח פורה בקהילות לומדות של מורים? האם אופי השיח משתנה בין פעילויות שונות, כגון היוועצות, שיתוף בחו מרים ובחוויות, תכנון משותף וניתוח של ייצוג? בהרצאה זו נדון במאפיינים של שיח פורה ללמידה לפי הספרות המקצועית, ונבחן את ביטוייו הניתנים למדידה. יוצגו ממצאי מחקר מקדימים המתארים כיצד באים לידי ביטוי המאפיינים של שיח פורה בפעילויות השונות. במפגש ננסה יחד להעניק משמעות לממצאים ולהבין כיצד אופי הפעילות משפיע על אופי השיח.

קישור למצגת: כיצד פעילויות שונות בישיבות הצוות תומכות או לא בפעילויות מורים.pdf



עסוק בדמוי היצבורי במהלך דיון על הוראה

 

מציגה: דנה ודר-וייס (שותפים נוספים למחקר: עליזה סיגל ואדם לפסטיין)
 לכולנו אכפת מה חושבים עלינו, בכל מקום, בטח במקום העבודה. באופן טבעי, כשמורות משתפות את עמיתותיהן בבעיות מקצועיות וחושפות ייצוגים מהכיתה – הן וגם העמיתות שלהן עסוקות בדמוי הציבורי שלהן (כלומר ב"איך שהן נראות"). במושב נציג ממצאי מחקר שבחן עד כמה מורות עסוקות בשימור הדמוי הציבורי במהלך דיון בוידאו מהכיתה, באילו אסטרטגיות המורות משתמשות כדי לעשות זאת וכיצד זה משפיע על הלמידה שלהן. נציע שהעסוק בדמוי הציבורי הוא חלק בלתי נפרד (ובלתי נמנע) מתהליכי הלמידה בקהילות השקפה, שחשוב להכיר בו וניתן לנהל אותו באופן שמקדם את הלמידה. נבקש לשמוע מן המשתתפות במושב כיצד ממצאי המחקר מתכתבים עם ההתנסויות שלהן בשטח, כיצד ניתן עוד להבין את הממצאים ומה ההשלכות האפשרויות שלהם.

קישור למצגת: עיסוק בדימוי הציבורי במהלך דיון מבוסס וידאו.pdf



זהות מקצועית של המורה המובילה בתוך מהלך השקפה

 

מציגה: טלי אדרת-גרמן  (שותפים נוספים למחקר: עליזה סיגל, דנה ודר-וייס ורותם טרכטנברג-מסלטון)
למורים תפקיד מרכזי בהצלחת רפורמות בבתי-ספר, ורפורמות אלה משפיעות על המורים בדרכים שונות. מחקר זה בוחן את הקשר ההדדי בין התפתחות הזהות של המורים לבין התפתחות מהלך השקפה בתוך בית-הספר. הרצאה זו מציגה ממצאי מחקר שהתחקה אחרי שש מורות מובילות בבתי-ספר שהשתתפו במהלך על פני תקופה של שנתיים עד שלוש, ובחן את זהותן המקצועית ואת מעורבותן במהלך השקפה. במושב זה נדון במשותף בדרכים בהן מורות מובילות, מדריכות, מנחות ומנהלות יכולות לבחון את התפתחות הזהות המקצועית שלהן בעזרת פרספקטיבות שונות על זהות מקצועית.

קישור למצגת: זהות מקצועית של המורה המובילה בתוך מהלך ההשקפה.pdf


 

"בואי נסכים שלא להסכים ": על מה ואיך מתווכחים מורים בישיבות צוות?

 

מציגה: רותם טרכטנברג-מסלטון (שותפים נוספים למחקר: אדם לפסטיין דנה ודר-וייס ומירית ישראלי)
ההרצאה תתמקד במחלוקות בקרב מורים בישראל במהלך ישיבות צוות. על מה מורים חולקים? איך הם חולקים ומה ההשלכות של מחלוקות על השיח ועל הזדמנויות הלמידה בצוות? שיח מורים בישיבות צוות מאופיין בספרות המחקרית  כעשיר בהחלפת מידע וסיפורים, כולל תמיכה, הבעת אמפתיה ושותפות מצד המורים, לרוב תוך הימנעות ממחלוקת ציבורית מפורשת. לעומת זאת, מניתוח שיטתי של 150 מחלוקות מתוך 46 ישיבות צוות של 26 צוותים מדיסציפלינות שונות, עולה כי מורים בישיבות צוות בישראל אינם נמנעים ממחלוקות מפורשת ולרוב אינם מרככים מחלוקות. נדון בטיב המחלוקות ובהשלכותיהן ללמידה של מורים.

קישור למצגת: בואי נסכים שלא להסכים על מה ואיך מתווכחים מורים בישיבות צוות.pdf


 

כיצד "מובילים" את המורים המובילים?

 

מציג: אדם לפסטיין (שותפים נוספים למחקר: דנה ודר-וייס, עליזה סיגל ואיריס טבק)
כדי לתמוך במורים המובילים במהלך השקפה מינה המחוז קבוצה של מדריכים שמגיעים לבתי הספר, מייעצים למורים המובילים ואף משתתפים בישיבות הצוות. אולם, התמיכה במנהיגות פדגוגית דורשת פעולות שונות מאלו הנהוגות במודלים המסורתיים של הדרכה הרווחים במערכת החינוך בישראל. כיצד ניתן לתמוך במורה המובילה מבלי לפגוע בסמכותה בעיני חברות הצוות? כיצד המורה המובילה יכולה להשפיע על "הפיגומים" המוצעים לה? במחקר זה בחנו את מערכת היחסים בין מורה מובילה, מדריכה וצוות מורות. בין היתר, נציג את התפקידים השונים שממלאת המדריכה, ואת הדרכים בהן פעלה המורה המובילה על-מנת להתאים את ההדרכה לצורכיה.

קישור למצגת: כיצד מובילים את המורים המובילים.pdf



קושי, כישלון ולמידה

 

מציגים: מיכל רם ואיתי פולק (שותפים נוספים למחקר: נדב ארנפלד ודנה ודר-וייס).
השיתוף בקשיים שאנחנו חווים בהוראה פותח חלון ללמידה משותפת ולשיפור ההוראה. לא פעם אנו מתמודדים עם פעולות הוראה שלא משיגות עבור התלמידים שלנו את התוצאות שלהן קיווינו. לקיחת אחריות על אי-ההצלחה והפיכתה לאתגר שלנו, המורים, היא מסובכת אבל גם יוצרת הזדמנות ללמידה משותפת בצוות. אולם, אין די בחשיפת קשיים כדי שנוכל להפיק מהם תועלת. במושב זה נדון בתנאים המסייעים להפוך את אי-ההצלחה בהוראה בכיתה להזדמנות ללמידה בצוות, במורכבות של חשיפת קשיים בהוראה ונחשוב על דרכים מועילות לדון בהם. נציג ממצאים ממחקר על ישיבות צוות מתמטיקה, שנערך בשותפות עם המורה המובילה בצוות.

קישור למצגתמצגת קושי, כשלון ולמידה.pdf

​​​​​​