$$News and Reports$$

10 מאי 2018

המועצה הירוקה ('קמפוס ירוק') של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בתמיכת חברת 'אורמת  טכנולוגיות', העניקה פרסים על עבודה משמעותית לתואר שלישי בתחום הסביבה והקיימות במסגרת טקס פרסי הרקטור.

 

מקבלי הפרסים:

 

אחיהוד מורג על עבודתו בנושא:
Functional Nanostructured Assemblies of Graphene Oxide and Metal Nanoparticles

בהנחיית: פרופ׳ רז ילניק

 

תקציר העבודה:

 "קבלי-על" הינם התקני אגירת אנרגיה הפועלים כסוללות נטענות, היכולים לאכסן ולפרוק אנרגיה דרך תגובת חמצון/חיזור מהירה על פני השטח של האלקטרודה. בין היתרונות של קבלי-על לעומת סוללות ליתיום למשל הינם הספק עבודה גבוה אשר מאפשר טעינה ופריקה מהירים, שימוש באלקטרוליט מימיי אשר בטוח לשימוש לעומת אלקטרוליט אורגני ויציבות פעולה. למרות יתרונות אלה, קבלי-על הקיימים כיום הינם בעלי צפיפות אנרגיה נמוכה המונעת יישומים פרקטיים ומסחריים נרחבים.

בעבודת הדוקטורט שלו בהנחיית פרופ' רז ילינק מהמחלקה לכימיה ומכון אילזה כץ לננוטכנולוגיה, אחיהוד מורג מנסה להתמודד עם מגבלה זאת על ידי פיתוח אלקטרודות חדשניות המורכבות מננו-צינוריות ניקל חלולות.  אלקטרודות אלה מעניקות קיבול וצפיפות אנרגיה גבוהים במיוחד.  פיתוח אלקטרודות המורכבות מחוטי זהב וגרפן אוקסיד בעלות מורפולוגיה דומה התפרסם לאחרונה ע"י אחיהוד ורז בכתב עת יוקרתי ואף זכה למענק קמין מטעם רשות החדשנות. השימוש בניקל הינו אטרקטיבי במיוחד לנוכח התכונות הפיזיקליות של יסוד זה והעלויות הנמוכות במיוחד של האלקטרודות.  שימושים אפשריים לאלקטרודות החדשניות הינן סוללות לרכבים חשמליים, להאצת כלי תחבורה גדולים ולייצוב הספק ממקורות אנרגיה מתחדשות.


 פרופ' ירון זיו, יו"ר קמפוס ירוק, פרופ' צבי הכהן, רקטור אוניברסיטת בן-גוריון, מר אנטון פיטרמן, מנהל מו"פ בחברת אורמת
 והזוכה בפרס, מר אחיהוד מורג


חגי רייס על עבודתו בנושא:
Inducing Cross-Coupling Selectivity in the Aerobic Oxidative Coupling of Phenols
by [Co(salen)] Catalysts

בהנחיית: פרופ׳ דורון פפו

תקציר העבודה:

בעת המודרנית האנושות מסתמכת על תעשיית הכימיה על מנת לפתח תרופות, לגדל מזון ולייצר כימיקלים, תהליכים אלה הם הגורם לכך שהבריאות והשגשוג שלנו תלויים מאוד בתעשייה הכימית. בתעשיית התרופות, נגזרות של פנולים הם אבן בניין שכיחה, ותגובת חיבור של שני פנולים היא בסיס לתרופות רבות: לדוגמא מורפיום המשמש לשיכוך כאבים וגלאנטאמין המשמש כתרופה לאלצהיימר. בעבודה זו פיתחנו תנאים לתגובת צימוד של שני פנולים שונים בעזרת כמות מזערית של קומפלקס קובלט ושימוש בחמצן מהאוויר כמחמצן, כל זאת כשמים הם הפסולת היחידית בתגובה.

 

 עם הזוכה בפרס, חגי רייס


 

דנה טיטלבוים על עבודתה בנושא:
אנומליה בריכוזי מתכות בשלדי פורמיניפרים כסמן לזיהום תעשייתי בסביבות ימיות

בהנחיית: פרופ' סיגל אברמוביץ, פרופ׳ ברק חירות ודר׳ אהובה אלמוגי-לבין

תקציר העבודה:

שלדי פורמיניפרים, אורגניזם חד תאי בעל שלד גירני, מייצגים באופן ישיר את ההרכב הכימי של מי הים בו הם נוצרים. מסיבה זו הם למעשה מהווים "אוגרי נתונים חיים" הניתנים בקלות לאיסוף בכמויות גדולות מכל מגוון הסביבות הימיות. לכן, באמצעות זיהוי אנומליה של ריכוזי מתכות בשלדי פורמיניפרים ניתן לנתר זיהומים תעשייתיים של מתכות כבדות. במחקר זה באמצעות שילוב של ניסויי שדה ומעבדה נייצר ונכייל כלי רגיש ויעיל לניטור של ריכוזי מתכות במי הים ברזולוציה גבוהה בזמן ובמרחב.