$$News and Reports$$

14 יול' 2014

בשבועיים הקרובים אמור המוסד לתקינה חשבונאית להכריע האם יש שוק עמוק בישראל או לא. מה זה שוק עמוק? איך זה קשור לפנסיות שלנו? ולמה ההחלטה בעניין תכריע אם חברת החשמל תאלץ להשיב לקופת המדינה 4 מיליארד שקל? כל זאת בדיון המצולם עם רו"ח שלומי שוב וד"ר חיים קידר-לוי מאונ' בן גוריון



לפני כחודשיים התכנסו במרכז הבינתחומי בהרצליה - במסגרת "פורום לשווי הוגן" בניהול רו"ח שלומי שוב ופרופ' אמיר ברנע - אנשי לשכת רואי החשבון, אנשי רשות ניירות ערך, נציגי בנק ישראל, פרופסורים למימון, המנהלים של המחלקות המקצועיות במשרדי הגדולים לראיית חשבון, נציגי בנקים ונציגי חברת חשמל (כולל נציג של ועד העובדים בחברה) לדיון בשאלה: "האם שוק האג"ח הקונצרני בישראל הוא שוק עמוק?" לכאורה, מדובר בשאלה חשבונאית אקדמית. בפועל, התשובה לשאלה הזאת עשויה להשפיע באופן מהותי על הדו"חות הכספיים של חברות רבות ובראשן חברת החשמל, ובנק לאומי.

אם יוחלט ששוק האג"ח הקונצרני הישראלי הוא אכן שוק עמוק - כלומר שוק נזיל שמתקיים בו מסחר ער והמחירים בו משקפים נכונה את הערך הכלכלי של האג"ח - הדבר עשוי לגרום לגידול משמעותי בהון העצמי של חלק מהחברות הבורסאיות. הסיבה לכך היא שריבית ההיוון שלפיה מחשבות החברות את התחייבויותיהן לפנסיה עבור העובדים תעלה, ולכן ההתחייבות הכוללת שלהן לפנסיה תפחת. בחברת חשמל ההתחייבויות לעובדים עשויות לקטון בכ–4 מיליארד שקל ובבנק לאומי בכ-2 מיליארד שקל.

Article video סססססembed code

 

 

בישראל נדרשות כיום החברות על פי תקני החשבונאות המקובלים (IFRS) להוון לערך נוכחי את ההתחייבויות העתידיות ארוכות הטווח לעובדים, כלומר, את ההתחייבויות הפנסיוניות שלהן וכן את פיצויי הפרישה. התקן (IAS 19) קובע כי ריבית ההיוון תיקבע לפי התשואה לפדיון בטווחים השונים שבהם נסחרות אג"ח קונצרניות בדירוג AA. התקן מסייג וקובע שחברה תוכל שלא לבצע היוון לפי ריבית כזו אם הוכח כי במדינה לא מתקיים שוק עמוק של אג"ח קונצרניות באיכות גבוהה. במקרה כזה ריבית ההיוון תהיה הריבית של אג"ח ממשלתיות בטווח המתאים.

להחלטה הזאת משמעות רבה משום שהריבית הממשלתית נמוכה במידה ניכרת מהריביות של אג"ח קונצרניות - וככל שריבית ההיוון גבוהה יותר ההתחייבויות לפנסיה קטנות, והחברות יכולות לפנות עתודות כספיות שהן שומרות למען מטרות אחרות.

הדיון בישראל בשאלת קיומו או היעדרו של שוק עמוק של אג"ח קונצרניות החל ב-2007 ועכשיו סוף סוף הוא עשוי להגיע לסופו.​​