$$News and Reports$$

15 אוק' 2017

מחקר חדש שנערך במחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב,  בהובלתם של פרופ' דן גרינברג, ראש המחלקה ונועה גורדון, דוקטורנטית במחלקה יחד עם החוקרים ד"ר דניאל גולדשטיין, פרופ' סלומון שטמר ממכון דוידוף במרכז הרפואי רבין, מצא כי מחירי תרופות הסרטן מזנקים, מיום השקתן, מעלה מבלי שישנה השפעה של משתנה חיצוני.

 תרופות

המחקר, שפורסם לאחרונה  בעיתון היוקרתי Journal of Clinical Oncology, בחן את השפעת התחרות בשוק תרופות לסרטן בארצות-הברית על מחיריהן. במחקר נבחנו המחירים של- 24 תרופות אנטי סרטניות שניתנות בעירוי, כפי שמפורסמים על-ידי שירותי ה) Medicareביטוח הבריאות הפדרלי לבני 65+), בין השנים 2005-2017. כמו כן, בוצע מעקב אחר מבנה השוק של כל אחת מהתרופות לאורך השנים. החוקרים מצאו שמחירי התרופות עלו לאורך השנים בממוצע ב- 37% ובכ- 1% בשנה יותר ממדד מחירי הבריאות. ישנן תרופות שמחירן עלה בעד 80% ו- 90% לאורך השנים. כאשר בחנו החוקרים את הקשר למבנה השוק, התחרות הקיימת לכל תרופה, מספר ההתוויות המאושרות לכל תרופה ונפח המשתמשים בה, נמצא כי המחירים עולים ללא קשר לתחרות או לכל גורם אחר המתאר את מבנה השוק.

 

זהו המחקר הראשון שבוחן באופן שיטתי את שינויי המחירים של תרופות אונקולוגיות בעירוי לאורך זמן ואת הקורלציה למבנה השוק. בשונה מישראל וממדינות אחרות, הMedicare-, על פי החוק הפדרלי בארה"ב, אינו מורשה לנהל משא ומתן על מחירי התרופות ולאור הביקוש להן מחיריהן מאמירים.

המחקר זוכה כבר להתעניינות רבה וכתבה בנושא פורסמה בעיתון TheMarker

 ​​​

​​