$$News and Reports$$

17 מרץ 2019

מרכז הידע הלאומי, המשותף לסורוקה ולמשרד המדע והטכנולוגיה, יוביל את חקר האוטיזם בישראל על ידי בניית שותפויות בין-תחומיות בין כלל החוקרים והרופאים ​


פרופ' אילן דינשטיין

 פרופ' אילן דינשטיין, מרכז אוטיזם בנגב והמחלקה לפסיכולוגיה


באוניברסיטת בן-גוריון בנגב נחנך מרכז הידע הלאומי לאוטיזם , בשיתוף עם המרכז הרפואי סורוקה ובתמיכת משרד המדע והטכנולוגיה. מטרת המרכז, בראשות פרופ' אילן דינשטיין, ד"ר גל מאירי, פרופ' חוה גולן, וד"ר עידן מנשה, היא להוביל את חקר האוטיזם בישראל על ידי בניית שותפויות בין-תחומיות שמטרתן לשלב ידע מעולמות הרפואה, הגנטיקה, מדעי המוח, ביולוגיה מולקולרית, פסיכולוגיה, והנדסה ביו-רפואית על מנת לקדם את שיטות האבחון והטיפול באוטיזם. גוף זה ירכז  מחקרים לאומיים על אוטיזם, תוך הנגשת שיטות מחקר לחוקרים בכל הארץ, יצירת מאגרי מידע לאומיים משותפים, והפצת מידע לציבור הרחב ולמקבלי ההחלטות.

המרכז הושק במסגרת הכנס הלאומי הראשון לחקר אוטיזם שהתקיים לאחרונה באוניברסיטה ואיגד לראשונה תחת קורת גג אחת מעל ל- 120 אנשי אקדמיה מכלל האוניברסיטאות, רופאים ממגוון מרכזים רפואיים וגורמי מקצוע בתחום האוטיזם.  בכנס לקחו חלק בנוסף גם נציגים בכירים ממשרדי המדע והבריאות ומהנהלות העמותות המובילות בארץ לטיפול באוטיזם: אלו"ט והעמותה לילדים בסיכון.

הדיונים בכנס התמקדו בצעדים מעשיים להקמת מאגר מידע לאומי שיכלול מספר מוקדי איסוף מידע ברחבי הארץ ויאפשר לעקוב אחר רוב אוכלוסיית הילדים עם אוטיזם בישראל. מעקב, משלב האבחון הראשוני ולאורך התפתחות הילד, יאפשר למדוד את היעילות של תהליכי האבחון והטיפול הקיימים כיום בארץ. בנוסף, תשתית זו תאפשר לבדוק את יעילותם של שיטות אבחון מוקדם וטיפולים חדשניים כולל תרופות וטכנולוגיות חדשות.

המרכז הלאומי מבוסס על תשתית שנבנתה כבר בשנת 2015, אז הוקם מרכז אוטיזם בנגב על ידי החוקרים מאוניברסיטת בן גוריון והרופאים מהמרכז הרפואי סורוקה. במרכז זה נבנה  מאגר הנתונים הראשון מסוגו בישראל שכלל מגוון מדדים קליניים, התנהגותיים, וביולוגיים, שנאספו ממאות ילדים עם אוטיזם ובני משפחותיהם. מאגר מידע זה יהווה בסיס למאגר המידע הלאומי שיבנה בשנים הקרובות.

נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ: "הקמת המרכז החדש מהווה קפיצת מדרגה בחקר הרצף האוטיסטי ובהובלת החוקרים המעולים של אוניברסיטת בן-גוריון והמרכז הרפואי סורוקה. המרכז יהפוך לגוף המאחד מחקרים לאומיים המקדמים את התחום וישדרגו את מכלול הטיפולים בהקשר זה. מטרתנו היא לאפשר גישה למרכז לחוקרים מכל הארץ, מוסדות מחקר ממשלתיים והתעשייה. כל אלה יוכלו לעשות שימוש בידע הרב שהצטבר במשך השנים באוניברסיטת בן-גוריון ובמרכז הרפואי סורוקה".

מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, רן בר: "הכנס הלאומי הראשון בתחום האוטיזם, אשר התקיים בחסות משרד המדע והטכנולוגיה, היווה פלטפורמה למפגש, תיאום והחלפת רעיונות  בין כל הגופים העוסקים בתחום זה בישראל. זאת ועוד, מרכז חשוב זה מהווה כר פורה לשיתופי פעולה והעמקת המחקר בנושא ברמה הבינלאומית".​

ד"ר גל מאירי, מרכז אוטיזם בנגב ומנהל היחידה לפסיכיאטריה לגיל הרך במרכז הרפואי סורוקה
 ד"ר גל מאירי, מרכז אוטיזם בנגב ומנהל היחידה לפסיכיאטריה לגיל הרך במרכז הרפואי סורוקה​