$$News and Reports$$

07 מאי 2015
מחקר חדש של הדוקטורנט דניס קלימוב בהנחייתו של פרופ' יובל שחר מייצג אבן דרך חדשה בשאיפה של מרכז המחקר למערכות מידע רפואיות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב לייצר מערכת לגילוי אוטומטי (או אוטומטי למחצה) של ידע רפואי חדש מכמות גדולה של נתונים רפואיים.
 
מחקרו של קלימוב פורסם לאחרונה כמאמר בכתב העת המוביל JAMIA, ביחד עם סטודנט נוסף לתואר שני, אלכסנדר שקנבסקי, אשר ביצע את מחקרו גם כן תחת הנחיתו של פרופ' שחר, מהמחלקה להנדסת מערכות מידע (ראש מרכז המחקר במערכות מידע רפואיות). המאמר מדגים שניתן להשתמש בידע רפואי קיים, על ידי שימוש בטכנולוגיות אינטראקטיביות לכריית מידע וטכנולוגיות חישוביות מתקדמות מתחום למידת מכונה, כדי לגלות ידע קליני חדש ורב ערך.
 
במסגרת המאמר מציגים קלימוב ושקנבסקי את השימוש במערכת VITA-LAB  אשר פותחה ע"י קלימוב כחלק מעבודת הדוקטורט שלו, במרכז למערכות מידע רפואיות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. המערכת הינה שילוב בין שתי מערכות קודמות אשר פותחו גם הן במרכז: מערכת VISITORS (אשר פותחה על ידי קלימוב במחקרו לתואר שני), אשר מאפשרת חקירה אינטראקטיבית וויזואלית של נתונים תלויי זמן של אוכלוסיית חולים, ומערכת KARMALEGO (שפותחה על ידי ד"ר רוברט מושקוביץ' במהלך עבודת הדוקטורט שלו תחת הנחייתו של פרופ' שחר) לגילוי תבניות תלויות זמן שכיחות שחוזרות על עצמן בנתוני חולים שנצברו לאורך זמן.
 
החוקרים הראו שהמערכת המשולבת , VITA-LAB, אפשרה לחוקרים לגלות תבניות תלויות זמן  שונות בנתונים של כ-22,000 חולי סוכרת מסוג 2, זאת בנוסף למגוון האפשרויות בהן היא תומכת. מתברר שכמה מתבניות אלו, שניתן לגלות ולחקור בעזרת המערכת החדשנית, הינן בעלות ערך מנבא באשר לסיכון של החולים לפתח הדרדרות בתפקוד הכלייתי  שלהם תוך חמש שנים.
 
פגיעה כלייתית, אשר מתבטאת בהפרשת חלבון מוגברת  בשתן, מהווה את אחד הסיבוכים הקשים בקרב חולי סוכרת. היא עלולה להוביל למחלת כלייתית סופנית, ESRD. הטיפול במחלה נחשב לאחד מהסיבוכים המרכזיים והקשים אצל חולי הסוכרת, ונחשב ליקר מאוד- לדוגמא, בארה"ב הטפול ב ESRD עלה כבר ב 2010 לפחות 66,000$ לשנה לכל חולה במערכת הבריאות הממשלתית "Medicare", והעלות טיפסה מאז בכ-8% כל שנה (לפי נתוני השנתון הסטטיסטי, USRDS, ב 2012).
 
בימים אלו, החלו החוקרים להפעיל את המערכת החדשה על מגוון בעיות רפואיות חשובות בתחומים קליניים נוספים, כגון סווג וחיזוי זיהומים בחולים המאושפזים בטיפול נמרץ, נתוח נתונים של חולים אונקולוגיים, ועוד.
 
מערכת VITA-LAB היא חלק מכלי הניתוח ותמיכת ההחלטה שמוצעים ע"י חברת "מדילוגוס" שהוקמה ע"י חברת היישום של אב"ג בשיתוף עם מרכז המחקר למערכות מידע רפואיות, וצפויה להיכנס לשימוש קליני במהלך השנה הקרובה.