$$News and Reports$$

22 מאי 2016
תוכן
SLEEPlogo2016.png

​ילדים עם דום נשימה חסימתי בשינה עלולים לסבול מהפרעות שינה ומבעיות בחילוף החומרים של האנרגיה המתבטאים בצריכה מוגברת של קלוריות ופיגור משמעותי בגדילה. חולדות צעירות לאחר היצרות קנה הנשימה מפתחות תופעות דומות לאילו הנצפות בילדים עם דום נשימה חסימתי בשינה. לא ברור מהם המנגנונים הקושרים בין הפרעת השינה, חילוף החומרים של האנרגיה והפיגור בגדילה.

במחקר שבוצע על ידי פרופ' אריאל טרסיוק מהמרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה ומהמחלקה לפיזיולוגיה, פרופ' יעל שגב מהמחלקה למיקרוביולוגיה ולאימונולוגיה והדוקטורנט מוחמד אסדי - כולם מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, נמצא כי פגיעה בתפקוד ההורמונים המעורבים בציר הגדילה בהיפותלמוס גורמים להפרעת שינה ולפגיעה בחילוף החומרים של האנרגיה. ההגברה הניכרת ברמות הגרלין מפעילה מסלולים הפותלמיים הקשורים בהגברת צריכת האנרגיה אך בניגוד למצופה ציר  הגדילה מעוכב. מחקר זה מראה לראשונה מהם המנגנונים הקושרים בין התפקוד לא תקין של השינה, הצריכה המוגברת של אנרגיה והפיגור בגדילה.
 
המחקר מומן במימון הקרן הלאומית למדע (ISF).

החברה האמריקאית לחקר השינה (Sleep Research Society) בחרה בתקציר של החוקרים כעבודה מצטיינת בכנס השנתי ה-30 שיתקיים בדנוור קולורדו ביוני 2016.