$$News and Reports$$

22 יונ' 2017

משרד הבריאות חושף: בתי החולים בפריפריה מובילים

מנתוני המשרד עולה כי דווקא בתי החולים שאינם במרכז מובילים בטיפול הרפואי האיכותי בישראל • מי בראש ומי בתחתית הרשימה? מדד בתי החולים המלא 

·         מיטל יסעור בית-אור

מאמר מקורי (ישראל היום)

Forward

·         Soroka_H.jpg

בית החולים סורוקה בבאר שבע // צילום: דודו גרינשפן

מנתונים שהתפרסמו היום (רביעי) על ידי ד"ר ענת עקה זוהר, יו"ר התוכנית הלאומית למדדי איכות, והוצגו בכנס שקיפות בבריאות שערך המשרד לכל מנהלי בתי החולים, עולה כי דווקא בתי החולים בפריפריה מצטיינים במתן טיפול רפואי ואיכותי למטופלים.

במקום הראשון זכה בית החולים סורוקה בב"ש עם הציון הממוצע של 94.3 בעמידה בתשעה מדדים שבחנו את איכות הטיפול הרפואי. במקום השני בית החולים רמב"ם בחיפה ששיפר משמעותית את הציון מהשנה הקודמת וזכה לציון 93.9 ובמקום השלישי בית החולים מאיר בכפר-סבא עם ציון 91.7. בית החולים מאיר הוא גם בית החולים שזכה לציון הגבוה ביותר מבין ארבעת בתי החולים הגדולים במרכז הארץ.

hospitals_c1.jpg

 

עוד בחמישייה הפותחת של בתי החולים בישראל: הדסה עין כרם (93.1) וקפלן (91.6).

בתי החולים הגדולים שבמרכז הגיעו רק לעשירייה השנייה בציון האיכות: איכילוב (88.9), בילינסון (88.6) ושיבא (85.4) משתרכים הרחק מאחור במקומות 20-22. בית החולים לניאדו מדורג במקום האחרון עם ציון ממוצע 69.9

hospitals_c2.jpg


 

משרד הבריאות הגדיר לבתי החולים תשעה מדדים שמעידים על טיפול איכותי במספר תחומים- לב וכלי דם, טיפול בשבץ, אורתופדיה ומניעת זיהומים. רק חמישה בתי חולים- מאיר בכפר סבא, סורוקה בבאר-שבע, הדסה עין כרם, רמב"ם וקפלן ברחובות עמדו ביעד שהגדיר משרד הבריאות בכל המדדים.

תוכנית מדדי האיכות כוללת כ-100 מדדים בשבע מסגרות - בתי חולים כללים (28), בתי חולים פסיכיאטריים וגריאטריים, טיפות חלב, חברות האמבולנסים, שיקום חולי נפש (לשכות הבריאות המחוזיות) ומהשנה גם מכוני וחברות דיאליזה. מדובר במדדים שבודקים טיפול טוב איכותי ומהיר וגובשו על ידי ועדת מומחים.

החידוש השנה בתוכנית המדדים הם מדדים שבדקו את איכות הטיפול הנתן בטיפות חלב (מתן חיסונים בזמן, ביצוע בדיקות גדילה) ובחברות האמבולנסים (מתן אסיפרין, תשאול החולה בחשד לאירוע מוחי)

ביצוע צנתור בהתקף לב תוך 90 דקות - מציל חיים 

משרד הבריאות הגדיר כי 85 אחוז מהסובלים מכאב בחזה יצונתרו תוך פרק זמן של 90 דקות. בתי החולים בישראל עמדו במדד זה לגבי 90 אחוז מהחולים ב-2016. שיפור לעומת 69 אחוז ב-2013 כאשר החלה המדידה בישראל.

בית החולים שבו הסיכוי הגבוה ביותר לעבור צנתור מהיר הוא כרמל בחיפה (95 אחוז מהמטופלים מצונתרים תוך שעה וחצי), אחריו אסף הרופא, קפלן, ופוריה (94 אחוז). בתחתית הרשימה: שיבא, לניאדו (86 אחוז לכל אחד) ורבקה זיו (83 אחוז מהחולים עוברים צנתור במועד).


 

היכן "תתייבשו" בהמתנה לבדיקת הדמיה לאחר שבץ מוחי?

משרד הבריאות מבקש לשפר את הטיפול לנפגעי שבץ מוחי בישראל והגדיר כמה מדדים בתחום זה. אבחון מיידי של אירוע מוחי מסייע לקבוע את תוכנית הטיפול והוא מציל חיים ומפחית נכות ותמותה, לכן נמדד משך הזמן ביום ההגעה לבית החולים לביצוע בדיקת הדמיה- CT או MRI. הסטנדרט הבינלאומי הוא 25 דקות ואילו הזמן החציוני בבתי החולים בישראל עומד על 38 דקות.

היכן תעברו את הבדיקה הכי מהר? בבית החולים רבקה זיו בצפת (מחצית מהחולים נבדקים תוך 18 דקות), הדסה עין-כרם (21 דקות) ונהריה (25 דקות). בתי החולים שבהם "תתייבשו" זמן רב שעלול לסכן חיים עד לבדיקה הם וולפסון- שבו מחצית מהחולים נבדקים תוך פרק זמן של למעלה משעה ורבע. איכילוב, לניאדו והשרון (שעה).

 

רק 1,180 מתוך כ-12 אלף נפגעי שבץ בישראל בשנה זכו לקבל טיפולים מתקדמים- מתן התרופה TPA להמסת קרישי דם תוך שלוש וחצי שעות מהאירוע המוחי או ביצוע צנתור מוחי תוך 8 שעות.

בולטים במדד זה בית החולים ברזילי שטיפל ב-2016 ב-113 חולים בטיפולים מתקדמים. בין בתי החולים הגדולים בולט לטובה רמב"ם (109 חולים), סורוקה ואיכילוב (100 חולים), ואילו בשיבא טופלו בטיפולים מתקדמים רק 64 חולים.

בבתי החולים הדסה הר הצופים, יוספטל ופוריה טופלו רק שניים עד חמישה חולים עם אירוע מוחי בטיפולים המתקדמים.

מדדים נוספים שהוגדרו הם ביצוע ניתוח בשבר צוואר הירך תוך 48 שעות, מתן אנטיביוטיקה למניעת זיהומים לפני ניתוח במעי ולפני ניתוח קיסרי, מתן טיפול נגד היווצרות קרישי דם לנשים שעוברות כריתת רחם, הערכת סיכון לפקקת ורידים ועוד.

שיפור במתן אספירין לאחר אירוע לב

חלק מהמדדים נבדקים זו השנה הרביעית והמדידה מראה על שיפור מתמיד. כאשר שיעור העמידה במדד גבוה ובתי החולים עומדים ביעד המדד נגרע מהתוכנית. כך אירע לגבי מתן אספירין לאחר אירוע לב, תרופה שמונעת התקפי לב עתידיים ומפחיתה תמותה. ב-2016 דווח כי 98 אחוז מהמטופלים קיבלו אספירין בשחרור. בתי החולים שלא עמדו ביעד למדד זה (95 אחוז) הם איכילוב ובית החולים הסקוטי בנצרת (94 אחוז מהמטופלים קיבלו אספירין בשחרור).

סורוקה: שנתיים של מאמצים לשינוי תהליכי עבודה

כשד"ר דן שוורצפוקס מנהל המיון הפנימי והאמבולטורי בסורוקה קיבל את תוצאות מדדי האיכות של משרד הבריאות, בהם מוביל בית החולים סורוקה הוא לא הופתע. מבחינתו מדובר היה בסיכום של שנתיים מאומצות בהן הוביל שינוי תהליכי עבודה במיון.

"שני המדדים הכי קשים לביצוע נדרשים במיון והם להוביל חולה עם התקף לב לצינתור תוך 90 דקות ולהביא חולה עם חשד לאירוע מוחי לבדיקת CT תוך 25 דקות. זה דורש איבחון והקפצת צוות מצנתרים מהבית אז אם לא מאורגנים במיון זה משפיע על כל ההמשך", הוא מסביר. בעוד שבחדרי מיון בד"כ אחות מבצעת מיון ראשוני, בסורוקה השיטה שונה: "שיטת העבודה שלנו במיון שונה מכל המיונים בארץ. עד לשעה 23:00 נמצא במיון רופא בכיר מומחה ברפואה דחופה או פנימית שנמצא במיון הפנימי ורואה כל חולה שנכנס ובודק בדיקה ראשונית, כדי שלא יהיה מצב שאדם שוכב שעתיים-שלוש בלי שיראה אותו רופא. והתוצאות הן בהתאם. הרופא רואה את החולה ויכול להריץ אותו לסיטי וצינתור".

בזכות השיטה הצליחו בסורוקה לקצר את משך השהיה במיון הפנימי מ-4.9 שעות ל-3.7 שעות.

"לא הופתעתי מהנתונים כי אנחנו עוקבים אחריהם לאורך כל השנה. כשיש תקף לב שלא טופל תוך 90 דקות אני מתחקר בזמן אמת לדעת איפה היתה הטעות, מה לא הבינו ומה לא הלך", אומר ד"ר שוורצפוקס.