$$News and Reports$$

04 ספט' 2016
דר' ליאת גרנקמחקר חדש של אונקולוגים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב מגלה יותר שחיקה בקרב נשים, אך יותר מצוקה רגשית הקשורה למוות של מטופלים בקרב גברים, ברמות שחיקה נמוכות יותר. אף על פי שבאופן כללי נשים דיווחו על יותר שחיקה, הן גם דיווחו על מצוקה רגשית ותגובות של צער רק ברמות שחיקה גבוהות יותר מאלו של עמיתיהם הגברים.

שחיקה היא סוגיה מרכזית בקרב אונקולוגים, ומחקרים רבים תיעדו את שכיחותה. עם זאת, מעטים מהם ניסו לקבוע מה קשור לרמות שחיקה גבוהות. מגדר הוא משתנה חשוב שיש לבחון בהקשר הזה, כך אומרת החוקרת הראשית, ד"ר ליאת גרנק מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ממצאי מחקרה פורסמו בימים אלה בכתב העת Cancer.

מחקרה הקודם של גרנק קבע שנשים מרגישות יותר בנוח להביע את עצמן לגבי מוות של מטופל מאשר עמיתיהן הגברים. כמו כן, היא גילתה שאונקולוגים הרגישו יותר בנוח להיפתח מול נשים, בין אם מדובר בנשותיהם או בעמיתות, מאשר מול עמיתיהם הגברים. ממצאים אלו הובילו למחקר הנוכחי ולקישור בין הבדלי מגדר, תגובה למוות של מטופל, מצוקה רגשית ושחיקה.

גרנק חוקרת את השחיקה לעומק ומציעה להתבונן בגורמי הלחץ המצטברים שאונקולוגים מתמודדים עמם על בסיס יום-יומי.

"אונקולוגים יכולים להתמודד ביעילות עם מוות של מטופל כאשר הם לא מרגישים שחוקים מהאתגרים האחרים שעבודתם מציבה בפניהם. לכן, התערבויות צריכות לשאוף באופן הוליסטי לשיפור איכות החיים בעבודה, ובמהלך התהליך גם לשפר את איכות הטיפול במטופלים ובמשפחותיהם", אומרת גרנק.
 
לפרטים נוספים ניתן לפנות אל ד"ר ליאת גרנק, טל. 08-6477423