$$News and Reports$$

02 ספט' 2014
בעקבות הסכם שיתוף פעולה שנחתם בין אוניברסיטת בן-גוריון בנגב לבין אוניברסיטת Duy Tan בדה ננג שבויטנאם, נסעו קרן לויטין וננסי הורוביץ, מבית-הספר למקצועות הבריאות הקהילתיים על-שם רקנאטי,  ללמד סטודנטים וסגל מהמחלקה לסיעוד ב-  DTU .
 
המחלקה לסיעוד ב- DTU נפתחה לפני כשנתיים ומרבית הסגל הינו צעיר וללא ניסיון רב. במהלך ביקורה של נשיאת האוניברסיטה, פרופ' רבקה כרמי במקום, הועלה הצורך בחיזוק וסיוע למחלקה. לבקשתה של הנשיאה, נרתמה המחלקה לסיעוד בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב על מנת לחזק את הסגל ולסייע בהעלאת רמת הלימודים ללימודי תואר ראשון בסיעוד. קרן לויטין וננסי הורוביץ, מרצות בכירות מהמחלקה, נבחרו לייצג את המחלקה במשימה זו בויאטנם.
 
ננסי הורביץ עם תלמידות.jpg
ננסי הורביץ עם תלמידות

הביקור באוניברסיטת DTU  כלל הוראה של סטודנטים בתחומים הקשורים לסיעוד בסיסי, אתיקה, חשיבה ביקורתית ועשייה מבוססת ראיות, והוראת סגל בתחומים של פיתוח סגל הוראה. השבוע האחרון הוקדש למורות, וצוות המורות קיבל כלים חדשים והתנסה בשיטות הוראה חדשות.
 
גולת הכותרת מבחינת הסטודנטים והסגל היה יישום סימולציות להוראה. במסגרת זו תורגם תרחיש של סיעוד בסיסי מעברית לוייטנאמית והמורות קיבלו כלים כיצד לבנות נכון את גיליונות המטופל, להכין תרופות וציוד ולהוביל את התרחיש. הסטודנטים סיכמו התנסות זו "כמעצימה ביותר". התנסות זו אפשרה להם בפעם הראשונה לבצע מיומנויות מקצועיות תוך הקדשת מחשבה למשמעויות השונות, לתהליך ולתיעוד המשימות.
 
"הביקור בבית החולים לנשים וילדים בדה ננג היה בבחינת מסע בזמן ופתח לנו עיניים למציאות אחרת. שילוב של ציוד וטכנולוגיה חדשה במחלקות טיפול נמרץ לרבות  גישות ושיטות טיפול ישנות", מסכמות לויטין והורביץ.
 
קרן לוינטין עם תלמידות.jpg
קרן לוינטין עם תלמידות

 
לדבריהן, צוות המחלקה לסיעוד בויאטנם מאד צעיר וחסר ניסיון והן התבקשו ללמד אותם נושאים שהם כבר למדו בעבר. לא הבנו בהתחלה מה יש לנו להוסיף, ונדהמנו לגלות שהסטודנטים התנדבו לקורס קיץ שחוזר על חומר שלמדו. אנחנו לא יכולות אפילו לדמיין סטודנטים שלנו מוותרים על החופש כדי ללמוד שוב נושא שכבר נלמד", מוסיפות השתיים.
 
לויטין: "התחלנו ללמד אתמול בליווי תרגום של אחת מהמורות לוייטנאמית והיה קצת קשה להבין האם זה תורם . לשאול שאלה ולקבל תשובה זו משימה כלל לא פשוטה. בהרצאה השנייה כבר היה יותר שיתוף פעולה וככל שהזמן עובר נראה שהביישנות שלהם פוחתת וששיתוף הפעולה שלהם גובר. ככל שעבר הזמן גם ברור שאכן הרמה כאן מאד נמוכה והרבה דברים שלנו נראים בסיסיים להם כלל לא מוכרים. היינו בחדרי התרגול שלהם כדי לעבור על ציוד לקראת תרגולים,  והרגשנו כמו מסע בזמן . הציוד לעיתים מזכיר את מוזיאון ההיסטוריה בבניין גולדמן שלנו. ביום חמישי אנחנו כבר מתרגלים איתם  בחדרי התרגול, וזו באמת תהיה חוויה מעולם אחר. משתדלות לצלם כמה שיותר והמורות משתפות אתנו בפעולה והופכות לצלמות מדופלמות. יש כאן הרבה רצון לשיתוף פעולה ברמת תואר ראשון ותואר שני ומירב שחר-אילון הבטיחה לבדוק מה האפשרויות. אין ספק שהחוויה כאן היא חוויה מעולם אחר".
 
סיכום סדנא זו על-ידי הסטודנטים היה חיובי ביותר, והמחלקה לסיעוד ב- DTU הביעה את רצונה בהמשך ביסוס הקשרים וביקורים נוספים לשם הוראה בתחומים שונים הן לסטודנטים והן לסגל.
 
"אין ספק שהחוויה שלנו בביקור זה הייתה מרתקת ובעלת חשיבות רבה. זוהי חוויה אנתרופולוגית ומקצועית ממדרגה ראשונה ואנו בטוחות כי יש מקום להמשך הקשר והמשך התרומה שלנו כמחלקה לסיעוד לקידום הסיעוד בוייטנאם. קבלת הפנים הייתה מעל ומעבר למצופה והסגל של קשרי חו"ל וסגל ההוראה במחלקה לסיעוד עשו כמיטב יכולתם על מנת לגרום לנו להרגיש רצויים ולדאוג לכל מחסורנו", הוסיפה הורוביץ
 
כיתת תרגול.jpg
כיתת תרגול