$$News and Reports$$

07 יול' 2014
 
 
header

גמזו נגד גרמן: פוליסת ניתוחים אחידה עלולה להוביל לטירוף שיווקי

מנכ"ל משרד הבריאות: "ביטוחי בריאות זו תורת משחקים - אתה מזיז דבר אחד ומקבל אותו במקום אחר" ■ פרופ' גמזו יצא נגד הפרסום האגרסיבי של חברות ביטוחי הבריאות וביקש לרסן את מערכת הביטוחים המסחריים

 
 
 
מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, הפרופ' רוני גמזו, התבטא היום (ד') לראשונה בנוגע להמלצות ועדת גרמן. גמזו מתח ביקורת על ההמלצה המרכזית של הוועדה בתחום ביטוחי הבריאות, לפיה חברות הביטוח וקופות החולים יחויבו למכור פוליסת ביטוח אחיד וזהה לניתוחים – במטרה לצמצם את תופעת כפל הביטוחים וליצור תחרות על המחיר בין הקופות לחברות הביטוח. בנוסף, לפצל את הביטוחים המשלימים הקיימים היום לשלושה רבדים: רובד הניתוחים האחיד ועוד שני רבדים, כאשר כל מבוטח יוכל לרכוש רק את הכיסויים שהוא רוצה.
לדברי גמזו, "כשאומרים שיהיה מוצר אחיד אני רוצה לראות עד לאיזו אחידות אפשר להגיע, כי אם הפוליסה הזו לא תהיה אחידה לגמרי כמו בביטוח רכב - שוב נקבל את הטירוף השיווקי ש"אם אין לך את זה אז ניתן לך את זה, ואם אין לך– אתה לא מוגן". הדברים נאמרו בכנס לציון 20 שנה למחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן גוריון.
פרופ' גבי בן נון, חבר בוועדת גרמן שהיה בדעת מיעוט בוועדה והתנגד לרפורמה המתוכננת בביטוחי הבריאות, הביע חשש כי ביטוח ייעודי מצומצם שיכסה רק ניתוחים יגרום ליצירת לחץ על המערכת לאפשר ביצוע ניתוחים פרטיים גם במערכת הציבורית - שר"פ.
גמזו הסכים עימו בנקודה זו: "כל הנושא של ביטוחי בריאות זו תורת משחקים- אתה מזיז דבר אחד ומקבל אותו במקום אחר". גמזו הוסיף  "אנשים טובים הוציאו את התרופות מהביטוחים המשלימים (בשנת 2007) למטרה טובה - אבל בדיעבד ברור שזה היה בנזין לגדילת הביטוחים הפרטיים באותן שנים. אני מסכים עם גבי בן נון - ברגע שאתה מפצל, אתה נותן לאנשים מוצר ברור מאוד שיוביל לדרישה מהשטח לממש את הביטוח, כלומר לבצע יותר ניתוחים פרטיים. אז צריך להיזהר".
גמזו התייחס לתעשיית השיווק והפרסום של חברות ביטוחי הבריאות: "אתה נוסע ברחובות ורואה את הפרסום הענק הזה. זה ממש אטרף". הוא עקץ את מסקנות הוועדה ש"מטפלות" בעיקר בביטוחים המשלימים של קופות החולים ופחות בביטוחי הבריאות המסחריים: "בואו תרסנו את המערכת של הביטוחים המסחריים קודם כל", אמר גמזו.
גמזו הרחיב בנושא זה ואמר "מערכת ביטוחי הבריאות הפרטיים -מסחריים משתוללת. זו מערכת עם המון רווח, זה הקטר של חברות הביטוח - כשבצד השני יש מי שרוצה לקנות. זה מוזן דרך הביטוחים הקבוצתיים של מקומות העבודה ומשם ממשיכים לביטוחי פרט. ומדינת ישראל היא שיאנית עולם בכמות הביטוחים".
הוא הוסיף כי בשנים האחרונות תקציב התוספת לסל הבריאות נשאר זהה, אך קטן באופן יחסי (כשיעור מסל הבריאות), ואמר כי המלצת ועדת גרמן לעדכן את הסל בשיעור של 0.8% בשנה לפחות היא טעות, שכן זהו שיעור נמוך מדי, כמעט הנמוך ביותר מאז חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, והוא עלול להפוך לתקרה. "האוצר ישתמש בזה ויגיד למשרד הבריאות: זה מה שוועדת גרמן המליצה, לא ניתן יותר", אמר גמזו.