$$News and Reports$$

04 מרץ 2019

​​

מי מאתנו לא תהה בחשש, רגע לפני שהמטוס המריא, האם הטייס ישן מספיק בלילה או אם הוא רב עם אשתו לפני שהגיע לעבודה? מרבית  התאונות האוויריות בטיסות מסחריות מתרחשות בשל ה'גורם האנושי', ובפרט עקב חוסר תשומת לב וניהול קשב לא יעיל מצד הטייסים. זוג סטודנטים לתואר ראשון מהמחלקה להנדסת מערכות תקשורת באוניברסיטת בן-גוריון, ניסה להתמודד עם התופעה הבעייתית באמצעות ניתוח נתונים פיזיולוגיים המנוטרים מגוף הטייס- וזכה במקום  הראשון בתחרות ניתוח נתונים בינלאומית בה לקחו חלק 180 צוותים מרחבי העולם.

הסטודנטים יעל לוסטיג ובוריס מושאילוב, השתתפו בתחרות כריית מידע בנושא זיהוי בעיות קשב אצל טייסים במהלך הטיסה במסגרת אתר התחרויות המפורסם Kaggle.  Kaggle היא הפלטפורמה המובילה בעולם לתחרויות לימוד-מכונה ובינה-מלאכותית המאפשרת לממשלות וגופים מסחריים לפרסם מידע שאספו, ולאתגר חוקרים וסטודנטים מכל העולם לתכנן מודלים של לימוד-מכונה לפתרון הבעיה. 

המתחרים קיבלו נתונים פיזיולוגיים מ- 18 טייסי תעופה אזרחית שנוטרו במהלך אימוני סימולטור שבמהלכם הטייסים נחשפו למגוון תסריטים מסיחי דעת. במסגרת התחרות התמודדו הסטודנטים עם אתגר של כמויות הנתונים האדירות, ״Big Big Data״, שנצברו מהחיישנים שעל גוף הטייסים כדי לזהות מתי הטייס נכנס למצב תודעתי לא רצוי.

יעל ובוריס ניגשו לתחרות במסגרת פרויקט גמר בקורס הסקה סטטיסטית וכריית נתונים המועבר על ידי ד״ר דן וילנצ׳יק מהמחלקה להנדסת מערכות תקשורת. ראש המחלקה, פרופ׳ חן אבין, העניק לסטודנטים תעודות הערכה על ההישג המרשים.

מרצה הקורס, ד״ר דן וילנצ׳יק: "מרגש כל פעם מחדש לראות את תהליך רכישת הידע שעוברים הסטודנטים במהלך הקורס, מ'טאבולה ראסה' ועד לרכישת ארגז כלים שמאפשר את ההישג המרשים הזה, ופורס שטיח אדום למשרות הנחשקות ביותר בעולם ההיי-טק".

 

ראש המחלקה פרופ' חן אבין וד"ר דן וילנצ'יק יחד עם הסטודנטים הזוכים
ראש המחלקה פרופ' חן אבין וד"ר דן וילנצ'יק יחד עם הסטודנטים הזוכים.