פרופ' יניב גלבשטיין, רמ"ח הנדסת חומרים
דבר ראש המחלקה להנדסת חומרים

פרופ' יניב גלבשטיין

 

המחלקה להנדסת חומרים נוסדה בראשית שנות השבעים של המאה הקודמת זמן קצר לאחר הקמת אוניברסיטת בן-גוריון. המחלקה הייתה הראשונה במדינת ישראל להכשרת מהנדסי חומרים. עד ימינו המחלקה באוניברסיטת בן-גוריון הינה המקור העיקרי להכשרת מהנדסים בתחום זה ברבים מענפי התעשייה. עם המחזור האחרון, למעלה אלף שלוש מאות מהנדסים זכו לתואר מהנדס חומרים בתום לימודיהם לתואר ראשון.

מוקד ההוראה העיקרי של תכנית  הלימודים במחלקה להנדסת חומרים היא הקניית תשתית הידע הבסיסי בכל הנוגע לתהליכי ייצור ועיצוב החומרים, תכונותיהם, בחירתם וישומיהם. הכשרת מהנדסי חומרים מכוונת לפיתוח יכולתם ליצור, לחקור ולאפיין חומרים ברמה המיקרוסקופית והמאקרוסקופית וזאת, על מנת להביא לידי שימוש מיטבי של החומרים במגוון רחב של יישומים.

הנדסת חומרים הינה דיסציפלינה מלאת אתגרים בתחום העובר התפתחות מהירה לפיתוח חומרים ותהליכי ייצור חדישים. דוגמה לכך עשויה לשמש טכנולוגית הננו הזוכה לעדנה בשנים האחרונות. טכנולוגיות חומרים חדישות מחוללות שינויים משמעותיים באורח חיינו. העוסקים במדע והנדסת החומרים הם המרכיב והמניע החיוני והמרכזי בתהליכים אלה. למען האמת אנו מצווים לציין כי לא כל בוגרי הנדסת חומרים יעסקו לאורך חייהם בחזית ייצור החומרים החדישים. מרכיב משמעותי של הטכנולוגיה הנוכחית והעתידה עסוקה בתהליכי ייצור ועיצוב קונבנציונליים. תחומי עיסוק אלה מהווים את עמוד השדרה של הטכנולוגיה ומחייבים פיקוח מתמיד וצמוד, בקרת איכות על מנת להבטיח ביצועים מיטביים.

הכשרה נאותה של מהנדסי חומרים הינה בעלת חשיבות ראשונית במעלה. היא באה להבטיח פעילות תעשיתית בעלת רמה המהווה מרכיב חיוני בעושרה ובטחונה של המדינה.

 

תכנית הלימודים בהנדסת חומרים

 מה אמורים סטודנטים להנדסת חומרים לרכוש במהלך לימודיהם לתואר ראשון:

  1. יכולת יישום והבנה במתימטיקה, מדע והנדסה.
  2.  יכולת תכנון וביצוע ניסויים , ניתוח והבנת תוצאותיהם.
  3. יכולת תכנון מערכות, רכיבים, תהליכים להשגת תוצאות רצויות תוך התחשבות באילוצים כלכליים, חומריים, סביבתיים, סוציאלים, אתיים, בטיחותיים והניתנים לביצוע מבחינת ייצור.
  4. יכולת לתפקד בצוות רב-פונקציונלי.
  5. יכולת לזהות, להגדיר ולפתור בעיות הנדסיות.
  6. הבנת האחריות המקצועית והאתית.
  7. יכולת תקשורת יעילה.
  8. הכרה בצורך ויכולת להתמיד בהשתלמות מקצועית בתום הלימודים הפורמליים.
הסטודנטים בהנדסת חומרים צריכים לצבור 156 נקודות זכות להשלמת הלימודים לתואר ראשון. שתי שנות הלימוד הראשונות כוללות לימודי מתימטיקה (חשבון אינפיניטיסימלי, משואות דיפרנציאליות וסטטיסטיקה), פיסיקה (מכאניקה וחשמל), כימיה בסיסית , מבוא למחשוב וכן קורס מבוא לחומרים ותרמודינמיקה.

בתום שנת הלימוד השניה, ניתנת לסטודנטים אפשרות לבחור באחת משתי המגמות. האחת : חומרים מבניים והשניה: חומרים אלקטרוניים. מספר קורסים כגון מטלורגיה פיסיקלית ותהליכים 1 משותפים לשתי המגמות. בכל מגמה ניתנים מספר קורסים הספציפיים למגמה. בנוסף מוצעים קורסי בחירה במגוון נושאים. הסטודנטים בשנה הרביעית ללימודיהם חייבים להשלים פרויקט מחקרי אשר יבוצע בהנחית חבר סגל, בין אם במעבדות המחלקה ובין אם בגוף חיצוני בהשגחת המחלקה. סטודנטים בעלי ממוצע ציונים לתואר ראשון מעל 80 רשאים להמשיך לימודיהם לתואר שני.

המחלקה להנדסת חומרים שותפה  לשני מסלולי לימוד עם המחלקה לפיסיקה ועם המחלקה להנדסת מכונות, בהתאמה. מסלולים אלה הוקמו לדרישת התעשייה ומערכת הבטחון. אנו בדעה כי שני מסלולים בין-דיסציפלינריים אלה עשויים למשוך סטודנטים בעלי יכולות גבוהות ולהקנות למחלקה מידת יחודיות משמעותית.