04 מרץ 2019

​​​מי מאתנו לא חשב, רגע לפני שהמטוס ממריא, האם הטייסת ישנה מספיק בלילה? אולי הטייס רב עם החבר בבוקר? לסטודנטים של הנדסת מערכות תקשורת יש תשובה!

רוב התאונות האוויריות בטיסות מסחריות מתרחשות עקב ה ״גורם אנושי״ ובפרט עקב חוסר תשומת לב וניהול קשב לא יעיל מצד הטייסים. ובטיסה, בניגוד לאוניברסיטה, אין מועדי ב׳! העובדה שאת רוב הטיסה מנהל הטייס האוטומטי, גורמת לנמנום והסחת דעת מצד הטייסים, ולהימצאותם במצבים קוגניטיביים מסוכנים. באנלוגיה לחיי היום-יום שלנו, זה כמו לחצות את הכביש עם הפנים קבורות בוואטסאפ.

לשמחתנו, הטכנולוגיה מאפשרת לנו לסייע לטייסים לשמור על ערנות, וכצעד ראשון, לזהות על סמך נתונים פיזיולוגיים המנוטרים מגוף הטייס, מתי הטייס נכנס למצב תודעתי לא רצוי.

 Kaggle היא הפלטפורמה המובילה בעולם לתחרויות לימוד-מכונה ובינה-מלאכותית המאפשרת לממשלות וגופים מסחריים לפרסם מידע שאספו, ולאתגר חוקרים וסטודנטים מכל העולם לתכנן מודלים של לימוד-מכונה לפתרון הבעיה.

בסמסטר האחרון התקיימה תחרות Kaggle בנושא זיהוי בעיות קשב אצל טייסים במהלך הטיסה בה התחרו 180 צוותים מרחבי העולם. המתחרים קיבלו נתונים פיזיולוגיים מ- 18 טייסי תעופה אזרחית שנוטרו במהלך אימוני סימולטור שבמהלכם הטייסים נחשפו לשלושה תסריטים מסיחי דעת: 

  1.  Channelized Attention – מצב בו כל תשומת הלב ניתנת למשימה אחת, תוך הזנחת שאר המשימות
  2. Diverted Attention    - מצב שבו תשומת לב מוסחת מהמשימה על ידי מחשבות או משימות אחרות המחייבות החלטה. למשל, במהלך הטיסה הופיעה על הצג בעייה מתמטית שאותה הטייסים היו צריכים לפתור תוך כדי הטסת המטוס
  3. Surprise - הזרקת סיטואציות מפתיעות תוך כדי הסימולציה כגון סרטון עם אפקטים מקפיצים בלתי צפויים.

מטרת התחרות הייתה בניית מודל חיזוי סטטיסטי שבזמן-אמת מתריע על כל אחד משלושת מצבי הסחות הדעת, ובכך מספק התרעה לטייס על כניסתו למצב תודעתי לא רצוי.​ 

כל הסטודנטים בקורס הסקה סטטיסטית וכריית נתונים שהתקיים בסמסטר הנוכחי ומועבר על ידי ד״ר דן וילנצ׳יק מהמחלקה להנדסת מערכות תקשורת​ באונ׳ בן גוריון, השתתפו בתחרות כפרויקט גמר בקורס. אחד האתגרים העיקריים בתחרות היה כמויות הנתונים האדירות, ״Big Big Data״, שנצברו מהחיישנים שעל גוף הטייסים. אך כמו בסיפור דוד וגוליית, חרף העובדה שלרשות הסטודנטים לא עמדו מחשבי-על, ולא משאבים יקרים, שני סטודנטים מהמחלקה להנדסת מערכות תקשורת, יעל לוסטיג ובוריס מושאילוב קטפו את המקום הראשון! שאלנו אותם מה לדעתם היה הגורם המרכזי שאפשר להם להגיע לראש הטבלה, ובתשובה ענו כי לדעתם זה היה שילוב של הזמן הרב שהשקיעו בתחרות, והירידה לפרטים הקטנים ביותר שעשתה את ההבדל.​ 

זכייתם של יעל ובוריס ממשיכה מסורת מחלקתית. לפני שנתיים הגיעו שני צוותים של סטודנטים למקומות 28 ו 67 בתחרות שבה השתתפו מעל 5000 צוותים מרחבי העולם 

https://www.facebook.com/csebgu/photos/a.215193325165255/1601630163188224/?type=3 

בטקס שנערך במשרד ראש המחלקה, פרופ׳ חן אבין, הוענקו תעודות הערכה לסטודנטים על ההישג המרשים. בטקס אמר מרצה הקורס, ד״ר דן וילנצ׳יק, כי מרגש אותו כל פעם מחדש לראות את תהליך רכישת הידע שעוברים הסטודנטים במהלך הקורס, מ״טאבולה ראסה״ ועד לרכישת ארגז כלים שמאפשר את ההישג המרשים הזה, ופורס שטיח אדום למשרות הנחשקות ביותר בעולם ההיי-טק.​


ד"ר דני וינצ'ק, גברת יעל לוסטיג, מר בוריס מושאילוב ופרופסור חן אבין