$$News and Reports$$

12 נוב' 2012

ד"ר יניב ציגל זכה לאחרונה במענק מחקר מטעם המדען הראשי של משרד התעשייה והמסחר על מחקרו בנושא: "זיהוי דום נשימה חסימתי מאותות שמע של נחירות". מענק זה ניתן לד"ר ציגל ולשותפו פרופ' אריאל טרסיוק, מנהל המעבדה להפרעות שינה בבי"ח סורוקה.

דום נשימה חסימתי בשינה (דנ"ש) הינה הפרעה נשימה שכיחה המאופיינת בחסימה חוזרות של דרכי האוויר העליונות בעת השינה. סבורים כי שכיחות דנ"ש היא בין 4%-9% בגילאי הביניים ובקשישים השכיחות גבוהה יותר ועומדת על 70% בקרב גברים ו-56% בקרב נשים. הפסקות הנשימה החסימתיות בעת השינה מסתיימות ביקיצה (מעבר קצר לערות), הגורמות להפרעת שינה ומאופיינות לעיתים בירידה ברוויון החמצן בדם העורקי. אחד מהסימנים הבולטים של דנ"ש הוא הופעת נחירות בעת השינה.

דנ"ש מהווה גורם סיכון משמעותי לתחלואה קרדיווסקולרית (מחלות לב איסכמיות, התקפי לב, מחלות לב גדשוניות, אירואים מוחיים), ליתר לחץ דם כללי וריאתי ולעליה בתמותה. איבחון מוקדם וטיפול עשויים להקטין משמעותית את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולרית, יתר לחץ הדם, לשפר את התפקוד היומי ואיכות החיים.

כיום אבחון דנ"ש מבוצע במרבית המקרים על ידי בדיקת שינה פוליסומנוגרפית במעבדת השינה. ביצוע בדיקה פוליסומנוגרפית במעבדה מצריך חיבור של הנבדק למגוון חיישנים (12-20 חיישנים) לרישום שינה (EEG), תנועות עניים (EOG), מתח שרירים (EMG), נשימה, רוויון החמצן בשינה ועוד. הבדיקה הפוליסומנוגרפית במעבדת השינה נחשבת לבדיקה יקרה ומסורבלת. כמו כן, השינה אינה טבעית ולא נוחה במיוחד לנבדק.

מטרת המחקר הינה לפתח שיטה ומערכת ייחודית לניטור ואבחון דנ"ש המבוססים על מדידה וניתוח אותות שמע של נחירות, ללא חיישני מגע, כך שתתאפשר שינה טבעית ונוחות מירבית לנבדק.