$$News and Reports$$

30 יול' 2015

דר' יניב ציגל זכה במענק מחקר ל 4 שנים שהנושא שלו הוא "שערוך שינה בעזרת קולות נשימה: גישה חדשה לקראת צמצום השימוש בחיישני מגע". חלק משמעותי מהאוכלוסייה סובל מהפרעות שינה אשר עלולות להוביל לתחלואה ניכרת ותמותה. אבחון וטיפול מוקדמים מונעים תחלואה, משפרים איכות-חיים ומקטינים את ההוצאה הלאומית עבור בריאות הנובעות מהפרעות השינה. אולם, שירותי אבחון הפרעות שינה בארץ ובעולם מוגבלים במספרם, ומספר רב של חולים לא מאובחן או מטופל. מחקר זה מציע גישה מקורית וחדשנית לשערוך מצבי שינה-ערות מקולות הנשימה בלבד, ללא צורך בחיישני מגע. תוצאות המחקר יובילו לדרך שתאפשר שערוך פשוט וזול של השינה בבית הנבדקים. טכנולוגיה זו תשפר את הנגישות לאבחון וטיפול מוקדם, אשר ישפר את איכות החיים ויקטין תחלואה.

 

דר' אילנה ניסקי זכתה במענק מחקר ל 4 שנים שהנושא שלו הוא "בקרה כוונת מפעיל עם משוב כוח בניתוחים זעיר פולשניים בהפעלה רובוטית". המחקר עתיד לעסוק בשילוב מודלים של המערכת המוטורית של המנתח ועל ידי כך לנצל את היכולת הטבעית של המוח שלנו להסתגל לעבודה עם מערכות מורכבות ולממש בקרה יעילה של רובוטים עם משוב כוח. הצגת משוב כוח לרופא יכולה להוביל לשיפור ניכר במגוון ומורכבות הניתוחים שניתן לבצע כיום בסיוע רובוטים ולשפר את איכות הטיפול עבור חולים רבים.

בנוסף למענק המחקר זכתה דר' ניסקי גם במענק ציוד למעבדתה החדשה.

 

פרופ' עופר דונחין זכה במענק מחקר ל 4 שנים שהנושא שלו הוא "אדפטציה מוטורית בלי קורטקס: כיצד דג הקשת פותר את בעיית השבירה של האור?" בשיתוף פעולה עם פרופ' רונן שגב מהמחלקה למדעי החיים ופרופ' אוהד בן שחר מהמחלקה למדעי המחשב. המחקר מתמקד בכמה שאלות: האם לדג הקשת יש יכולת לתקן טעויות כמו שיש לנו לבני האדם? והאם המנגנונים המוחיים שמאפשרים את היכולת הזאת בדג דומים לשלנו. שאלות אלו נוגעות בייחודיות של המערכת התנועה האנושית ועוזרות לנו להבין תנועה ביולוגית בכלל.