$$News and Reports$$

Apr. 03, 2017

​יהודי פרובנס: רנסנס בצל הכנסייה

רם בן-שלום

שמה של יהדות פרובנס לא נודע בדרך כלל ברבים, שלא כמרכזי היהודים בספרד ובאשכנז. תמונה היסטורית פגומה זו נגזרת בעיקר מהיטמעות רוב יהודי פרובנס בתפוצה היהודית, לאחר הגירושים מצרפת, ובגלל העדר "יחסי ציבור" יעילים מאז והלאה.

הספר מבקש לשנות תמונה זו. יהודי פרובנס הוא ספר היסטורי ראשון מסוגו העוסק ביהדות פרובנס מכל ההיבטים האפשריים. יהדות פרובנס תרמה תרומה מכרעת בעיצוב התרבות היהודית הביניימית והשפעתה הסמויה מהעין עדיין קיימת. יהודי פרובנס הובילו תהליכים תרבותיים-דתיים חשובים באגן הים התיכון.

די אם נזכיר את מפעל התרגומים לעברית של הספרות הפילוסופית והמדעית בערבית, שאפשר ליהודי אירופה להטמיע את הישגי יהדות ספרד המוסלמית; את יצירת האסכולה הפילוסופית האריסטוטלית, שגרמה לזעזועים ולמחלוקות בכל מרכזי היהודים; ואת הופעתה ההיסטורית הראשונית של תורת הסוד של הקבלה. ישיבות פרובנס יצא שמן כמוקדים חשובים ללימוד התורה, מרכזי סוד וחסידות ושירת קודש, ומפתיע שדווקא בהן התחולל המהפך הרנסנסי של היהדות. בין הקהילות עברו טרובדורים יהודים שפיתחו את שירת החול העברית, והתחרו בטרובדורים הנוצרים בפרובנסלית.

שיריהם שכללו לעתים דברי עגבים וזימה חושפים את הארוטיקה ותופעות "הקרנבל" היהודי. גם קולן של נשים יהודיות הפועלות באסרטיביות במרחב הציבורי נשמע מבעד למיסוך הגברי הטקסטואלי. בכל אלו חסו יהודי פרובנס בצל הכנסייה, והיו הראשונים שפגשו בשליחיה האינקוויזיטורים. מפגש תיאולוגי ופולמוסי זה עם הנצרות מתגלגל לאורך ההיסטוריה הארוכה של יהדות פרובנס בת אלף וחמש מאות השנה.

פרופסור רם בן-שלום מלמד בחוג להיסטוריה של עם-ישראל ויהדות זמננו באוניברסיטה העברית. הוא עומד בראש מרכז "היספניה יודאיקה", עורך (שותף) של כתב-העת Hispania  Iudaica Bulletin,  ומשמש כנשיא החברה לחקר יהדות ספרד ופזורתה. נוסף על כך, הוא חבר הנהלה במרכז לחקר המרת דת ומפגשים בין דתיים (אוניברסיטת בן גוריון בנגב). בעבר עמד בראש המחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות באוניברסיטה הפתוחה. מחקריו הרבים מתמקדים בהיסטוריה התרבותית והאינטלקטואלית של יהודי ספרד ופרובנס בימי הביניים, ובשיח היהודי-הנוצרי באירופה המערבית.

ספרו "מול תרבות נוצרית: תודעה היסטורית ודימויי עבר בקרב יהודי ספרד ופרובנס בימי הביניים" (ירושלים, תשס"ז) זכה בפרס שמואל טולידאנו, ויצא לאחרונה לאור במהדורה מעודכנת ומקוצרת בשם Medieval Jews and the Christian Past: Jewish Historical Writing from Spain and Southern France (Oxford, 2016).

לקריאת פרק מהספרלחצו כאן

יהודי פרובנס.PNG