$$News and Reports$$

17 אוג' 2017

​​​​בשעה טובה, אך תוך חששות רבים, נפתח באילת חוף קצא"א לכניסת מבקרים. חלק מקטע חוף שהיה סגור לציבור כמעט 50 שנה, מאחר והיה חלק מתוך מסוף הנפט באילת. החוף החדש נמצא בקרבתו של ריף הדולפינים וכך מוצאת עצמה טאן מורגן, דוקטורנטית בתוכנית לביולוגיה וביוטכנולוגיה ימית שהגיע אלינו מסקוטלנד, מקליטה שינויים בקולות של דולפינים ובעיקר שריקות הקשורות בנוכחות אנשים. 

בטרם פתיחתו היה חוף קצא"א אזור שבו ביצעה לנה חייפץ את פרויקט המחקר שלה, בהנחייתה של דר' ג'ני טיניאקוב מהמכון הבין אוניברסיטאי באילת (מי שהיתה דוקטורנטית של פרופ' אמיר שגיא), בנושא השפעת נוכחות אנושית על פעילות דגים. הפרויקט, שאף זיכה את לנה בפרס "בן אשר" היוקרתי, הראה כי הדגים בקצא"א אינם רגילים לבני אדם ולכן מסתתרים זמן ארוך לאחר שפוגשים במבקר. מעניין מה יקרה עכשיו עם החשיפה הגבוהה של הדגים לצוללים. 

עם הפתיחה הסתבר כי הרחקת מבקרים למשך עשרות שנים לא הספיקה להביא להתאוששות השונית וכי יתכן ויהיה צורך במאמצי שיקום נוספים. על פיתוח שיטות לשיקום שוניות אלמוגים עמלים דור שפי וגבריאלה גיוריני (מאיטליה) במסגרת עבודות הדוקטורט שלהם שנעשות בהנחיה משולבת עם פרופ' בוקי רינקביץ מהמכון לחקר ימים ואגמים בחיפה.   כל אלו מעלים שאלות רבות על כיצד שומרים על שוניות אלמוגים ועל הטבע בכלל. את דעת​ו של פרופ' נדב ששר בנושא ניתן לשמוע כאן :

http://ipbc-s.vidnt.com/KanOd_HaMaAbada_39.mp3