$$News and Reports$$

08 אוג' 2018

השבוע הונף דגל העדה הדרוזית בקמפוס אוניברסיטת בן-גוריון באילת, לצד דגל מדינת ישראל ודגל אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. המנהל האקדמי של אוניברסיטת בן-גוריון באילת, פרופ' יניב פוריה, יזם את הנפת הדגל בעקבות חקיקת 'חוק הלאום' והתגובות אליו בקרב העדה הדרוזית. את הצעד הסביר פרופ' פוריה לסטודנטים בקמפוס במכתב שהעביר אליהם.

 

"סטודנטים יקרים,

באוניברסיטת בן-גוריון באילת אנו מכבדים את הסטודנטים  שלנו, את כולם. באוניברסיטת בן-גוריון באילת אנו מכבדים את הסטודנטים שלנו, גם את אלו ששפת אימם היא ערבית (בין אם שירתו בצנחנים ובין אם לאו). באוניברסיטת בן-גוריון באילת, ולא תמיד זה קל, אנו פועלים תוך שאיפה לשוויון.

באוניברסיטת בן-גוריון באילת אנו מכירים את הסטודנטים שלנו, ויכולים להבחין כאשר מישהו עלב בהם. משיחות עם סטודנטים למדתי שחוק הלאום פגע במספר רב של סטודנטים, ביניהם גם לא יהודים ששפת אימם אינה עברית. חלקם, קשרו את גורלם בגורלה של מדינת ישראל עד כדי כך שקרובי משפחתם נקברו כאשר דגל מדינת ישראל עוטף את ארון קבורתם. חלקם אפילו הופיעו לפניכם בטקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ובטקס יום הזיכרון לשואה.

חוק הלאום הוא חוק שיוביל למדרג של סמלים וזהויות. אל תנתחו אותו בצורה שכלתנית, גשו ותאזינו לבדואי, לצ'רקסית, לערבי המוסלמי, לנוצרי ולדרוזי היושבים לידכם בכיתה. חוק זה הוביל לכך כי חלק מהסטודנטים חשים כי הם חלק ממדינת ישראל, וחלק קצת פחות  - וכל זאת רק בשל מוצאם, דתם או שפתם.

בצעד תקדימי החלטתי להניף את הדגל הדרוזי בחזית הקמפוס בסמוך לדגל האוניברסיטה, לדגל העיר אילת וכמובן לדגל מדינת ישראל. למה דווקא הדגל הדרוזי? סטודנטים יקרים, זהו צעד פטריוטי-לאומי-ציוני,  אני יוצא מנקודת הנחה כי רוב עובדי ובאי הקמפוס רואים בדרוזים שותפים לדרך. אני מקווה כי המבט בדגל הדרוזי יוביל דווקא בימים אלו לתובנה כי חטאנו בחטא היוהרה. חוק הלאום נותן עדיפות לסמליו ולמורשתו של היהודי על פני מי שאינו יהודי, רק בזכות היותו יהודי, ללא שום קשר לתרומתו לחברה הישראלית. לצערי, הפרנו את עיקרון השוויוניות לו התחייבנו במגילת העצמאות.  אנו מחויבים להשתדל לכבד איש את סמליו ותרבותו של רעהו.

כמנהל האקדמי אני מוצא לנכון להבטיח, דווקא בימים אלו, כי אוניברסיטת בן-גוריון באילת שואפת לנהוג בציבור הסטודנטים והמרצים תוך הכרה בעיקרון השוויון, ללא הבדל דת, גזע, מין, נטייה מינית, שפה ומקום מגורים". 

הנפת הדגל הדרוזי