$$News and Reports$$

02 יול' 2015

במסגרת הקורס "ניהול עסקים בישראל", בניצוחה של הדוקטורנטית מירי ארביב, עסקו סטודנטים לניהול באוניברסיטת בן-גוריון באילת בכתיבת המלצות יישומיות לפיתוחה הכלכלי-חברתי של העיר אילת. בכדי שהסטודנטים ייחשפו למציאות האילתית לעומקה, ויוכלו להציע פתרונות יישומיים, ליוו אותם בתהליך בכירים בעירית אילת, ובראשם מנכ"ל העיריה פיליפ אזרד. גם נציגי הענפים המסחריים בעיר ואף שירותי הרווחה והתעסוקה באילת היו שותפים בפרויקטים. זו השנה השלישית ברציפות שהקורס מתמקד באתגרים העומדים בפני העיר אילת. ראש עירית אילת, מאיר יצחק הלוי: "חלק מהמלצות הצוותים בשנים האחרונות כבר יושמו בעיר". קרן אילת תורמת מלגות לשלושת הצוותים המצטיינים בפרויקט, ומשקיעה כספים גם ביישום המלצותיהם. בטקס סיום הפרויקט ציין ראש העיריה מאיר יצחק הלוי: "אין מאושר ממני לעמוד כאן היום במוסד הכי חשוב בעיר"

כיצד ניתן להפחית את העומס על שונית האלמוגים באילת, וגם להגדיל את הכסף שמזרימים לעיר חובבי צלילה? איך ניתן להגדיל את השתתפותם של תיירות ותושבים באירועי ספורט בעיר? האם ניתן לרתום את יתרונה של התשתית התיירותית באילת כדי למתג אותה כעיר כנסים? אלו הן חלק מהשאלות בהן עסקו הפרויקטים של סטודנטים שנה ג' בניהול במסגרת הקורס "ניהול עסקים בישראל". לא כל הפרויקטים עסקו בעידוד התיירות לאילת. אחד הצוותים העלה את השאלה כיצד ניתן לפתח תעסוקה שאינה בתחום התיירות, שתקנה לעיר אופק כלכלי ודמוגרפי שונה. צוותים אחרים התמקדו ברווחתם של תושבי אילת ובדקו את ההיתכנות הכלכלית להקמת דיור מוגן בעיר, את הצורך בפיתוח מרכז טיפולי רב תחומי שייתן מענה טיפולי-רגשי לתושבי העיר ואת הדרכים לעודד בני נוער לקחת חלק באירועי תרבות ופנאי בעיר ככלי להפחתת אלימות בקיץ.

את צוותי הסטודנטים ליוו כמנחים מנהלת הקורס, מירי ארביב, גב' דנה סאיג, מנהלת המעו"ף באילת ומר אורי בוקשפן, יזם ויועץ עיסקי. את הצוות שבדק דרכים להפחתת העומס על שונית האלמוגים באילת ובחן אלטרנטיבות להטבעת שוניות מלאכותיות שונות כדי למשוך אליהן צוללים, הנחה פרופ' נדב ששר, המנהל האקדמי של אוניברסיטת בן-גוריון באילת, ביולוג ימי בעצמו, שיחד עם סטודנטים עיצב והטביע מול חופי אילת את השונית המלאכותית תמר.

פרופ' ששר העלה על נס את שיתוף הפעולה הפורה עם עירית אילת: "השנים האחרונות מהוות שיא חדש של הדדיות ושיתוף. מצד אחד, פרויקטים סטודנטיאליים בקהילה תוך תרומה ומעורבות ישירה בפעילות של הארגונים המקומיים ומצד שני מעורבות של המנהיגות העירונית בעשייה האקדמית בקמפוס", אמר. מירי ארביב, מנהלת הקורס, ביקשה גם היא להודות לצוות העיריה על תרומתו לפרויקטים: "בראש ובראשונה למר פיליפ אזרד, מנכ"ל העיריה הבלתי נלאה, למר אבי כהן, לד"ר דרורי גניאל המשנה למנכ"ל העיריה וראש מנהל שח"ק, לגב' טל חורש מתאגיד התיירות, לגב' חן סלטי מנכ"לית תאגיד הביוב והמים עין נטפים וגם ליוסי אני מנכ"ל פארק המצפה התת ימי", עוד הודתה גב' ארביב לאנשי המחלקה לניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב – ד"ר יותם לוריא וד"ר סימון מורן שסיפקו רוח גבית לקורס.

ד"ר יותם לוריא מהמחלקה לניהול ציין באירוע שהסטודנטים שביצעו את הפרויקטים, המסיימים בימים אלו את התואר ויוצאים לשוק העבודה כמנהלים בראשית דרכם, הם "מקצוענים בעלי ידע אקדמי רחב ויכולת יישום גבוהה. בעבודה על הפרויקטים רכשו ניסיון ומחויבות לערכים של שיתוף פעולה, דיאלוג ועבודת צוות. יתרה מזאת, יש להם גם מחויבות חברתית, וחשוב מכל – הם רכשו את ההכרה העמוקה כי אין סתירה בין ניהול טוב ובין ראייה חברתית".

באירוע סיום הקורס הוצגו הפרויקטים בפני בכירי האוניברסיטה והעיריה. פוסטרים שסיכמו את הפרויקטים נתלו בבניין הראשי. בטקס מרגש הוענקו פרסים לשלושת הפרויקטים המצטיינים:

במקום הראשון זכו הסטודנטים מעיין אבוהרון, בן ביטן, יובל פורטר ורון לוי, שחקרו את מודעות בני הנוער לאירועי תרבות ופנאי ככלי להפחתת האלימות בעת הקיץ. הדר רסוני, פבל לויתין, משה טוביה ודן סמדג'ה, שבחנו את הדרכים להפחתת העומס על שוניות האלמוגים ושינוי תרבות הצלילה זכו במקום השני והפרויקט שעסק בפיתוח תעסוקה מגוונת שאינה על בסיס התיירות זיכה את הסטודנטים אלכסנדר וולניקוב, עדן זלמן, נתנאל ישראלי ואורי אנשל בפרס השלישי. את הפרסים תרמה קרן אילת, שהקצתה סכום של 30 אלף ₪ - 20% חולקו כפרס אישי לסטודנטים הזוכים ו- 80% ממנו יוקצו ליישום הפרויקטים.

מפרויקטים שערכו סטודנטים בקורס בשנתיים האחרונות, כבר אימצה העירייה חלק מההמלצות בתחומי ייזום ופיתוח אטרקציות נוספות, הגברת תודעת שירות בקרב נהגי מוניות, מיתוג אילת כעיר למשפחה, הגברת הפיקוח על המחירים  ועוד.  קובי חזיזה ורועי מלול, שסיימו את התואר הראשון בניהול באוניברסיטת בן-גוריון באילת בשנת הלימודים תשע"ג וכתבו גם הם פרויקט במסגרת הקורס לניהול עסקים, מספרים: "במהלך כתיבת הפרויקט, בהנחייתה של מירי ארביב ובשיתוף פעולה מלא עם תאגיד התיירות ועם העיריה,  נוכחנו לדעת שלא כל העסקים באילת מנכים את המע"מ ממחיר המוצרים בחנות, כך שהצרכן אינו נהנה מההטבה. במטרה לעודד תיירי "הכל כלול" לצאת מהמלונות ועל מנת לשקם את התדמית של אילת, הצענו לפקח על מתן הטבת המע"מ על ידי הקמת איגוד עסקים שייפקח על המחירים בעסקים המקומיים ויעניק "תעודת כשרות" או "תו תקן" לעסקים שיתנו את ההטבה כנדרש בחוק. תיירי העיר יעדיפו בוודאי לקנות בעסקים שקיבלו את "תו התקן". בשעתו," נזכרים קובי ורועי בחיוך, "כשהצגנו את הפרויקט לגורמי העיריה, הם דחו את הרעיון על הסף. היום, שמחנו לגלות כי העירייה החלה ליישם את הרעיון שלנו".  

בטקס הענקת הפרסים הצהיר ראש העיר, מר מאיר יצחק הלוי: "אין מאושר ממני לעמוד כאן היום במוסד הכי חשוב בעיר ולהתרשם מעבודות סטודנטים מאילת, אשר חקרו את הצרכים האמתיים של העיר".

 

 ​