$$News and Reports$$

02 דצמ' 2014

 
בטקס שעסק במצוינות אקדמית וקהילתית קיבלו סטודנטים מצטיינים לתואר שני את מלגת הדיקנית. בנוכחות מרצים ובני משפחה זכו המצטיינים לפרס כספי, אבל יותר מכך להכרה בכישוריהם ובמאמציהם. "מצוינות היא  זכות גדולה, אך היא גם חובה. עליכם להשתמש בה לטובת החברה", סיכמה דיקנית הקמפוס פרופ' מירי עמית בהציבה למצטיינים מטרה להמשך הדרך.

נדיר לראות את האודיטוריום של אוניברסיטת בן-גוריון באילת שוקק חיים כפי שמצאנו אותו בשבוע  שעבר, במהלך טקס המצטיינים. הלימודים באוניברסיטה האילתית נערכים בדרך כלל בקבוצות קטנות. בטקס, היה האודיטוריום מלא מפה לפה בבני משפחה וחברים גאים. לצידם ישבו בקהל  חברי סגל ומרצים. למי שמכיר את הרוח הנושבת באוניברסיטאות, השתתפות של מרצים בטקס כזה אינה נראית טבעית. אבל זו אחת הדוגמאות לרוח המיוחדת שמאפיינת את אוניברסיטת בן-גוריון באילת: הכיתות הקטנות בקמפוס יוצרות קשר אישי חם בין סטודנטים למרצים. אבל יותר מזה - המרצים בקמפוס האילתי מונעים מתחושת שליחות. הם משקיעים מאמצים ניכרים בכדי ללמד באילת,  מבלים שעות בנסיעה במוניות מבאר-שבע או בהמתנה לטיסה ממרכז הארץ. לעיתים קרובות הם לנים באילת כדי ללמד יומיים ברציפות. הם עושים זאת כי הם רואים את החשיבות שבקיומה של אוניברסיטה באילת. אוניברסיטה שמביאה לאילת סטודנטים מרחבי הארץ, ומקרבת את ההשכלה הגבוהה לאוכלוסיית אילת והערבה.

טקס המצטיינים בתארים מתקדמים מבטא יותר מכל את היתרון שבהנגשת ההשכלה הגבוהה לתושבי אילת. הסטודנטים לתארים מתקדמים באוניברסיטה באילת הם רובם ככולם אילתיים. זאת, בניגוד לסטודנטים בתואר הראשון באוניברסיטה, ששמונים אחוזים מהם מגיעים מכל רחבי הארץ. את ספסלי התוכניות לתואר שני: הוראת המדעים והמתמטיקה, מנהל עסקים, מנהל חברה ומדיניות החינוך, עבודה סוציאלית, ניהול ויישוב סכסוכים וכמובן ביולוגיה ימית, ממלאים בני אילת והערבה מכל הגוונים – מלונאים ומנהלי בנקים, מורים ומנהלי בית ספר, קציני משטרה,  עובדי עירייה ועוד. בין המצטיינים בעלים שנשיהם התחילו ללמוד בעקבותיהם, הורים שבעידודם החלו ילדיהם ללמוד באוניברסיטה ומנהלים שבעקבותיהם החלו עובדיהם ללמוד בה. זה המקרה של יניב בניטה, עובד בכיר בשדה התעופה וסטודנט מצטיין בתואר השני בניהול ויישוב סכסוכים. יניב הוזמן לברך בטקס בשם המצטיינים לא רק בשל הצטיינותו בלימודים, אלא גם בשל מאמציו להשפיע על עובדיו לצאת ללימודים באוניברסיטה ואף לסייע להם בכך אם בעצה מניסיונו, ואם בהשגת מענק ממקום העבודה למימון הלימודים. זה לא עניין של מה בכך – מדוע למנהל לעודד את עובדיו לצאת ללימודים, כאשר הלימודים יחייבו  אותם להיעדר מעבודה? אלא שיניב (ואין חכם כבעל ניסיון) מאמין בכוחם של הלימודים האקדמיים לשדרג את הלומד ובכך להפוך אותו גם לעובד טוב יותר.

בדברי הברכה שלו התמקד יניב בייחוד של אוניברסיטת בן-גוריון באילת: "בקמפוס אילת יש לנו את הערך המוסף, ה "x factor" המאפשר ללומד כאן להצליח יותר. כאשר נכנס מבקר בשערי הקמפוס הוא אינו יכול שלא לחוש באווירה המיוחדת. הסגל האקדמי והצוותים המקצועיים החל מהרכזות וכלה בדיקנית פרופ' מירי עמית, השכילו בחוכמה רבה לראות שהמטרה היא השכלה. השכלה בעיר אילת. ושחייבת להיות כאן שותפות. העזרה האישית שמקבל כאן כל סטודנט, היוזמות הייחודיות, בניית תוכנית  אישית "לפי המידה" לה זוכים לא מעט סטודנטים וביניהם אני. אלו החוזקות העיקריות של המתקן האקדמי הזה. והן  המאפשרות את נוכחותנו כאן וקיום מעמד זה".

עוד ברך בטקס ד"ר מריוס כהן, המלמד בקמפוס בתואר הראשון בפילוסופיה ובתואר השני בהוראת המדעים  והמתמטיקה. ד"ר כהן, חבר סגל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שהוכתר לאחרונה כמרצה מצטיין התייחס בברכתו לחשיבותו של הידע במאה ה -21.

יאיר יאסן, סטודנט מצטיין בתואר השני לניהול ויישוב סכסוכים, הציג באירוע את עבודת התיזה שכתב. יאיר הוא בין הסטודנטים הבודדים שטורחים לכתוב תיזה, עבודה מחקרית, שתאפשר לו להמשיך בקריירה אקדמית גם לדוקטורט.

את הטקס חתמה פרופ' מירי עמית, דיקנית אוניברסיטת בן-גוריון באילת. פרופ' עמית מציינת ארבע וחצי שנים של עמידה בראש הקמפוס האילתי של אוניברסיטת בן-גוריון. עם הגיעה לתפקיד עיצבה  את חזונו של הקמפוס: מצוינות אקדמית לצד העצמה חברתית קהילתית. בעשייתה חתרה למצוינות אקדמית על ידי עמידה נוקשה על איכות המרצים בקמפוס מחד ובעידוד הצטיינות בלמידה ומחקר מאידך. מלגות הדיקנית שהוענקו בטקס הן תולדה של יוזמתה של פרופ' עמית להעניק פרסים על מצוינות במטרה לקדם אותה. את צידו השני של החזון, העצמה חברתית וקהילתית, הגשימה פרופ' עמית בתוכניות הלימודים החדשות שבחרה לפתוח בקמפוס במהלך שנות כהונתה, "שנפתחו כשצרכי העיר אילת ותושביה בראש מעיננו", כדבריה של הדיקנית בטקס. ואכן, התואר שני בעבודה סוציאלית נפתח בלחצם של עובדים סוציאליים ממחלקת הרווחה שביקשו לשדרג את הידע המקצועי שלהם, התואר השני בהוראת המדעים והמתמטיקה נפתח במטרה להעשיר את העוסקים בחינוך מדעי ומתמטי בעיר. תוכנית השלמה לתואר ראשון בסיעוד פתחה בפני אחים ואחיות בבית החולים יוספטל ובקופות החולים אפיקי התקדמות חדשים. את העשייה הקהילתית של האוניברסיטה האילתית סיכמה הדיקנית בדבריה בטקס: "קמפוס אילת פועל רבות לטיפוח הקשר שבין האקדמיה לקהילה. הקמפוס מהווה מוקד לפעילויות אקדמיות אשר מופנות לקהל הרחב ולא רק לסטודנטים הבאים בשעריו. אנו מטפחים בקרב הסטודנטים שלנו קשר אמיץ לקהילה ולחברה. כדי לזכות במלגה מלאה למימון לימודיהם, בסיוען של קהילת טורונטו ושל עירית אילת, הסטודנטים שלנו עובדים עם הנוער בעיר במסגרת פר"ח – פרויקט חונכות". באמצעותם מעניק הקמפוס לילדים האילתיים כ 1000 שעות חניכה בשבוע".

פרופ' עמית סיימה את דבריה כשהיא משרה על המצטיינים תחושת שליחות: "הצטיינות היא זכות גדולה, אך גם חובה. היא מטילה עליכם אחריות כבדה בתחום החברתי. עליכם להשתמש בכישורים הרבים שלכם ובהצטיינותכם, לפעילות לטובת האדם, החברה, החלש, הנרדף והנזקק. הזנחתם תשאיר אתכם בתחושה של חֶסר ואי מימוש כל הפוטנציאל הגלום בכם. קיימות דרכים רבות להשגת יעדים אלה. כל אחד מכם יחליט לעצמו על הדרך האופטימאלית לשלב הצטיינות בלימודים עם הצטיינות בחיים ותרומה לחברה. אין לי ספק שהמסר שאתם מקבלים מאוניברסיטת בן-גוריון באילת ומהרוח השוררת בה, פועלים בכיוון הנכון".