$$News and Reports$$

01 נוב' 2016
מחקר חדש באוניברסיטת בן-גוריון באילת מוכיח את יעילות "הטיפול הדולפיני" על דפוסי התנהגותם ומצבם החברתי של ילדים הסובלים מבעיות רגשיות ומגבלות שונות. החוקרת, סופי דוניו, גילתה כי המפגשים תורמים לשיפור מצבם החברתי וההתנהגותי של ילדים הסובלים מבעיות רגשיות ומלקויות שונות. צפו בסרטון מתוך גיליון אבג, העיתון הרשמי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. 
 
מפגשים עם דולפינים תורמים לשיפור מצבם החברתי וההתנהגותי של ילדים הסובלים מבעיות רגשיות ומגבלות שונות. זהו אחד הממצאים המפתיעים במחקרה של סופי דוניו, בוגרת התוכנית להוראת המדעים והטכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. לאחרונה פורסם ב-Inter-Disciplinary.net, שבסיסו באוקספורד, מאמר על בסיס התיזה שכתבה לתואר שני. התיזה נכתבה בהנחייתם של פרופ' מירי עמית, לשעבר דיקנית קמפוס אילת, ופרופ' נדב ששר, שנכנס לנעליה של פרופ' עמית כראש האקדמי של הקמפוס השוכן לחוף ים סוף.

מחקרים קודמים הוכיחו את יעילות הטיפול במצבם הרגשי של ילדים, אבל מחקרה של סופי בחן לראשונה את השפעות הטיפול על דפוסי התנהגותם ועל מצבם החברתי. המחקר הוכיח שיפור התנהגותי אצל 73% מן הילדים המטופלים ושיפור משמעותי במעמדם החברתי.

דולפינים משמשים למטרות תרפיה במקומות שונים בעולם. בריף הדולפינים באילת התחילה לפעול ב-1991 תוכנית מיוחדת הנקראת "חוויה תומכת בעזרת דולפינים", המתמקדת בילדים עם בעיות תקשורת, בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות, ובעיות רגשיות שונות. התוכנית הטיפולית היא אינדיבידואלית, והיא כוללת מפגשים על רפסודה ותוך כדי שחייה בים. "גילינו שהמפגשים של הילדים עם הדולפינים מעניקים להם חוויות חיוביות, מהנות ומחזקות", מציינת עורכת המחקר. 

המחקר בדק ארבעה ממדים בהתפתחות הילד: הפן הרגשי, הפן הקוגניטיבי, ולראשונה במחקר בנושא זה נבדקו גם הפן החברתי והפן ההתנהגותי. המחקר בדק את ההבדלים בהתפתחות הילדים לפני ההשתתפות בתוכנית ואחריה, והמסקנה היא שהאינטראקציה עם הדולפינים השפיעה באופן מכריע על  תחום אחד מן התחומים שנבדקו. 

כאמור לעיל, המחקר של סופי הוכיח שהתוכנית "חוויה תומכת בעזרת דולפינים" תורמת לא רק לטיפול במצבים רגשיים סבוכים, אלא גם בתחומים חברתיים והתנהגותיים. עוד קובע המחקר שהמפגשים במחיצת היונק האינטליגנטי ביותר אחרי האדם מעניקים לילדים חוויות מהנות ומעצימות, ומשפרים את תפקודם בחיי היומיום.

הסיפור המלא מתפרסם בגיליון​ החדש של 'אבג', העיתון הרשמי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

​​​​