$$News and Reports$$

03 פבר' 2019

​​

כך אמר אסיר בן-71, מורשע ברצח, מבוגרי הפרויקט הייחודי "חלונות לחלומות" באוניברסיטת בן-גוריון בנגב # 15 אסירים למדו בקמפוס האוניברסיטה לימודי העשרה במסגרת מיזם משותף עם שירות בתי הסוהר # עד כה סיימו 47 בוגרים את הפרויקט, על ארבעת מחזוריו, 34 מתוכם הגיעו ממחלקות טיפוליות בבתי הסוהר, 25 מהם השתחררו, 17 מהם שוחררו בפיקוח צמוד, ו-22 עדיין ממשיכים בריצוי המאסר.  

לפני 16 שנים גזר בית המשפט המחוזי בת"א 22 שנות מאסר בפועל על ד.צ. שהורשע ברצח ר. במאי 2002, על פי הודאתו.בית המשפט גזר על ד. עונש מופחת עקב נסיבות הרצח. הרצח בוצע לאחר שד. רכש מן הנרצח מכונית סוזוקי, ואף שילם לו עבורה 76 אלף שקל במזומן. אולם ד. לא קיבל את המכונית וגם גילה שר. הונה אותו והזדהה בפניו בשם בדוי. ד. הגיע למשרדו של ר. מצויד באקדח, ואמר לו: "את זה אתה תקבל", ירה בו שני כדורים שפגעו בבטנו ובזרועו ואז התקרב אליו וירה בו שני כדורים נוספים בראשו.  ברגע אחד של אובדן עשתונות, נחתך גורלו של כל אחד מהם. המנוח נורה ונרצח על ידי הנאשם, והנאשם הביא על עצמו, אשתו ובנותיו, חורבן אישי וקריסה שממנה אין תקומה. השופטים הוסיפו, כי הם מקווים שתבוא לנאשם שעת חסד ורחמים כאשר יפנה לנשיא המדינה בבקשה להפחתת העונש.

בוגרי התוכנית בחברת עו"ד ורד סרוסי (בתווך), ומרכזות הפרויקט מטעם השב"ס, רס"ר מור שפירא ורס"ר מורן גינת
 בוגרי התוכנית בחברת עו"ד ורד סרוסי (בתווך), ומרכזות הפרויקט מטעם השב"ס, רס"ר מור שפירא ורס"ר מורן גינת

ביום חמישי האחרון עמד האסיר ד. נרגש על במת אולם ע"ש שרה תדמור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, כשהוא נרגש עד דמעות, מקבל את תעודת הגמר של הקורס 'מבוא לרפואה' מידי רק\טור האוניברסיטה, פרופ' חיים היימס ומידי מפקד מחוז דרום של שירות בתי הסוהר, גונדר אשר שריקי, בנוכחות אשתו ושתי בנותיו. "הלימודים באוניברסיטה האירו את עיני ופתחו לי חלון ותקווה לחיים חדשים", אמר ד, בן ה-71.  האסיר א', שדיבר בשם הבוגרים, הוסיף: "הפרויקט הזה החזיר אותי למשפחתי ולילדי. לאחרונה רשמתי את בני ללימודי מחשבים ואני רוצה שבבוא הימים הוא ילמד כאן, באוניברסיטת בן-גוריון, ויעמוד על במה זו כשהוא מקבל תואר אקדמי. לי אישית חבל על השנים שחלפו, שבהם ילדי לא זכו להכיר את אביהם, מרוב מעצרים שחווה".

זה היה אחד מרגעי השיא בטקס הסיום של המחזור הרביעי של התכנית הייחודית "חלונות לחלומות", במסגרתה הגיעו לקמפוס, אחת לשבוע, 15 אסירים, בהם גם א',  ללימודי העשרה בנושאים מגוונים, בתחום 'מבוא לרפואה', ובהם שיעורים בנושאי מח ומערכת העצבים, בריאות הנפש, סוכרת- פעילות והרצאה במעבדות רובוטיקה ונחיה מרחוק, אשר הועברו על ידי מרצים וסטודנטים באוניברסיטה, ובראשם אליי' חוגג ג'ואל קולדהם. התכנית מתקיימת זו השנה השלישית ב-2 מחזורים מדי שנה,  כשאורך כל מחזור- כ-3 חודשים. פרופ' אלי לואיס, שנכח במעמד טקס הסיום, נמנה על המרצים האיכותיים והמסורים המלמד בתכנית מיומה הראשון.

בטקס, בהנחיית מנהלת המחלקה למעורבות חברתית עו"ד ורד סרוסי, האחראית על הפרויקט מטעם האוניברסיטה, השתתפו האסירים ובני משפחותיהם, התקיים במעמד מפקד מחוז דרום של שירות בתי הסוהר, גונדר אשר שריקי ורקטור האוניברסיטה, פרופ' חיים היימס. "האוניברסיטה פותחת דרך קבע את שעריה גם בפני אוכלוסיות שהנגישות שלהן לקמפוס היא נמוכה, מתוך תפיסה שהידע שייך לכולם וכל אחד יכול ללמוד ולהתקדם מהנקודה בה הוא נמצא", ציינה עו"ד סרוסי-כץ.

זהו פרויקט ראשון ויחיד מסוגו במוסדות האקדמיים בישראל, והוא נולד במטרה להטמיע באסירים את האמונה שהם יכולים להשתלב בחברה הנורמטיבית וכי כל הדלתות פתוחות עבורם על מנת להגשים את חלומותיהם. רבים מהאסירים שהשתתפו בפרויקט, ציינו שהוא גרם להם לחשוב שהם מסוגלים ללמוד, הביעו התעניינות אמיתית בלימודים בעתיד וכן העידו שהתחזקה בקרבם המוטיבציה לחזור למוטב.

במהלך הטקס נחשף כי עד כה סיימו 47 בוגרים את הפרויקט, על ארבעת מחזוריו, 34 מתוכם הגיעו ממחלקות טיפוליות בבתי הסוהר, 25 מהם השתחררו, 17 מהם שוחררו בפיקוח צמוד, ו-22 עדיין ממשיכים בריצוי המאסר במחלקות טיפוליות (מלבד 2). ​