
עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

ם, כרך 30 )2018(, עמ' 6489-64 י נ ו י ע

'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב
בעשור הראשון למדינה

עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

בראשית ימיה של מדינת ישראל — ואף קודם לכן בתקופת המנדט — התאפיינה העיתונות 
המודפסת בארץ ישראל בחלוקה ברורה לשתי קבוצות: האחת, עיתונות מפלגתית מפותחת 

והאחרת, עיתונות עצמאית דלת תפוצה.1 
שהוגדרו  העיתונים  כי  קובעת  בישראל  התקשורת  של  המקובלת  ההיסטוריוגרפיה 
מפלגתיים היו שופר רשמי של המפלגות, ואלה שלטו בהם ואף מינו את עורכיהם הראשיים. 
לעומתם, העיתונים העצמאיים היו בלתי תלויים, פעלו בעיקר למטרת רווח, היו משוחררים 

משיוך פוליטי והתגאו בחופש הפעולה והכתיבה שלהם.
 — תלויים  והבלתי  העצמאיים  מהעיתונים  שניים  שונה.  הייתה  המציאות  כי  מתברר 
ידיעות אחרונות ומעריב — ניהלו בעשור הראשון שלאחר הקמת המדינה משא ומתן עם 
רות כלכליים, בין במישרין ובין  מפלגות שונות, שמטרתו הייתה לקשור קשרים שיניבו פֵּ
דגם שנות  הון-שלטון-עיתון  יחסי  זאת בשם  לכנות  ימינו אפשר  בעקיפין. במונחים של 
החמישים. בדיונים הללו שקיימו העיתונים עם המפלגות — ואלה שהתפתחו והיו למערכות 
יחסים שאנו נכנה 'רומנים' — היו מעורבים אנשי עסקים עתירי ממון, בעלים2 של עיתונים, 

עורכים, עיתונאים וגם פוליטיקאים. 
את  מסרטט  נחשף,  טרם  שרובו  נרחב  ארכיוני  תיעוד  על  המבוסס  שלפנינו,  המחקר 
דיוקנם של ארבעה 'רומנים': הרומן בין ידיעות אחרונות ומפלגת פועלים מאוחדת )מפ"ם(; 
הרומן בין ידיעות אחרונות ומפלגת פועלי ארץ ישראל )מפא"י(; הרומן בין מעריב ומפא"י 
והרומן בין מעריב והמפלגה הפרוגרסיבית. לאלה יצורפו שני ניסיונות 'חיזור' של מעריב 
אחרי הממשלה ואחרי מפלגת השלטון, ניסיונות המלמדים, כי שלא כדימוי שהעיתון ביקש 
אחרי  לחזר  ראשיו  היססו  לא  הרחב,  בציבור  לו  היה  שאכן  כדימוי  ושלא  לעצמו,  ליצור 

הממשלה ושריה ולשתף אתם פעולה, בעיקר משיקולים עסקיים.

דן כספי ויחיאל לימור, המתווכים: אמצעי התקשורת בישראל 1990-1948, עם עובד, תל אביב 1992,   1
עמ' 40.

ואיש  טקסטיל  תעשיין  שהיה  אחרונות  ידיעות  של  הבעלים  מוזס,  יהודה  לענייננו:  בולטים  בהם   2
נדל"ן, וכן שניים מבעלי מעריב, שמעון חפץ ועובד בן־עמי, הראשון מבעלי טחנות קמח בחיפה, 

והשני יהלומן, תעשיין וראש עיריית נתניה, שאת הונו עשה בעסקי מקרקעין ונדל"ן. 

ה ק י ט י ל ו פ



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

65

להציב  תכליתה  הסקר;3  גישת  או  המחקר  גישת  מכונה  זה  במחקר  שננקטה  השיטה 
תשתית מידע מחקרית־עובדתית על היחסים בין השלטון והמפלגות מצד אחד ובין אמצעי 
מחקרית־ תשתית  הצדדים.  בין  הפעולה  שיתוף  ועל  האחר,  מהצד  ההמונים  תקשורת 

עובדתית זו תוכל לשמש גם למחקרים עתידיים.
היבטים שונים של יחסי שלטון-עיתון בעשור הראשון לאחר הקמת המדינה כבר נבחנו 
במסגרות שונות,4 בחינה חלקית בדרך כלל. ממצאי המחקר הזה שופכים אור חדש על יחסי 
שלטון-עיתון בתקופה הנדונה ומצביעים על ההיקף הנרחב של יחסי הגומלין בין עיתוני 
ערב פרטיים־מסחריים ובין מפלגות שונות, ועל מורכבותם, בעיקר על רקע כלכלי. בד בבד 
מלמדים הממצאים כי ההבחנה המקובלת בין עיתונות מפלגתית לעיתונות בלתי תלויה, 

הבחנה רווחת, כאמור, בחקר התקשורת בישראל, אינה מדויקת. 

יחסי שלטון-עיתון — רקע תיאורטי

של  כימיה  כמעט  עתיק  בראשו  והעומדים  השלטון  ובין  ובעליהם  עיתונים  בין  הקשר 
העיתונות. במאות השנים הראשונות לקיומה של עיתונות מודפסת, הן יומית הן תקופתית, 
הטיל עליה השלטון פיקוח חמור — מן הדרישה לקבל רישיון כתנאי להוצאה לאור של 
הדמוקרטיות  במדינות  העיתונות  נהנית  כיום  קפדניים.  צנזורה  למנגנוני  ועד  עיתון  כל 
המודרניות מחופש, אף אם רק לכאורה, והיא אינה נדרשת לרישוי ואף אינה כפופה לפיקוח 

של מנגנוני צנזורה ממוסדים.
לזרספלד ומרטון, באחד המחקרים המוקדמים שנערך במסורת הגישה הפונקציונליסטית, 
והתרבותי הם מתפקודיה  וחיזוק הקונסנזוס הפוליטי  היציבות החברתית  הראו ששימור 
החשובים ביותר של תקשורת ההמונים. עם זאת, הם מעירים, תפקוד זה עלול גם להתגלות 
הקיים  והתרבותי  החברתי  המבנה  של  לשימורו  הסיוע  שכן  )דיספונקציונלי(,  כשלילי 
כוחם של בעלי ההשפעה בתחומי הפוליטיקה,  ובהעצמת  בחיזוק הקונפורמיות  מתבטא 

הכלכלה והתרבות.5 

 Douglas Gomery, ‘Methods for the Study of the History of Broadcasting and Mass  3
 Communication’, in: Donald G. Godfrey and Susan L. Brinson (eds.), Routledge

Reader in Electronic Media History, Routledge, New York 2015, pp. 23-29
ראו בין השאר: עמוס בלובשטיין־נבו, 'מקומו של ד"ר עזריאל קרליבך בעיצוב צורתה ותוכנה של   4
העיתונות העברית בישראל בשנות ה־40 וה־50 של המאה העשרים', עבודת דוקטור, אוניברסיטת 
בר־אילן, רמת גן 2014, עמ' 85, 110, 147, 151; כספי ולימור, המתווכים; רפי מן, המנהיג והתקשורת, 

עם עובד, תל אביב 2012, עמ' 56.
 Paul Lazarsfeld and Robert Merton, ‘Mass Communication, Popular Taste and  5
 Organized Social Action’, in: Lyman Bryson (ed.), Communication of Ideas, Institute

for Religious and Social Studies, New York 1948, pp. 492-512



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

66

בישראל,6 כמו במדינות דמוקרטיות אחרות,7 נחלשה עם הזמן התקשורת המפלגתית, 
התקשורת  אמצעי  של  מעמדם  את  חיזק  זה  תהליך  לחלוטין.  גוועה  דבר  של  ובסופו 
הפרטיים — תחילה את העיתונות המודפסת ואת הרדיו, ולאחר מכן גם את הטלוויזיה — 
שהפרסומת היא מקור הכנסתם העיקרי, ולעתים אף הבלעדי. התלות בהיקף הפרסומת, 
שהוא עצמו פועל יוצא של שיעורי החשיפה והתפוצה של אמצעי התקשורת, היא שקובעת 
את מדיניותם, את תוכני התקשורת ואת הדרך שהם מוצגים בה לציבור צרכני התקשורת.8 
בהיבטים  העוסקים  חוקרים  גם  ובעקבותיהם   — הפוליטית9  הכלכלה  מתחום  חוקרים 
הכלכליים של תקשורת ההמונים10 — רואים באמצעי התקשורת בראש ובראשונה עסקים 
כלכליים. לתיאוריות הכלכלה הפוליטית שורשים רחוקים בתפיסה המרקסיסטית וקִרבה 
לגישות הביקורתיות בתחום חקר תקשורת ההמונים.11 הביקורת מבית מדרשה  רעיונית 
של הכלכלה הפוליטית קובעת שאמצעי התקשורת משתפים פעולה עם קבוצות עילית 
שונות, ובייחוד עם העילית הפוליטית, וכי יש להם אינטרסים זהים או דומים לאינטרסים 
הפוליטי,  הממסד  של  יריבה  אינה  התקשורת  אחרות:  במילים  אלו.  עילית  קבוצות  של 
אלא בעלת בריתו. לפי תפיסה זו אין השלטון צריך להפעיל צנזורה חיצונית, שכן אמצעי 
העלולים  פרסומים  למנוע  כדי  עצמם,  את  ולצנזר  פעולה  עמו  לשתף  נכונים  התקשורת 
לפגוע במערכת הפוליטית ובסדר החברתי הקיים. כל פגיעה כזו עלולה לערער את היציבות 
הכלכלית, שהיא הקרקע שעליה צומחת עיתונות פרטית־מסחרית, והיא גם תנאי להמשך 
שהאידיאולוגיה  ההנחה  עומדת  זו  תיאוריה  בבסיס  זו.12  עיתונות  של  הכלכלית  הפריחה 
בבסיס  במישרין  תלויה  ההמונים,  תקשורת  אמצעי  של  פעילותם  את  ומכוונת  המעצבת 
הכלכלי שלהם ובאינטרסים של בעליהם.13 הדברים הללו נכונים לא רק בעידן המודרני, 

כספי ולימור, המתווכים, עמ' 49-40.  6
 Stephen Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain, University of North  7

 Carolina Press, Chapel Hill, NC 1984
 Edward Herman and Noam Chomsky, Manufacturing Consent: The Political Economy  8

of Mass Media, Random House, New York 1988
 Nicholas Garnham, ‘Contributions to a Political Economy of Mass למשל:   9
 Communication’, Media, Culture and Society, 1, 2 (1979), pp. 9-32; Peter Golding and
 Graham Murdock, ‘Culture, Communications, and Political Economy’, in: James Curran
 and Michael Gurevitch (eds.), Mass Media and Society, Hodder Arnold, London 1991,

.pp. 15-32
 John McManus, Market-Driven Journalism: Let the Citizen Beware?, למשל:  ראו   10
 Sage, Thousand Oaks, CA 1994; Doug Underwood, When MBAs Rule the Newsroom,

 .Columbia University Press, New York 1993
 Todd Gitlin, The Whole World is Watching, University of California Press, Berkeley,  11

CA 1980
יחיאל לימור והלל נוסק, 'הצנזורה של "היד הנעלמה"', קשר, 29 )2001(, עמ' 110-98.  12

 Robert W. McChesney, Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in  13
Dubious Times, The New Press, New York 2000



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

67

שבו שולטים בכיפה תאגידי תקשורת מסחריים שהצלחתם נמדדת בעיקר במבחן 'השורה 
התחתונה', אלא גם בנוגע לעיתונות העברית בארץ ישראל בראשית ימיה.14 

היו שנים   — וידיעות אחרונות  מעריב   — הזה  שני העיתונים העומדים במוקד המאמר 
רבות ספינות הדגל של אימפריות תקשורת. כל אחת מהאימפריות הללו כללה עיתונים 
יומיים אחדים, מקומונים, כתבי עת, הוצאות ספרים, שותפות בערוצי טלוויזיה מסחריים, 
חברות לשילוט חוצות ועוד.15 אימפריות של תקשורת הן גם מעצמות כלכליות, אך צמיחתן 
נובעת רק משיקולים כלכליים טהורים. יש דמיון בין הגורמים לצמיחת אימפריות  אינה 
חזון,  ובעל  חזק  מנהיג  ובהם:  תקשורת,  אימפריות  של  לצמיחתן  הגורמים  ובין  מדיניות 
הצורך בשליטה על משאבים חיוניים, ניצול אופורטוניסטי של הזדמנויות להתרחבות, או 

החשש שאי־התרחבות תותיר רִיק שאליו יחדרו המתחרים — ובכך יתחזק כוחם.16 

ידיעות אחרונות ומעריב — רקע

ידיעות אחרונות ראה אור לראשונה ב־11 בדצמבר 1939. לאחר זמן קצר התברר לבעליו 
דאז, גרשום קומרוב, כי תפוצתו הדלה של העיתון גרמה לגירעונות כספיים שהיו מעבר 
ליכולתו; הבעלות על העיתון והרישיון17 להוצאתו הועברו — אם כדרך לסילוק חוב ואם 
ללא תמורה18 — לידיו של אלכסנדר מוזס, שהיה בעל בית דפוס בתל אביב. מוזס 'ירש' גם 

את עורך העיתון — ד"ר עזריאל קרליבך.19
אף שמוזס שלח את ידו כבר קודם לכן בעסקי מו"לות, אפשר כי הנכונות שלו ליטול 
לידיו את הבעלות על העיתון נבעה גם מהרצון לספק תעסוקה נוספת לבית הדפוס שלו. 
בכך יש דמיון, ואולי לא מקרי, לנסיבות שהביאו להולדת העיתון העברי הראשון בארץ 
 — הכהן  ומיכל  סלומון  יואל משה   — ב־1863(, שעורכיו־בעליו  אור  )ראה  הלבנון  ישראל 

חיפשו תעסוקה לבית הדפוס שלהם, שכן היו מנועים מלעסוק בהדפסת ספרים.20

 18 קשר,  בארץ־ישראל',  העברית  העיתונות  של  ימיה  בראשית  המו"לים  'מלחמות  לימור,  יחיאל   14
)1995(, עמ' 12-6.

יסוד  סוגיות  )עורכים(,  שביט  וזאב  יער־יוכטמן  אפרים  בתוך:  בישראל',  המונים  'תקשורת  הנ"ל,   15
בחברה הישראלית, ב, האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב 2003, עמ' 1103-1017. 

 Robert G. Picard, ‘The Rise and Fall of Communication Empires’, Journal of Media  16
Economics, 9, 4 (1996), pp. 23-40

לפי פקודת העיתונות המנדטורית משנת 1933 הייתה חובה לקבל רישיון כתנאי להוצאת עיתון. עם   17
הקמת המדינה אומצה הפקודה בספר החוקים הישראלי, והיא בוטלה רק בשנת 2017. 

יש  כי  מציינת  העיתון,  של  ימיו  ראשית  על  מוזס, שכתבה  יהודה  של  אחייניתו  מרקוזה־הס,  עדי   18
עדויות שונות על נושא זה, וכי 'העובדות האמתיות כנראה לא יוודעו כבר'. ראו: הנ"ל, העיתון — 

וסיפור המשפחה שמאחוריו, כרמל, ירושלים 2012, עמ' 37.
בלובשטיין־נבו, 'מקומו של ד"ר עזריאל קרליבך', עמ' 83-81.  19

שושנה הלוי, מבוא למפתח הלבנון, יד יצחק בן־צבי, ירושלים תשל"ד, עמ' י''א.  20



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

68

גם אלכסנדר מוזס לא החזיק בבעלות זמן רב. אביו יהודה, תעשיין, סוחר ואיש נדל"ן, 
לטש את עיניו אל העיתון ואכן, בתוך פחות משנה עברה הבעלות לידיו. במשפחת מוזס 
'סיפרו כי יהודה הציע עסקה לבנו: אלכסנדר יעביר לאביו את הרשיון להוצאת העיתון, את 
הבעלות עליו ואת ניהולו בפועל, ובתמורה יובטח לו כי בית הדפוס שלו יקבל בלעדיות 
להדפסת העיתון; כמו כן הבטיח האב לבנו את הרווחים שיתקבלו מרבע מכל המודעות 
שיתפרסמו בעיתון — לצמיתות'. אין תיעוד להסכם זה, ועל כן 'פרטיו היו לחלק מהפולקלור 

המשפחתי, שזכה לגרסות סותרות במרוצת השנים'.21
בבעלותו של יהודה מוזס, ותחת שרביט העריכה של עזריאל קרליבך, העיתון שִגשג. 
אך ההצלחה העסקית לא יכלה להסתיר, לפחות מעיני המקורבים לעשייה, את היחסים 
רקע  כל  ללא  עסקים  איש  היה  הראשון  לעורך.  המו"ל  בין  ששררו  והעכורים  המתוחים 
בעיתונות, שביקש לא רק לטפח את העיתון כעסק מניב, אלא גם כמנוף לקידום עסקים 
משפחתיים אחרים. כאיש עסקים הוא השתדל לצמצם ככל האפשר את העלויות הכרוכות 
רחב  ומשכיל  אינטלקטואל  היה  זאת,  לעומת  באיכותו. השני,  פגע  וכך  העיתון,  בהוצאת 
אופקים, עיתונאי בעל שם וניסיון, שככל הנראה גם התנשא על בעלי העיתון והאמין שהוא 
זה שצריך לקבוע מתי, כיצד וכמה צריך וראוי להשקיע בהשגת מידע וחומרים שישביחו 

את התוצר העיתונאי.22 
בפברואר  ל־15  ה־14  שבין  בלילה  הסתיימו  לעורך  הבעלים  בין  המתוחים  היחסים 
1948. באותו לילה, שלימים יזכה לכינוי ה'פוטש', ערקו מידיעות אחרונות קרליבך ומרבית 
העיתונאים הבכירים, ואִתם עובדי דפוס ומִנהלה, מפיצים ומקצת המוכרים. למחרת בבוקר 
זמן בעקבות  ידיעות מעריב )שם העיתון שונה לאחר  הם הוציאו לאור עיתון חדש בשם 
ואיים לחסל את  נחל הצלחה מסחררת  לידתו  ביום  למעריב(, שכבר  מאבקים משפטיים 

ידיעות אחרונות.23 
אנשי  וכתבים,  עורכים  לגייס  הצליחה  מוזס  משפחת  חוסל.  לא  אחרונות  ידיעות  אך 
מנהלה ודפוס ואף מוכרי עיתונים, ועל אף תקוותם של קרליבך וחבריו כי הפוטש יחסל 
את ידיעות אחרונות, המשיך העיתון לצאת לאור כרגיל, גם אם תכניו היו דלים בהשוואה 

למתחרהו המשגשג. 
בין שני העיתונים — ידיעות אחרונות ומעריב — נפתחה תחרות חריפה, שהייתה מלובה 
ביצרים עזים. בשנים הראשונות לאחר הפוטש ספג ידיעות אחרונות הפסדים כבדים, ואילו 
תפוצת מעריב שגשגה. עם ההצלחה גבר תיאבונם של קרליבך ועמיתיו והם ביקשו להוסיף 
ויתרו:  לא  אחרונות  ידיעות  ראשי  אך  התקשורת,  ממפת  יריביהם  את  ולסלק  ולהתפתח 
בהתמדה ניסו לדחוק את יריביהם לשוליים, ולאחר כשלושה עשורים כבש ידיעות אחרונות 

מרקוזה־הס, העיתון, עמ' 41-40.  21
בלובשטיין־נבו, 'מקומו של ד"ר עזריאל קרליבך', עמ' 98-85.  22

על ה'פוטש' ראו בהרחבה: שם, עמ' 127-99; מרקוזה־הס, העיתון, עמ' 84-76; מרדכי נאור, רבותי,   23
העיתונות: פרקים בקורות התקשורת הכתובה בארץ, משרד הביטחון, תל אביב 2004, עמ' 102-79; 

שלום רוזנפלד, 'פרקי קרליבך והקמת "מעריב"', קשר, 30 )2001(, עמ' 99-93. 



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

69

בהדרגה את כתר התפוצה עד שהיה ל'עיתון של המדינה', עם חשיפה לציבור קוראים רחב 
במיוחד: יותר ממחצית קוראי העיתונים בעברית היו קוראיו.24 

לפחות  לכך  להציע  אפשר  אחרונות?  ידיעות  של  לחיסולו  ה'פוטש'  הביא  לא  מדוע 
שלושה הסברים:

הראשון, המאבק בין שני העיתונים החל בתקופת מלחמת העצמאות, ובתקופה זו גבר 
ובעולם. בהשוואה לעיתוני הבוקר  מגוון על הנעשה בארץ  הצימאון של הציבור למידע 
התקשורתיים  הצרכים  את  לספק  הטיבו  המסחריים  הערב  עיתוני  שני  דווקא  ה'כבדים', 
של הציבור. המלחמה אפוא הייתה העריסה שבה צמחו והתפתחו עיתוני הערב במדינה.25 
ידיעות  מוזס להצלת  נוגע לרגשות העזים שהמאבק הכלכלי של משפחת  הסבר שני 
אחרונות היה טעון בהם. הפוטש נתפס בעיני המשפחה כמעשה בגידה, ועל מעשה בגידה 
יש להשיב במלחמה. ג'ודי ניר־מוזס, נכדתו של יהודה מוזס, מספרת כי 'בכל פעם שעברנו 
ליד בית מעריב היינו יורקים. זה משהו שהיה כל הזמן בבית, שחייבים לנצח אותם ]...[ 
זה היה בדמו של אבא ]נח מוזס, בנו של יהודה[. הוא לא סלח להם ]...[ הכל התחיל ממה 
שהוא ]קרליבך[ עשה לסבא שלי'.26 נכד אחר, יצחק נופך־מוזס, העיד, כי 'המשפחה שנאה 
ותיעבה את קרליבך כל חייו. אני עד היום קורא לו "ימח שמו". המוטו במשפחה שלנו היה 
"זכור אשר עשה לך עמלק"'.27 השנאה היוקדת לא הייתה חד־סטרית. יחס דומה היה גם 
מצד קרליבך ומשפחתו. סיפרה על כך תקומה מנדאל, בתו של עזריאל קרליבך: '"ידיעות" 

היה שם שלא הוזכר בבית. אני גדלתי ממש באווירת המלחמה הזו'.28 
הסבר אפשרי שלישי להתאוששות של ידיעות אחרונות נעוץ במבנה הארגוני הפנימי 
של מעריב. מעריב היה 'עיתון של עיתונאים' אף שמחצית מהבעלות בו הייתה בידי שני 
בעלי הון. הדבר היקשה על תהליכי קבלת החלטות, ובעיקר לעומת היריב שאותו ניהל בעל 
בית יחיד.29 הבעיה החריפה מאוד לאחר מותו של קרליבך ב־1956. קרליבך היה לא רק 
איש חזון ואביר העט, שהמונים בלעו בשקיקה את מאמריו )שעל רבים מהם חתם בשם ר' 

בסקר חשיפה שערך איגוד המפרסמים בישראל ב־1998 התברר כי 63.5 אחוזים מקוראי העיתונים   24
נחשפים לידיעות אחרונות בימי שישי. יעל גאוני: 'נתוני TGI: 63.5% מהאוכלוסייה הבוגרת קוראים 
בסופי שבוע ידיעות אחרונות' )הארץ, 26.10.1998, עמ' ג5(. סקר אחר, שנערך ב־2001, העלה כי 
חני  אחוזים.  ל־61.2  שבוע  בסופי  אחרונות  לידיעות  החשיפה  הגיעה   2001 ינואר-יוני  בחודשים 

ברבש: 'סקר TGI: ירידה בחשיפה ל"ידיעות אחרונות" ו"מעריב"' )הארץ, 13.8.2001, עמ' ג6(.
יחיאל לימור ואינס גבל, '"עיתוני הפרוטה" ב־1948: מלחמה כערש העיתונות הפופולרית בישראל',   25
האזרחית  החברה  על  מחקרים  קובץ  במלחמה:  אזרחים  )עורכים(,  חזן  ומאיר  בר־און  מרדכי  בתוך: 

במלחמת העצמאות, יד יצחק בן־צבי, ירושלים תש"ע, עמ' 314-290.
ריאיון עם ג'ודי ניר־מוזס, מתוך תחקיר לסדרה 'הכל אנשים', הטלוויזיה החינוכית, ללא תאריך.  26

ריאיון עם יצחק נופך־מוזס, מתוך תחקיר לסדרה 'הכל אנשים', הטלוויזיה החינוכית, ללא תאריך.  27
ורד לוי, 'אם אבא היה בחיים, זה לא היה קורה', על המשמר, 13.12.1991, עמ' 11. עמוס נבו, ריאיון   28
עזריאל  ד"ר  של  'מקומו  בלובשטיין־נבו,  ירושלים;   ,30.1.2007 מנדאל־קרליבך,  תקומה  עם  אישי 

קרליבך', עמ' 358-357.
בלובשטיין־נבו, שם, עמ' 145, 150-146.  29



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

70

איפכא מסתברא(, אלא גם המנהיג הכריזמטי והדומיננטי. אפשר שמותו של המנהיג סימן 
את תחילת השחיקה במעמדו של העיתון, שכן אבדן מנהיגות, כהגדרת פיקאר, היא אחת 

הסיבות העיקריות לקריסת אימפריות של תקשורת.30 
עם מותו של קרליבך עברה השליטה בעיתון לידי קבוצת עיתונאים בכירים, שכונתה 
כמו  עיתון,  שווים'.31  בין  'ראשון  היה  דיסנצ'יק,  אריה  החדש,  הראשי  והעורך  'הצמרת', 
ספינה, זקוק לקברניט יחיד, ואין הוא יכול להתנהל על ידי צוות של קברניטים, ואולי משום 
כך לא צלחו עד היום כל הניסיונות לכונן 'עיתון של עיתונאים'.32 לקשיחות במבנה השליטה 
בעיתון הייתה תוצאה הרסנית נוספת: 'העיתון לא היה מסוגל לגייס את ההון הרב שהיה 
דרוש לו ללא הרף לשם הרחבתו ]...[ ההגיון ]חייב[ לגייס משקיעים ואף לפנות לבורסה 
בתל־אביב ]...[ אך כל משקיע רציני היה דורש השתתפות בשליטה, כלומר ערעור מערכת 

היחסים העדינה שעליה הושתת העתון'33 — ולכך לא הייתה הצמרת מוכנה להסכים. 
ניהלו קרבות  ופרטיים, התמודדו לא רק ביניהם, אלא  שני העיתונים, שהיו מסחריים 
בארבע חזיתות נוספות, ובמקרים רבים לחמו כתף־אל־כתף נגד יריביהם. החזיתות הנוספות 
היו: המאבק של העיתונות הפרטית־מסחרית נגד העיתונות המפלגתית; המאבק של מעריב 
של  המאבק  ומפלגתיים;  פרטיים־מסחריים  אחרים,  ערב  עיתוני  נגד  אחרונות  וידיעות 
עיתוני הערב, שמעריב וידיעות אחרונות היו הדומיננטיים בהם, בעיתוני הבוקר, והמאבק 

של העיתונות בשפה העברית נגד העיתונים בשפות הלועזיות.34 
היה  המדינה,  הקמת  לאחר  הראשון  ובעשור  המנדט  לתקופת שלטון  האחרון  בעשור 
לא  הפרטיים־מסחריים;  העיתונים  ממספר  בהרבה  גדול  המפלגתיים  העיתונים  מספר 
הייתה כמעט מפלגה שלא היה לה עיתון משלה. ריבוי העיתונים המפלגתיים שיקף לא 
רק את התפיסה הלניניסטית בדבר חשיבותו של העיתון כאמצעי הסברה ותעמולה, אלא 
במציאות  יומי,  עיתון  ללא  'מפלגה  כי  המפלגות  עסקני  בקרב  שרווחה  ההערכה  את  גם 
זו אפשר למצוא בדבריו של דוד  הפוליטית שלנו, היא מפלגה אילמת'.35 עדות לתפיסה 
ייתכן  'עיתון בשביל המפלגה חיוני, כי לא   :1949 בן־גוריון בדיון במזכירות מפא"י בקיץ 
קיום מפלגה בלי עיתון משלה. אנו חייבים ]...[ להגיד את מילתנו יום יום'.36 ואמנם עם 
)ובראשן  חדשות  מפלגות  נוצרו  המכוננת  לאספה  הראשונות  והבחירות  המדינה  הקמת 

מפ"ם וחרות( ועמן צמחו גם עיתונים מפלגתיים חדשים. 

Picard, ‘The Rise and Fall’, p. 40  30
יובל אליצור, משחרית עד מעריב, תעודה, תל אביב 2002, עמ' 129, 137.  31

יחיאל לימור, 'דרוש עריץ: הרעיון של "עיתון של עיתונאים" הוא פנטזיה שלא תוכל להתממש',   23
העין השביעית, www.the7eye.org.il/11104 ,14.10.2012 )אוחזר ב־24.5.2018(.

אליצור, משחרית עד מעריב, עמ' 133.  33
על המאבק בעיתוני הלעז ראו: עמוס בלובשטיין־נבו, '"חוצפת הלעז": כך ניסתה העיתונות העברית   34

לחסל את העיתונות הלועזית בעשור הראשון למדינה', קשר, 50 )2017(, עמ' 70-53.
'סימפוסיון: עתונות מפלגתית מול עתונות בלתי־תלויה', ספר השנה של העיתונאים 1966, עמ' 50.  35

מצוטט אצל מרדכי נאור, 'הדור: לבטיו של עיתון מפלגתי', קשר, 13 )1993(, עמ' 113.  36



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

71

בעברית:  היומונים  משוק  כמחצית  על  המפלגתיים  העיתונים  חלשו   1950 בינואר 
תפוצתו של עיתון ההסתדרות דבר, שהיה למעשה ביטאונה של מפלגת השלטון מפא"י, 
הארץ  ולפני  עותקים(   35,000( מעריב  אחרי  עותקים(,   25,000( בגודלה  השנייה  הייתה 
)23,500 עותקים( וידיעות אחרונות )21,000 עותקים(. שבעה עיתונים מפלגתיים אחרים — 
על המשמר )מפ"ם(, הבוקר )הציונים הכלליים(, חרות )מפלגת חרות(, הדור )מפא"י(, קול 
והקול )אגודת ישראל( —  הַצֹּפֶה )המזרחי־הפועל המזרחי(  העם )המפלגה הקומוניסטית(, 

נהנו מתפוצה כוללת של למעלה מ־68,000 עותקים.37 
רק  לא  העידו  למדינה  הראשון  בעשור  הנרחבת  ותפוצתם  המפלגתיים  העיתונים  ריבוי 
על החשיבות הרבה שהמפלגות ייחסו להחזקת כלי ביטוי משלהן, אלא גם על הרגלי קריאה 
וצריכת עיתונים, שהיו מושרשים בציבור היהודי.38 לבעלי העיתונים המסחריים — שלא נהנו 
מגיבוי ומתמיכה מפלגתיים של הזרמת כספים וגיוס מנויי חובה בקרב חברי המפלגה — היה 
ברור כי כל עיתון מפלגתי שייסגר הוא מאגר פוטנציאלי של קוראים לעיתונות המסחרית, שכן 
קורא שיחדל לקרוא עיתון מפלגתי יהיה, במקודם או במאוחר, לקורא של עיתון פרטי־מסחרי. 
מעריב וידיעות אחרונות לא היו שני עיתוני הערב היחידים בשוק התקשורת הישראלי. 
עיתון  הדור,  נוספים:  ערב  עיתוני  חמישה  הצעירה  במדינה  אור  ראו   1955-1948 בשנים 
הערב של מפא"י )הופיע בשנים 1955-1948(; חדשות הערב, אף הוא עיתון ערב של מפא"י 
)הופיע בשנים 1948-1946(; מברק, שהיה עיתונה של לח"י )1948-1947(; המבשר, עיתונה 
יום יום, עיתון ערב בבעלות משפחת שוקן,  וכן   ,)1950-1948( של מפלגת אגודת ישראל 
בעלי עיתון הארץ )1949-1948(. ראשיהם של לפחות שלושה מעיתוני הערב הללו — שני 
עיתוניה של מפא"י והעיתון של משפחת שוקן — ביקשו להתחרות בפופולריות הגוברת של 

מעריב ושל ידיעות אחרונות, שהיו בעבורם איום כלכלי או אידיאולוגי. 
עיתוני  ובין  אחרונות,  וידיעות  מעריב  ובראשם  הערב  עיתוני  בין  היה  אחר  מסוג  מאבק 
הבוקר. עיתוני הבוקר נחשבו עיתוני איכות, ואילו עיתוני הערב, למרות השפעתם הגוברת 
והולכת, זכו במקרים רבים ליחס מזלזל. ביטוי לכך אפשר למצוא בכינוי עיתוני 'הפרוטה'39 
שהדביק לעיתונים אלה אחד מעורכי דבר, דוד זכאי. מנקודת מבט אחרת, ביטוי זה גם עשוי 
ללמד על היראה שהייתה מפני העיתונים העממיים והזולים, שאיימו לכבוש את שוק התקשורת 

ואת לב הקוראים ולדחוק את רגליהם של עיתוני האיכות ושל העיתונים האידיאולוגיים.40

לתפוצה הנרחבת של יומונים בעברית יש להוסיף את תפוצת היומונים בשפות לועזיות. בסך הכל   37
הגיעה תפוצת כל היומונים באותה שנה, בעברית ובשפות זרות, לכ־274,000 עותקים. ראו: עזריאל 

קרליבך, 'משק העיתונים היומיים', ספר השנה של העיתונאים 1951, עמ' 266-243. 
 Leslie John Martin, ‘Press and Radio in :על הרגלי צריכת עיתונים בימי הקמת המדינה ראו  38
 .Palestine under the British Mandate’, Journalism Quarterly, 26 (1949), pp. 186-193
הרגלי הקריאה היו מושרשים בציבור היהודי באירופה כבר במאה ה־19. ראו: גדעון קוץ, מעריכים 

ומכתבי עתים, ירון גולן, תל אביב 1999, עמ' 75 ו־76.
בלובשטיין־נבו, 'מקומו של ד"ר עזריאל קרליבך', עמ' 55-48.   39

לימור וגבל, 'עיתוני הפרוטה'.  40



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

72

והיה גם מאבק שכל העיתונים בשפה העברית היו שותפים לו, מאבק שניטש נגד עיתוני 
הלעז הפרטיים־מסחריים ונגד עיתוני הלעז המפלגתיים שפרחו ושגשגו. מפלגות שונות 
ראו בעיתון גשר חיוני של נייר כדי להגיע אל מוחם ואל ליבם של העולים החדשים, שלא 
שלטו בשפה העברית ולא יכלו לקרוא עיתונים בעברית, ולכן הוציאו לאור עיתונים וכתבי 

עת שונים בשפות זרות — יומונים,41 שבועונים, ירחונים ותקופונים אחרים.
אף ש'רומנים פוליטיים' פרחו גם בין עיתוני הלעז והמפלגות,42 מאמר זה יתמקד רק 

בקשרים הפוליטיים שבהם היו מעורבים ידיעות אחרונות ומעריב.

ה'רומן' בין ידיעות אחרונות למפ"ם

איבד  הוא  העיתון.  של  לחורבנו  הביא  כמעט  אחרונות  ידיעות  במערכת  הפוטש  כאמור, 
את בכירי עובדיו וגם רבים מקוראיו שנהרו למתחרה החדש, ומצבו הכלכלי היה בכי רע. 
הגיעו דברים לידי כך שבעלי העיתון, יהודה מוזס, התחיל למכור בתים שהיו בבעלותו כדי 

לאפשר את קיום העיתון.43 
בין אלה שעקבו בעניין אחרי המלחמה בין שני עיתוני הערב הייתה גם מפלגת פועלים 
מאוחדת )מפ"ם(, שלטשה את עיניה לעיתון המובס וקיוותה להילחם באמצעותו בהדור,44 
עיתון הערב של מפא"י, שזה אך הוקם על חורבות חדשות הערב.45 במפ"ם, שהוקמה בסוף 

בין העיתונים היומיים בשפות הלועזיות שהיו בבעלות מפלגתית אפשר למנות את: ל'אקו דישראל   41
)צרפתית, מפא"י, 1958-1948(; ידיעות חדשות )גרמנית, מפא"י, 1973-1935(; לעצטע נייעס )יידיש, 

מפא"י, 1994-1949(; נוביני קורייר )פולנית, מפא"י, 1994-1958(. 
עם  להתמודד  שנאלצו  עצמן  המפלגות  מצד  בחיזור  החלו  הלועזיים  בעיתונים  הפוליטיים'  ה'רומנים   42
עיתונות לועזית עוינת של המפלגות היריבות ועם עיתונות לועזית עוינת של מו"לים פרטיים. כדי לפתור 
את הבעיה ניסו המפלגות להשתלט על העיתונים הפרטיים האלה במטרה להשתיקם ולהרחיב את כוח 
השפעתן, אם על ידי תמיכה כספית בעיתונים האלה תמורת שינוי התוכן והקו הפוליטי, אם על ידי שתילת 
אנשים שלהן במערכות השונות ואם על ידי קניית העיתון היריב או שכירתו לתקופת הבחירות. תומכי 
המפלגה הפרוגרסיבית, לדוגמה, השתלטו על העיתון הפרטי נוביני בשפה הפולנית; חברי מפא"י השתלבו 
ושינו את עמדותיהם האופוזיציוניות  פאר  היומי  ובמערכת העיתון הבולגרי  אוי קלט ההונגרי  במערכת 
הקיצוניות נגד השלטון. מפא"י אף ניהלה משא ומתן לרכישת העיתון הפרטי של דוברי הצרפתית ל'אקו 
ד'ישראל כדי להשתלט בעזרתו על עולי צפון אפריקה. כמו כן, במטרה להגביר את השפעתה גם בקרב 
ואף בדקה אפשרות להיכנס  לעצטע נייעס שלחם בה  דוברי היידיש, שילבה מפא"י את אנשיה בעיתון 

לשותפות עם עורך העיתון מרדכי צאנין. ראו: בלובשטיין־נבו, 'חוצפת הלעז', עמ' 56-55.
רן אדליסט, 'המדינה זה אני', מוניטין, 57 )1983(, עמ' 30.  43

העיתון הופיע בשנים 1955-1948 וסבל כל התקופה מקשיים כלכליים. על העיתון ראו: נאור, 'הדור',   44
עמ' 115-102.

העיתון, שיצא לאור בניסיון להתחרות בידיעות אחרונות, הופיע במשך שנתיים, ממארס 1946 ועד   45
 ,'1948-1946 1948. על העיתון ראו: בלה קמבל, '"חדשות הערב": עתון הערב של מפא"י,  מארס 

קשר, 3 )1988(, עמ' 98-93.



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

73

ינואר 1948 זמן קצר לפני הפוטש, האמינו ש'בלתי אפשרי לקיים מפלגה גדולה בלי עיתון 
ערב'.46 ראשיה קיוו שבאמצעות עיתון ערב יוכלו להרחיב את קהל הבוחרים של המפלגה 

ולחזק את הקשרים עמם. 
הפוטש,  לפני  עוד  החלו  מפ"ם  לאנשי  מוזס  בין  הראשונים  המגעים  כי  מתברר 
'בגלל  בימים שעזריאל קרליבך עמד עדיין בראש העיתון. המגעים האלה לא הניבו פרי 
השתייכותו ]של העיתון[ לקרליבך', כלומר בגלל האישיות הדומיננטית של קרליבך, ואולי 
בגלל עמדותיו הפוליטיות; אולם עם פרישתו מידיעות אחרונות 'השתנה ]כך במקור[ צורת 
ענייני שכתוצאה ממנו  ומתן  לנהל משא  מוזס  ומשפחת  נציגי מפ"ם  אז החלו  העיתון'.47 
סוכם שמפ"ם תיכנס כשותפה לידיעות אחרונות ובתמורה תקבל מחצית ממניות העיתון. 
למנות  מוזס  הציעה משפחת  מעריב,  המוביל,  הערב  עיתון  מול  בהצלחה  להתמודד  כדי 
את ד"ר משה סנה שהגיע למפ"ם ממפלגת 'הציונים הכלליים' והיה סגן עורך על המשמר, 
ינהל את הצד העסקי של העיתון  מוזס  יהודה  כי  סוכם  עוד  לעורך הראשי של העיתון. 

ומפ"ם תנהל את ענייני המערכת.
'מוזס מציע לנו את  בדיונים במזכירות מפ"ם נחשפו פרטי המשא ומתן בין הצדדים: 
העיתון כדבר עצמאי. מציע רק שותפות של חצי. אינו דורש שום השקעה כספית ואחרי 

כדבריו של רישרד ויינטרוב בישיבת מזכירות מרכז מפ"ם ב־2.11.1948, ארכיון השומר הצעיר, תיק   46
1054 ב', 62.90 )1(, עמ' 169.
שם, 11.10.1948, עמ' 149.   47

נח מוזס, העורך האחראי
של ידיעות אחרונות

)צילם דוד אלדן, לע"מ(



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

74

חצי שנה נעשה חשבון'.48 'אנחנו סירבנו — ואז הוא ויתר על שלו והציע לנו את המערכת ולו 
את האדמיניסטרציה ]...[ חברינו המומחים קובעים שאפשר לצאת מהעסק הזה ברווח'.49 
ה'רווח' לא היה דווקא עסקי־כלכלי אלא פוליטי שכן הבחירות לאספה המכוננת, הבחירות 
עיתון  עם  ב'שידוך'  שראו  היו  ובמפלגה  באופק,  עמדו  כבר  ישראל,  במדינת  הראשונות 
הערב הזדמנות טובה להעצים את נוכחותה של מפ"ם במרחב הציבורי־פוליטי ולהגביר 

בו את קולה.
'התנאים של מוזס הם טובים. אני רואה בעיתון ערב מכשיר רב ]ערך[ ומציע למזכירות 
לקבל את ההצעה', אמר החבר יצחקי. בישיבה אף הוצגה שאלה ישירה: 'האם תהיה כותרת 
גלויה שהעיתון שייך למפ"ם?' יצחק בן־אהרן השיב: 'לא. העיתון יהיה מוסווה'.50 אף שבפני 
שלא  טענו  המשמר  על  מערכת  אנשי  למשל,   — שונים  קשיים  עמדו  הרעיון  של  יישומו 
יוכלו לקבל על עצמם את משימות העריכה בעיתון החדש שכן מצבת כוח האדם שלהם 

מצומצמת מאוד בגלל הגיוסים לצבא — ניתן 'אור ירוק' להמשך המגעים.
כעבור כשבוע שוב הועלה הנושא לדיון במזכירות המפלגה. יצחק בן־אהרן שהיה אז 
המזכיר המדיני של המפלגה )יחד עם יעקב ריפטין( דיווח: 'מוזס לוחץ בקבלת ]כך במקור[ 
תשובה. ההצעה האחרונה שהצענו לו היא — אנו המערכת והוא העסק. הוא מוכן לקבל את 
זה בתנאי. הוא מוכן לשלם בעד העריכה, הדפסה וסידור. הוא רוצה מאתנו הצעה של סכום 
טוטלי. בשיחה אתו היתה לנו נטיה לקבל את הקבלנות הזו ]...[ החברים המומחים מציעים 
לנו לגמור אתו ולקבל את העיתון ]...[ צריך גם לחשוב על שם חדש'. יעקב חזן הציע לאשר 

את המתווה שהציע מוזס — וההצעה התקבלה.51
המשא ומתן בין הצדדים נמשך, וכעבור שבוע דיווח בן־אהרן למזכירות: 'מוזס קיבל את 
ידיעות  כל תביעותינו. הדפוס ]דפוס על המשמר שבו בהתאם להסכם עמדו להדפיס את 
אחרונות, שעד אז הודפס בדפוס של עיתון הבוקר[ דרש 1,300 ל"י לחודש, רק בתנאי שיקבל 
מכונה נוספת. וזה כרוך בכסף ומוזס מוכן גם את זה לקבל'.52 עוד דיווח בן־אהרן כי בשיחות 
גם  'יש  העסקה  חוזי  על  מוזס  חתם  שעמם  העובדים  שבין  התברר  אחרונות  ידיעות  עם 
רביזיוניסטים', וכי 'הוא ]מוזס[ מוכן לפטר כל אדם שאנו נדרוש ולשלם להם פיצויים. העסק 
'מסרנו לבדיקה  'החשודים'  כי את רשימת העובדים  ציין  בן־אהרן  זול'.  הזה הוא בשבילו 
למערכת'; וסיכם: 'החלטנו להגיש לו הצעת חוזה מעובדת על ידי עורך דין שבו ]כך במקור[ 
המערכת מטפלת בהכנת רשימת מועמדים'. כעבור כמה ימים, כשנדמה היה כי המשא ומתן 
עומד לפני סיום, התברר שדפוס על המשמר כבר קשור בחוזה להדפסת מעריב53 ולא יוכל 

שם, עמ' 148. מהפרוטוקול לא ברור מי מסר את הדיווח.  48
שם, עמ' 149.  49

שם.   50
שם, 19.10.1948, עמ' 155-154.  51
שם, 26.10.1948, עמ' 165-164.  52

המקורי  בשמו  )או  מעריב  נזקק  לקיומו  הראשונים  החודשים  בשבעת   .167 עמ'   ,2.11.1948 שם,   53
ידיעות מעריב, שם שכאמור שונה למעריב ב־5.9.1948( לשירותי הדפסה של בתי דפוס אחרים, ורק 



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

75

להדפיס בד בבד שני עיתוני ערב האמורים להיות מופצים ברחוב באותן שעות. לכן הוחלט 
להעביר את ההדפסה לדפוס הבוקר.

בסופו של דבר גווע המשא ומתן וה'שידוך' בוטל מהסיבות האלה: ד"ר משה סנה סירב 
איש  עם  המפלגה  של  משותפות  הסתייג  יערי,  מאיר  מפ"ם,  מנהיג  העיתון;  את  לערוך 
עסקים פרטי; והיו גם חששות מהעלויות הכרוכות בעסקה בשל מצבה הכספי הקשה של 

המפלגה.54
מניעיה של מפ"ם במשא ומתן עם ידיעות אחרונות היו ברורים: היא חיפשה כלי תקשורת 
כדי להרחיב את ערוצי הגישה שלה אל קהל תומכיה ובוחריה, ואולי גם לפתח מקור הכנסה 
נוסף למפלגה דלת האמצעים. אך מה היו מניעיו של מוזס? בהיעדר תיעוד אפשר לשער כי 
לנגד עיניו עמדו שני מניעים, חלופיים ומשלימים: האחד, ביסוס וייצוב מצבו הכלכלי של 
העיתון שהיה בכי רע; והאחר — האפשרות להסתייע באנשי מפ"ם, שהיו חברים בממשלה, 

כמקור למידע בלעדי )'סקופים'(.
כלכלית־פוליטית־חברתית  תמונה  עולה  הצדדים  בין  ומתן  המשא  מסבבי  כך,  או  כך 
מוכנה עקרונית  למען הפועלים,  ונלחמת  בדגלי הסוציאליזם  מרתקת: מפלגה המנופפת 
'להתחתן' עם בעל הון פרטי )'קפיטליסט'(, כדי לקדם את האינטרסים שלה; ואילו בעל 
הון פרטי, שהדאגה לענייני הפועלים ורווחתם אינה עומדת בראש מעייניו, מוכן להיכנס 
לשותפות עם מפלגה סוציאליסטית — שערכיה מנוגדים לחלוטין לערכים שלו — רק כדי 

לקדם את עסקיו, ואולי גם כדי להגשים מאוויי נפש פרטיים.

ה'רומן' בין ידיעות אחרונות למפא"י

הפוטש ותוצאותיו הבהירו לבעלים של ידיעות אחרונות, יהודה מוזס, כי הוא יתקשה לשאת 
לבדו בהפסדים הכבדים שהעיתון גורם לו מדי חודש. 'המחשבה לוותר על העיתון לא עלתה 
בדעתו אף כאפשרות קלושה'55 ועל כן החליט, כבר בשנת 1949, לחפש שותף או משקיע. 
הוא פנה לצבי לוביאנקר )אחיו של אחד מבכירי מפא"י, פנחס לבון, שהיה באותה עת חבר 
1949 נחתם חוזה  לו להיכנס כשותף בעיתון. באוגוסט  והציע  ומזכ"ל ההסתדרות(,  כנסת 
עממי',  'שיכון  של  חברת־בת  'יסודות',  לחברת  אחרונות  ידיעות  ממניות  מחצית  למכירת 
שמנהליה היו לוביאנקר ויהודה מוזס. אין כל דרך לדעת אם הכסף שהוזרם בדרך זו לעיתון 
היה של מפא"י או של לוביאנקר )שעיברת את שמו מאוחר יותר ללבון(.56 לוביאנקר השקיע 

לאחר שנים אחדות רכש לעצמו מכונת הדפסה, שהייתה הבסיס להקמת בית דפוס עצמאי גדול. 
ראו: בלובשטיין־נבו, 'מקומו של ד"ר עזריאל קרליבך', עמ' 230-228.

מן, המנהיג והתקשורת, עמ' 56.   54
שם, עמ' 190.  55
שם, עמ' 191.  56



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

76

בבד התחייב  בד  העיתון;  היסוד של  ממניות  קיבל מחצית  ל"י שתמורתן   75,000 בעסקה 
להעמיד לשותפיו הלוואה של 100,000 ל"י, שתוחזר בתשלומים במשך מספר שנים.

לא חלפו אלא שנים אחדות והתברר כי לא היה די בסכום שהשקיע לוביאנקר ברכישת 
העיתון  נזקק  שוב  ב־1952  כלשהו  'במועד  שותפיו.  לרשות  שהעמיד  ובהלוואה  המניות 
לעירוי מזומנים. לוביאנקר היה מוכן להעביר את חלקו למפא"י, שהזרימה בתמורה סכום 
של 500,000 ל"י. לעסקה זו לא נמצאו רישומים מסודרים'. מבדיקות שונות עולה אפוא כי 

מפא"י החזיקה בבעלותה מחצית מהעיתון לפחות מ־1952, אם לא ממועד מוקדם יותר.57
והתנאים  המניות שנמכרו או הועברו למפא"י נמסרו לנאמנות. הסכם המכירה עצמו 
יוסף  גם  השתתף  ההסכם  של  הניסוח  בשלבי  סיגריות.58  קופסת  על  נכתבו  אליו  שנלוו 
אלמוגי, מזכיר מועצת פועלי חיפה, שהעמיד תנאי 'שהעיתון יימנע מלגנות את בן־גוריון 
וישתדל להציג אותו, וגם את כל מי שיעמדו לאחריו בראשות מפא"י, באור חיובי'. בין 1949 
ל־1962 עברה הבעלות במחצית המניות של ידיעות אחרונות לידיים שונות, אך כל אותן 

שנים היה חלק זה של הבעלות שייך בפועל, 'במונחי בעלות פשוטים, למפא"י'.59 
מדוע מכרה מפא"י את חלקה בעיתון בשנת 1962? דב יודקובסקי, בן משפחתו של מוזס 
שהיה עורך העיתון ובעל מניות בעצמו, סיפר כי נודע לו שאריה דיסנצ'יק שהיה אז עורך 
מעריב, גילה את העובדה שמפא"י שולטת על מחצית מידיעות אחרונות ושיתף בכך את 
עורך הארץ, גרשום שוקן. יודקובסקי פנה למזכיר הכללי של מפא"י, ראובן ברקת, והסביר 
לו כי 'לא כדאי שייוודע ברבים כי מחצית הבעלות על עיתון הערב היא של מפלגת השלטון' 
וכי 'מפא"י רק תינזק מהמשך הקשר שלה לעיתון'. במשא ומתן קצר בין הצדדים נקבע כי 

בני משפחת מוזס, שהחזיקו במחצית המניות, ירכשו את חלקה של מפא"י — וכך היה.60 

ה'רומן' בין מעריב למפא"י 

כתשעה חודשים לאחר הולדת מעריב יצא לאוויר העולם עיתון ערב נוסף — הדור. העיתון 
החדש, שראה אור ב־10 בנובמבר 1948, היה עיתון ערב של מפלגת השלטון, מפא"י, והוא 
נוסד לצד דבר, עיתון הבוקר של המפלגה. עורך מעריב, ד"ר עזריאל קרליבך, ראה בהוצאת 
העיתון המתחרה תגובה נואשת של בן־גוריון להצלחת מעריב. לדעתו, בן־גוריון הקים את 
העיתון כדי להשתלט על הקהל ברחוב, 'לכבוש אותו מידי "עיתוני הערב חסרי האחריות"', 

ולשבור את מעריב המצליח.61 

שם, עמ' 192.  57
הסכם מכירת המניות שנחתם בין יהודה מוזס לצבי לבון נמצא בארכיון מפלגת העבודה, אך לפי   58

שעה נותר חסוי. ראו: ארכיון מפלגת העבודה )להלן: אמ"ע(, 2-932-1954-86. 
מן, המנהיג והתקשורת, עמ' 193.  59

שם, עמ' 197-196.  60
'מעריב — השנה השלישית' )דוח פנימי על שנת 1950(, 15.2.1951, עמ' 106, 107.  61



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

77

מפלגתי  לפולמוס  כ'מכשיר  עלובה',62  שלילית  כ'תופעה  הדור  את  תיאר  קרליבך 
ולפרסומת עצמית של המפלגה' וכעיתון לא אמתי.63 

לתת אינפורמציה אחת מכל המקורות הרבים שמהם ניזונו למשקם — זאת לא. העיתון 
העשיר ביותר בכוח היה גם הדל ביותר בפועל. המבורך ביותר בקשרים — היה התלוש 
ביותר מן המציאות. ובאותם המקרים המעטים, בהם קיבל אינפורמציה מיוחדת לו — 
או שנאלצה הממשלה עצמה להכחישו למחרת, או שנתגלה כי הדבר נתקבל במעילה 
)של פקיד הצנזורה( ובגניבת הדעת )של סופר 'הדור' שראש הממשלה קיבלו כסופר 

'עיתון חוץ־לארץ'( עד שלא פעם נתעוררה שערוריה בעיתונות העולמית.64

קרליבך כעס על כך שמפא"י ניהלה מלחמת קודש למען הדור במועצת המדינה: 'ארבע 
ימי  באמצע  "הדור"  תוכנית  של  החשובה  לבעיה  שהוקדשו  המדינה,  מועצת  ישיבות 
כך  על  גם  כעס  הוא  הדמוקרטיה';65  בסיס  אצלנו  עדיין  חלש  מה  עד  גילו   — המערכה 
שמפא"י נאבקה בעבור הדור במִנהל הצבא ובמשרד האספקה והקיצוב והזרימה לו כספים 
בלי סוף;66 ועל כך שדאגה לו לאספקה סדירה של נייר, שהוא חומר הגלם החיוני להדפסת 
ממשלתית  לעזרה  יזכה  הוא  ברחוב  מצליח  אינו  שהעיתון  שאף  חשש  הוא  עיתונים.67 

וצבאית, רק כדי להוריד את מעריב מן הבמה ב'כוח השלטון הכל יכול'.68 
גלוי  היה  אישיים,  וסממנים  עזים  רגשות  נטול  היה  שלא  העיתונים  שני  בין  המאבק 
העובדת,  להתיישבות  מעריב  של  הכניסה  את  חסם  קרליבך,  לטענת  הדור,  כל.  לעין 
חיכוכים  גם  היו  ובלתי כשרות'.69  'בדרכים כשרות  ולמחנות הצבא  ליישובים החקלאיים 
יום־יומיים בין שני העיתונים ליד מכונת הדפוס של הארץ, שם הודפס הדור מדי יום בין 

'מעריב — השנה הראשונה' )דוח פנימי על שנת 1948(, 15.2.1949 )לחברי 'הוצאת מודיעין' בע"מ   62
ועובדי 'מעריב' בלבד!(, עמ' 42.

בע"מ  מודיעין'  'הוצאת  )לחברי   15.2.1950  ,)1949 על שנת  פנימי  )דוח  השנייה'  — השנה  'מעריב   63
ועובדי 'מעריב' בלבד!(, עמ' 75 ו־76. 

'מעריב — השנה הראשונה'.  64
שם.  65

ראו את תשובת קרליבך לחייל משה סילש, ללא תאריך, ארכיון עזריאל קרליבך )להלן: אע"ק(, תיק   66
9, מסמך 060-059. קרליבך האשים את ראשי המפלגה שלמרות שלרשות העיתון עמדו כספים לא 
מוגבלים של המפלגה ומנגנון ממשלתי ומפלגתי משומן, הם לא ידעו לנצל את המשאבים בהגינות. 
הוא מתאר תופעות אחדות של התנהגות לא ראויה: שחרור חיילים בעיצומה של המלחמה כדי לעבוד 
ובזבוז רבבות ל"י  ידי אחרים; עיכוב חקיקה  נייר שהוזמן על  במערכת העיתון המפלגתי; החרמת 
מכספי ציבור וקבלת מטבע זר. ראו: 'מעריב — השנה הראשונה'; 'מעריב — השנה השנייה', עמ' 76.

בלובשטיין־נבו,  ועמוס  לימור  יחיאל  ראו:  המדינה  של  הראשונות  בשנותיה  הנייר  מצוקת  על   67
'"מלחמות הנייר" של העיתונות הישראלית בשנות המדינה הראשונות', עיונים בתקומת ישראל, 28 

)2017(, עמ' 315-283.
'מעריב — השנה הראשונה', עמ' 43.  68

'מעריב — השנה השלישית', עמ' 106 ו־107.  69



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

78

שתי המהדורות של מעריב.70 בזמן פרשת 'השילומים' למשל תקף הדור קשות את קרליבך 
במאמרים ובקריקטורות,71 ואף נאלץ להתנצל יחד עם דבר לאחר שהשניים פרסמו מידע 
שיקרי על קרליבך.72 כחלק מהמאבק ניסה הדור אף לחקות את צורתו החיצונית של מעריב 
'עם תבנית מוקטנת וכותרות גדולות, עם ראש אדום ומחיר כשלנו ועימוד ומבנה שכולם 

יחד צריכים היו למשוך את הקורא שלנו'.73 
עבר  הוא  ברחוב.  נכשל  הדור  צלחו:  לא  במעריב  להתחרות  הללו  הניסיונות  כל  אבל 
לחברי  חובה  מינויי  כלומר   — כפייה'  ל'מכירת  עבר  כאשר  ורק  ומשברים,74  טלטלות 
המפלגה — חלה עלייה בתפוצתו. אלפי קוראים חדשים נוספו אז לעיתון וקרליבך חשש 
שהדבר יפגע בתפוצת מעריב.75 באותה עת החלו להתגלות גם סימני התאוששות ראשונים 
בידיעות אחרונות, והתקדרות השמים הניעה את קרליבך ליזום פעולה מורכבת ומתוחכמת 

שהמוטו שלה ברור: אם אינך יכול לגבור על העיתון של השלטון — חסל אותו.76

שם.  70
קרליבך, יומן אישי, 11.1.1952, אע"ק, מסמך 008; 12.1.1952, שם, מסמך 009.   71

מדובר במידע שקרי שבן־גוריון מסר בישיבת הממשלה בדיון על השילומים ולפיו קרליבך ביקר   72
שהגיש  הרע  לשון  תביעת  בעקבות  נחשף  הדבר  דפוס.  מכונת  שם  כשחיפש  ב־1950  בגרמניה 
'מקורות  והדור, שפרסמו את המידע הזה ערב ההצבעה בכנסת מפי  דבר  נגד העיתונים  קרליבך 
נגד השילומים השתדלו בעצמם להביא  '"אבירי" המלחמה  שאין להטיל ספק במהימנותם'. ראו: 
מכונות מגרמניה', דבר, 6.1.1953, עמ' 4. לפני תחילת הדיון בבית המשפט התנצלו שני העיתונים על 
הפרסום וקרליבך משך את תביעתו, אך בן־גוריון לא טרח אפילו לחזור בו מהאשמותיו ולא התנצל. 

ראו: 'דבר והדור התנצלו על שחשדו בד"ר ע. קרליבך', מעריב, 2.12.1953, עמ' 1.
'מעריב — השנה החמישית' )דוח פנימי על שנת 1952(, 15.2.1953 )לחברי 'הוצאת מודיעין' בע"מ   73

ועובדי 'מעריב' בלבד!(, עמ' 166.
ראו על כך בהרחבה: מן, המנהיג והתקשורת, עמ' 55-52.   74

'מעריב — השנה השנייה', עמ' 75 ו־76.   75
על ניסיונות החיסול ראו בהרחבה: בלובשטיין־נבו, 'מקומו של ד"ר עזריאל קרליבך', עמ' 142-141.  76

עזריאל קרליבך
)צילם זולטן קלוגר, לע"מ(



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

79

וכך נרקמה התכנית: בתחילת 1954 פנה קרליבך לחבר הכנסת מרדכי נמיר, איש מפא"י 
שכיהן אז גם כמזכ"ל ההסתדרות, והציע שמפא"י תסגור את הדור, ובתמורה הוא יאפשר 
דף  בעיתון  יום  מדי  שיפרסם  הבטיח  קרליבך  למעריב.77  כשותפה  להיכנס  למפלגה 
פנימי מטעם המפלגה ו'יימנע מהתקפת המפלגה גם בשאר העמודים'.78 הוא הציב תנאי 
לשותפות — 'כי יישאר חופשי לכתוב הוא עצמו כעולה על רוחו — והכל כדי להכות את 
הידיעות'79 והתנה עוד שמפא"י, שהחזיקה אז כאמור ב־50 אחוז ממניות ידיעות אחרונות, 

תדאג לסגור עיתון זה.80 
נמיר עדכן את ראש הממשלה משה שרת וציין לפניו שהצעת קרליבך נשמעת רצינית 

מאוד. ב־3 במארס 1954 כתב שרת ביומנו: 

הממשלה  בידי  מכשיר  זה  עיתון  אז  יהיה  ואינפורמטיבית  פובליציסטית  מבחינה 
והמפלגה. רק קרליבך עצמו יהיה חופשי לכתוב ככל העולה על רוחו, כעיתונאי עצמאי 
לחלוטין. תנאי להסדר זה — חיסול 'הדור'. 'מעריב' מוגבר ומשופר יכה שוק על ירך 
את "ידיעות אחרונות", אשר על־ידי ירידה לרמה עוד יותר נמוכה של וולגריות וחוסר 
ומאיים  רציני  מתחרה  האחרון  בזמן  הפך  השלטון,  השמצת  בטכסיסי  גמור  בררנות 
לעשות חיל עוד יותר. ההצעה עם כל אופייה היוצא דופן מושכת את הלב. עם זה לא 
ברור את מי נשלח ומי ילך לנו. וכן מוקשה מאד עניין חירותו הגמורה של קרליבך, 

שממילא נעשה עצמנו אחראים לתעלוליו.81

ברור מדוע  לא  לעולמם,  כבר הלכו  הנוגעים בדבר  ומאחר שכל  תיעוד מספיק,  בהיעדר 
רעיון השותפות בין מעריב למפא"י לא הגיע לכלל מימוש. אך למרות שההצעה המקורית 
ל'שידוך' בין מעריב למפלגת השלטון — הצעה שהייתה אמורה להביא לחיסולם של שני 
ויתר. הוא העלה רעיון חדש:  וגידים, קרליבך לא  העיתונים המתחרים — לא קרמה עור 
לאחד את כל היריבים — מעריב, ידיעות אחרונות והדור — 'לעיתון ערב אחד גדול ומשוכלל 

]...[ ולמזגם יחד בארגון מערכתי מנהלתי ומשקי אחיד'.82
על פי הצעתו יקובצו ידיעות אחרונות והדור יחד לקבוצה שתקרא 'קבוצת מ'' )מוזס(, 
שתי  ק''.  'קבוצת  שתקרא  ומעריב  קרליבך  של  קבוצתו  תהיה  האחרת  הקבוצה  ואילו 
הקבוצות תתאחדנה לחברה אחת ולה עיתון אחד וכל קבוצה תשקיע בעיתון החדש את 
נכסיה ואת רכושה ותקבל 50 אחוזים מהמניות ומספר שווה של נציגים ב'מועצת המערכת'. 

משה שרת, יומן אישי, ב, ספרית מעריב, תל אביב 1978, עמ' 345.  77
יומן בן־גוריון, 20.11.1954, ארכיון בן־גוריון )להלן: אב"ג(; מן, המנהיג והתקשורת, עמ' 73.  78

שרת, יומן אישי, ב.  79
יומן בן־גוריון, 24.9.1954, 25.9.1954, אב"ג; מן, המנהיג והתקשורת, עמ' 73.   80

שרת, יומן אישי, ב, עמ' 384.   81
תרשומת לקראת הכנת זיכרון דברים, 12.12.1954, ארכיון בן־עמי, עיריית נתניה )להלן: אב"ע(,   82
קופסה 20, תיק 182, מסמך 183. בלובשטיין־נבו, 'מקומו של ד"ר עזריאל קרליבך', עמ' 143-142.



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

80

תפקידה של המועצה יהיה למנות את צוות המערכת, לחלק תפקידים וסמכויות ולפקח על 
שמירת קווי היסוד של המערכת ועל ביצוע הוראותיהם.83

העיתון החדש עתיד היה להיות בלתי מפלגתי ובלתי ממסדי ובעל אופי פטריוטי מחנך, 
ויועד להעלות 'את הרמה הציונית, הציבורית והתרבותית של עיתונות ההמונים בישראל 
בכלל ושל עיתונות הערב בפרט'.84 קרליבך גם רצה שהעיתון החדש יאמץ את העקרונות 
של בניין הארץ, ייתן תמונה מאוזנת על המתרחש במדינה, יעודד יָזמות קונסטרוקטיביות 
ייחד תשומת לב  ויהיה במה לוויכוח חופשי ולביקורת. עם זאת, הוא ציפה שהעיתון גם 
ל'ישראל השנייה' ולשם כך תכנן להדפיס חלק מתוכנו בעברית מנוקדת, וליזום מהדורות 
מקבילות עצמאיות שבהן הנוסח העברי המנוקד יתפרסם בצד הנוסח הלועזי, וכך יילחם 
בעיתונות הלועזית.85 'מקצת המטרה הזאת', כתב, 'תושג במידה שיוקם תיאום מרסן בין 
הופעתם  בשטחי   — אחרונות  וידיעות  הדור  מעריב,   — הקיימים  הערב  עיתוני  שלושת 
וצורות  הממלכתית  אחריותם  הציבור,  בפני  והצגתם  נושאיהם  את  בחירתם  החיצונית, 
ייעלם לחלוטין  ]...[ אולם הובן, שהמטרה תושג במילואה רק באם  והפרסומות  ההפצה 

גורם התחרות בין העיתונים הקיימים'.86
לפי התכנית עמד העיתון להופיע מדי יום בשתי מהדורות, מהדורת צהריים ומהדורת 
לתפוצה של  שיזכה  בתקווה  בסופי שבוע,  עמודים  ו־16  חול  ביום  עמודים  ערב, שמונה 
100,000 עותקים ביום )כ־300,000 קוראים(. את מערך ההפצה ומערך המכירה של העיתון 
תכנן קרליבך לבנות כך שלא יאפשר קיומו של עיתון ערב נוסף. כדי להשלים את השתלטותו 
על עיתוני הערב הציע להקים לצד העיתון היומי, שבועון פופולרי מצויר למשפחה ולבית 
'בעל רמה ציבורית עיתונאית וטכנית גבוהה ביותר'. השבועון יועד לצאת לאור במסגרת 
והשאר  מעריב  בידי  יהיו  ממניותיה  אחוזים  ש־50  המצויר'  'השבועון  חברה חדשה בשם 
בידי ידיעות אחרונות והדור. שלושת השותפים היו אמורים לרכוש מכונת דפוס מיוחדת 
מקצת  להקצות  התעתד  קרליבך  דולרים.   180,000-150,000 בשווי  השבועון  להדפסת 
'העשויים להוות מתחרים'.87 לצד  מסכום ההשקעה בשבועון לרכישת שבועונים קיימים 
 )Penguin( העיתון ביקש להקים גם 'בית הוצאה לסדרת ספרים', כדוגמת ספריית פינגווין

האנגלית או מודרן לייברארי )Modern Library( האמריקנית.
וכן בראש השבועון, עם  עיתון הערב המאוחד  ייעד קרליבך לעמוד בראש  את עצמו 
אותן זכויות ואותם תנאי עבודה שהיו לו במעריב, ועם סמכויות בלעדיות להכריע בנוגע 
לקו של העיתון, בנושאים שיתפרסמו, בעריכה, בתקציבים ובחלוקת התפקידים השוטפים 
היום־יומיים. התוספת הזו בכתב ידו, שמשום מה לא נכנסה לזיכרון הדברים, יכולה ללמד 

תרשומת לקראת הכנת זיכרון דברים, 12.12.1954, אב"ע, קופסה 20, תיק 182, מסמכים 189-183.  83
שם, מסמכים 183 ו־184.  84

שם.   85
שם.   86

אע"ק, 27.8.1955, קופסה 20, תיק 1, מסמכים 191-182.   87



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

81

משהו על אופיו: השאיפה לשלוט, לקבוע, לגעת בכל. קרליבך הבטיח לכל מי שיבוא לעבוד 
בעיתון החדש תנאי עבודה כמו במעריב ומשכורת הגבוהה ב־15 אחוזים מתעריף אגודת 

העיתונאים.88
ומתן  משא  לאחר  הפועל.  אל  יצא  לא  העיתונים  שלושת  איחוד  גם  דבר  של  בסופו 
הדור מההסכם המתגבש, ונשארו רק  שנמשך כשנה, החליטו קרליבך ומוזס להוציא את 
לאחר  בו  האמון  את  איבד  הוא  לדבריו,  מוזס.  את  רצה  לא  כבר  אלא שקרליבך  שניהם; 
שהגיע למסקנה שיחסו להצעה אינו רציני. קרליבך גם חשש שבעקבות האיחוד המוצע 
ילך ויתחזק מעמדו של מוזס והוא ישתלט על המערכת ויעשה 'במינהלה ובמערכת ככל 
העולה על רוחו, וככל אשר עשה עד הנה'.89 בשתי הזדמנויות נוספות, בשנת 1952, הסביר 
לחזור  החליט  דבר  של  בסופו  כי  שלו  המערכת  ולחברי  העורכים  ועדת  לחברי  קרליבך 
בו מתכניתו המקורית, היות שהגיע למסקנה שהדור וידיעות אחרונות 'מעדיפים, שאנחנו 

נעשה בשבילם, והם יחקו אותנו'.90 
 

ה'רומן' בין מעריב למפלגה הפרוגרסיבית

בשלהי 1950 או בראשית 1951 נודע למעריב כי המפלגה הפרוגרסיבית — שגרשום שוקן, 
עורך הארץ, נמנה עם חבריה91 )ואף כיהן כחבר כנסת מטעמה בכנסת השלישית( — מתכננת 
ולהקים בית דפוס משוכלל. המידע הזה הצית את דמיונו של עורך  להוציא לאור עיתון92 
מעריב, עזריאל קרליבך, שראה הזדמנות לזכות במכונת דפוס מודרנית שתאפשר לו לוותר 
על ההסדרים הלא נוחים והיקרים של הדפסת העיתון בבתי הדפוס של על המשמר או הארץ.

נכסי  עם  נכסיה  את  לאחד  והציע  הפרוגרסיבית  המפלגה  לראשי  אפוא  פנה  קרליבך 
מעריב.93 על פי התכנית יאוחדו נכסיה של מפעלי המפלגה הפרוגרסיבית בע"מ עם אלה 
שתקים  פרטית  מניות  חברת  ותיווסד  מעריב(,  של  )הבעלים  בע"מ  מודיעין  הוצאת  של 
בית דפוס לעיתונים ולכתבי עת ותנוהל במשותף על ידי שתי החברות.94 הצדדים נפגשו 

תרשומת לקראת הכנת זיכרון דברים, 12.12.1954, אב"ע, קופסה 20, תיק 182, מסמך 183 ו־184.  88
סיכום משא ומתן על איחוד עיתוני הערב, ללא תאריך, אע"ק, תיק 1, מסמכים 254-252, עמ' 1, 2   98

ו־3.
'מעריב — השנה החמישית', עמ' 166.  90

לדברי משה קול שהיה מראשי המפלגה הפרוגרסיבית 'גם כאשר עורך הארץ, גרשום שוקן, היה   91
חבר כנסת מטעם המפלגת הפרוגרסיבית, לא נשתנה מבחינה זו דבר בהארץ כלפי מפלגתנו'. ולכן, 
הוחלט 'לעשות מאמץ עליון, לגייס אמצעים ולהוציא עיתון יומי שיהיה בטאון שלנו'. ראו: משה קול, 

מאבקים ומפעלים, צ'ריקובר, תל אביב 1984, עמ' 79.
העיתון זמנים הוקם רק בשנת 1953.   92

בלובשטיין־נבו, 'מקומו של ד"ר עזריאל קרליבך', עמ' 168.  93
זיכרון דברים בין הוצאת מודיעין ובין 'מפעלי המפלגה הפרוגרסיבית, אפריל 1951, אב"ע, קופסה   94

13, תיק 100, מסמכים 096-093.



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

82

זיכרון דברים שבו נקבעה הפרדה ברורה בין ההיבטים התוכניים  וניסחו  פעמים אחדות 
של העיתונים ובין ההיבטים העסקיים־כלכליים של החברה המשותפת. כך נכתב בזיכרון 
הדברים: 'חוזי ההדפסה והדיור ]של בית הדפוס[ ייעשו כדוגמת החוזים בין מודיעין להארץ 
או על המשמר, על בסיס מסחרי גרידא ]...[ אין כל נגיעה וזכות או חובה כל שהיא לגבי 

תוכן העיתונים'. העסקה לא יצאה בסופו של דבר אל הפועל, ולא ברור מדוע. 
וקרליבך  זמנים,  עיתון  את  הפרוגרסיבית  המפלגה  הקימה   ,1953 בספטמבר  בינתיים, 
השניים  העיתון.  הנהלת  כיו"ר  שכיהן  למדן,  ישראל  המפלגה,  נציג  עם  להיפגש  מיהר 
הסכימו לאחד את שני העיתונים במסגרת מוציא לאור משותף; עוד הוסכם כי זמנים יפעל 
כעיתון נפרד וייהנה מעצמאות מערכתית וכי מעריב לא יתערב בזמנים ובתכניו 'עד מכבש 
הדפוס', וזמנים לא יתערב בתהליכים 'אחרי מכבש הדפוס'. סוכם כי מעריב יספק את הנייר 
וממודעות.  מתפוצה  זמנים  של  ההכנסות  את  ויקבל  המפלגתי  העיתון  להדפסת  הדרוש 
בסופו של משא ומתן גם עסקה זו לא יצאה לפועל, מסיבה לא ידועה.95 זמנים לא החזיק 

מעמד, וכעבור כשנתיים נסגר בשל קשיים כלכליים.96

הון-שלטון-עיתון גרסת 1954: מעריב מציע לממשלה להוציא עיתון ממשלתי

לאור שבועון ממשלתי, שיהיה  להוציא  נדונו במשרדי הממשלה הצעות   1954 בפברואר 
מעין 'עיתון הסברה' שיספר לתושבי המדינה על פעולותיה של הממשלה, ולמעשה יפאר 
וישבח אותן. עורך מעריב, עזריאל קרליבך, ששמע על היזמות הללו, ראה בהן הזדמנות 

לשיתוף פעולה בין העיתון לממשלה. 
הוא החל בסדרת פגישות עם שרים. 'התכנית היא ליצור עיתון שיגיע שבוע־שבוע לידי 
כל אזרחי המדינה, על כל שכבותיהם ומפלגותיהם, וילווה אותם בכל ימי השבוע והחודש 
זלמן ארן, שהיה אחראי על הטיפול בנושאי הסברה.  והשנה כולה', כתב לשר בלי תיק, 
'מטרתו היא להמחיש לאזרחי המדינה את הישגיה ודאגותיה של המדינה, ולשתף ולשלב 
אותם בהם. העיתון צריך לאחד את השבטים והחוגים והמעמדות מסביב למשותף לכולם, 
ולהדריכם לחיי אזרחות. הצורה והסגנון צריכים להיות פופולריים ביותר, ולהימנע מכל 

תעמולה ישירה'.97 
השר זלמן ארן הכניס בסוד העניין גם את בן־גוריון, שכבר פרש מראשות הממשלה. בן־
גוריון אף שמע ישירות מקרליבך על הצורך 'להשביח את היחסים עם הציבור', בין השאר 

באמצעות עיתון ממשלתי שבו יפורסמו 'ידיעות על הנוצר בארץ'.98 

אע"ק, 14.12.1954, תיק 1, מסמכים 142-141.   95
19.1.1955, אמ"ע, תיק  תפוצת העיתון הגיעה לכ־3,500 עותקים. ראו: מסמך רקע על העיתונות,   96

 .2-13-1954-132
מכתב עזריאל קרליבך לזלמן ארן, 23.2.1954, ארכיון המדינה )להלן: א"מ(, תיק גל-6861/6.  97

מכתב ארן לבן־גוריון, 18.8.1954, אב"ג, חטיבת התכתבויות; מן, המנהיג והתקשורת, עמ' 209.   98



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

83

קרליבך הכין תכנית מפורטת להוצאתו של 'השבועון המצויר אשר יגיע לידי כל ישראל', 
ואף הציג תחשיבים כלכליים לצד רעיונות מערכתיים־תוכניים. כדי להבטיח לעיתון תפוצה 
חשיפה  להבטיח  היה  שעשוי  דבר  הרדיו,  מקלטי  בעלי  ל־240,000  לחלקו  הציע  רחבה 
לכמיליון בני אדם, שכן בכל בית התגוררו לפחות ארבע נפשות בממוצע.99 אשר לעיתון 
ולתכניו ציין קרליבך כי אין לצפות שתהיה זו 'במה חופשית לווכחנות רעיונית ופוליטית, או 
ראי לתופעות השליליות בחיינו, או פורקן לביקורת נרגנת'. ארן דיווח לבן־גוריון כי שבועון 

השידור שיעניק למדינה כלי הסברתי עצום, ייקרא 'המדינה', ו'השם קובע את התוכן'.100
השיחות והמגעים לא הניבו פרי והרעיונות נותרו נעולים במגרה, אם כי שנים אחדות 

לאחר מכן הוציאה הממשלה שבועון רדיו ששבק חיים כעבור כשנה. 
מדוע 'חיזר' קרליבך אחרי הממשלה שאותה לא היסס לתקוף פעם אחר פעם מעל דפי 
עיתונו?101 יש לכך שלושה הסברים אפשריים: הראשון, קרליבך ביקש להרחיב את הבסיס 
העסקי של מעריב באמצעות חוזה שיניב לעיתון הכנסה גדולה, ואף יאפשר תעסוקה מלאה 
לבית הדפוס שאותו תכנן להקים; השני, קרליבך חשש שהרעיונות להוצאת עיתון ממשלתי 
יבשילו במוקדם או במאוחר, וכי הפקת העיתון תופקד בידי גורם עסקי־תקשורתי מתחרה, 
ועל כן ביקש להקדים תרופה למכה; והשלישי, הוא קיווה שהוצאת השבועון הממשלתי 
אספקה  השאר,  בין  שפירושו,  הידוק  למעריב,  הממשלה  בין  הקשרים  להידוק  תתרום 
שוטפת של מידע בלעדי שיקנה לעיתון יתרונות על פני מתחריו ובראשם ידיעות אחרונות.

 
הון-שלטון-עיתון גרסת 1955: רכישת מכונת הדפוס של מעריב

יחסי הון- המגעים עם הממשלה להוצאת העיתון הממשלתי לא היו האחרונים במסכת 
שלטון-עיתון שמעריב מילא בהם תפקיד מרכזי.

הצעה להפוך את שבועון 'קול ישראל' לביטאון עממי, א"מ, חטיבה 43, גל-6861/6; מן, שם.  99
מן, שם, עמ' 210.   100

קרליבך ביקר את ממשלת מפא"י ואת בן־גוריון ללא הרף. אמנם הוא תמך בדרך כלל בקו המדיני־  101
לחופש  שקשורים  ואלה  לפוליטיקה  שנוגעים  אלה  הנושאים,  בשאר  אך  בן־גוריון,  של  ביטחוני 
העיתונות, הוא לא היסס לבקר ולתקוף אותו. הוא הטיל דופי ביכולותיו של בן־גוריון לתפקד כמנהיג 
דמוקרטי, והעלה חשש שבן־גוריון מוביל את העם למשטר רודנות, ל'מלחמת אחים אכזרית'. ראו: 
ר' איפכא מסתברא, 'התותח בבית המקדש', ידיעות מעריב, 25.6.1948, עמ' ב. ב־1950, לאחר שבן־
גוריון הודיע על הליכה לבחירות, קרליבך קבע ש'התאווה לשלטון יחיד' של בן־גוריון היא הסיבה 
האמתית לבחירות האלה והיא שתוביל את ישראל, בסופו של דבר, לדיקטטורה. ראו: ד"ר עזריאל 
קרליבך,  עזריאל  ד"ר   ;2 עמ'   ,24.7.1951 מעריב,  יחיד',  שלטון   — היא  הבחירות  'מטרת  קרליבך, 
חייב. הוא חשש מהתחזקותו  בן־גוריון מצדו לא נשאר   .3 27.7.1951, עמ'  מעריב,  יציב!',  'שלטון 
של קרליבך וחשב שצריך לחסל את עיתונו. ראו: מכתב בן־גוריון לש"ד ירושלמי, 28.1.1954, אב"ג, 
'המנוול  אותו  כינה  'הפכפך',  לו  קרא  קשים,  דברים  כלפיו  פעם השמיע  לא  חטיבת התכתבויות. 
A442/6; מרכז מפא"י,  גורארי, הארכיון הציוני המרכזי,  וזלזל בכתיבתו. ראו: ארכיון משה  הזה' 



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

84

דפוס  מבתי  הדפסה  לשירותי  נזקק  והוא  משלו  דפוס  בית  היה  לא  למעריב  כזכור, 
אחרים; כתוצאה מכך הואטה התפתחותו והתרחבותו של העיתון. אמנם הייתה לו מִסדרה 
משוכללת102 שבה סודרו שורות הדפוס ועמודי העיתון, אך ההדפסה עצמה נעשתה מחוץ 
למצוא  מאמצים  עשו  קרליבך  עזריאל  ובראשו  אפוא שהעיתון,  פלא  אין  העיתון.  לבניין 
מכונת דפוס מתאימה. המכונה החדשה נועדה לייעל את הדפסת העיתון, לשפר את איכותו 
הטבלואיד  תבנית  )הפורמט(.  תבניתו  את  לשנות  וכן   — ההדפסה  מהירות  את  ולהגדיל 
)tabloid( של מעריב — תבנית של עמודים קטנים — הייתה אופיינית לעיתוני ערב בארץ 
ובמדינות רבות בעולם, וקרליבך ביקש להחליפה בתבנית של יריעה רחבה — ברודשיט 
)broadsheet( — המאפיינת עיתוני בוקר. תבנית העמודים הגדולים נועדה לא רק לאפשר 
הכנסת חומר קריאה רב יותר לעיתון אלא גם להקרין על תדמיתו, שכן תבנית הטבלואיד 
עיתונים  אפיינה  הרחבה  היריעה  ואילו  ופופולריים,  עממיים  לעיתונים  אופיינית  הייתה 

שנתפסו איכותיים.
ההצעה לשינוי הפורמט נתקלה בהתנגדותו של אחד מבעלי המניות של מעריב, שמואל 
חפץ, ובהתנגדותו של מנהל העיתון, זלמן לוינברג. השניים טענו כי אין זה הזמן המתאים 
להיכנס להשקעה גדולה ולרכוש מכונת דפוס יקרה, וכי פורמט קטן יאפשר לקנות מכונת 

דפוס חדשה זולה יותר.103 
קרליבך לא היה מוכן לוותר על רצונו לרכוש את מכונת הדפוס הגדולה והיקרה, אך 
מכיוון שלא היה לו הסכום הנדרש הוא פנה למנכ"ל משרד האוצר, פנחס ספיר, וביקש סיוע 
במימון רכישת המכונה. קרליבך לא ראה בקבלת מימון ממשרד האוצר בעיה עד שחבריו 
להנהלה ולמערכת העירו לו והעמידו אותו במקומו. 'עסקה עם ספיר וחבריו מסוכנת, כי 
הכיוון שלהם הוא תמיד השתלטות ]...[ "מעריב" נהפך למכשיר רב כח, ואסור שמישהו 
ימשוך בחבל שיקשור מכשיר זה' קבע עובד בן־עמי, יו"ר מועצת המנהלים. הוא חשש מפני 
אבדן העצמאות של העיתון ואולי גם מפני התקרבות יתירה בין מעריב לספיר, איש מפא"י, 
שלא נמנה כידוע עם חברי מפלגתו של בן־עמי. 'אנו רוצים להפוך לגורם ראשון במעלה 
ולהיות מושלים בעולם המו"לים', הוסיף בן־עמי. לדבריו, מה שגרם להצלחת מעריב היה 
בין השאר עצמאות העיתון; אי־תלותו גרמה להערצת העיתון ולפחד מפניו, יחס שחיזק 
אותו. עוד אמר כי צריך לעשות הכול כדי שהעיתון 'ירים' את נושא המיכון בכוחות עצמו 

ללא טובות מאחרים.104 

לקרליבך,  להחמיא  גם  בן־גוריון  ידע  זאת  עם   .21 עמ'  פרוטוקולים,  חטיבת  אב"ג,   ,13.8,1951
וכינה אותו 'העיתונאי המבריק וברוך הכישרון'. ראו: חיים כהן, ריאיון מתוך תחקיר לסדרה 'הכל 
אנשים', הטלוויזיה החינוכית, ירושלים, 18.11.1999; בן־גוריון למשה רון, 20.2.1956, ארכיון אגודת 

העיתונאים, קופסה 10, תיק 51א', מסמך 007. 
בע"מ,  מודיעין  הוצאת  של  השמינית  הכללית  לאספה  שהוגש  ההנהלה  ראש  יושב  וחשבון  דין   102

4.1.1957, אב"ע, קופסה 22, תיק 218, מסמך 196.
בלובשטיין־נבו, 'מקומו של ד"ר עזריאל קרליבך', עמ' 230-228.  103

מעריב ישיבת הנהלה )ללא תאריך(, אב"ע, קופסה 20, תיק 182, מסמכים 149 ו־150.  104



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

85

מאוחר יותר, ב־1956, הביע גם אריה דיסנצ'יק, שנבחר לעורך מעריב לאחר פטירתו של 
קרליבך, התנגדות ל'שידוך' עם ספיר — אז שר המסחר והתעשייה בממשלה השביעית: 'כל 

התקשרות עם גורם פוליטי בכלל ועם גורם פוליטי כמפא"י בפרט היא אבדון'.105
דפוס  מכונת  לחפש  והמשיך  כאמור  ויתר  לא  קרליבך   — הדפוס  מכונת  לפרשת  ובחזרה 
שתי  על  המליצו  הנושא  את  ללמוד  לארץ  לחוץ  ששלח  המומחים  העיתון.  לצרכי  מתאימה 
בני ארבעה עד שמונה עמודים  עיתונים  מכונות: האחת, המסוגלת להדפיס בשעה 100,000 
בארבעה צבעים; והאחרת, מכונה להדפסת שבועון בן 16-8 עמודים. בעדיפות ראשונה המליצו 
גרמנית.106  חברה  מתוצרת  מכונה   — שנייה  ובעדיפות  שוויצרית,  חברה  מתוצרת  מכונה  על 
קרליבך העדיף את המכונה משוויץ, בעיקר בשל איכותה ובשל תנאי התשלום הנוחים.107 על 

המכונה מגרמניה לא רצה לשמוע, בגלל התנגדותו החריפה לרכישת מוצרים משם.108 
ולמרות  יפה,  עלו  לא  המכונה  לרכישת  מימון  הסדרי  למצוא  הניסיונות  כל  אולם 
הביקורת שנמתחה עליו מבית החליט קרליבך לחזור אל פנחס ספיר ולבקש ממנו הלוואה 
של כ־200,000 דולרים לארבע שנים. ספיר התנגד בנימוק שהמכונה משוויץ יקרה ואפשר 
לקנות מכונה זולה יותר בגרמניה. 'סירובו של השר להקציב דולרים לקניית מכונת דפוס 
שאפשר לקבל אותה בגרמניה — היה סירוב מוחלט וחד־משמעי', כתב קרליבך להנהלת 
זה  ואין  העיתון.109 הבעיה הייתה שרכישה בגרמניה חייבה להשתמש בכספי השילומים, 
כי  לזכור  יש  דפוס.  מכונת  קניית  לשם  השילומים  בכספי  להשתמש  ספיר,  הסביר  הוגן, 
באותן שנים כל יבוא מחוץ לארץ היה כרוך באישורים ממשלתיים ובפרט בהקצבה של 

מטבע זר מקופת המדינה.
ואז אירע מה שנתפס בעיני רבים כבגידה, ואפילו בגידה כפולה: קניית מכונה מתוצרת 
גרמנית ועוד בכספי השילומים. האיש שלחם מעל דפי עיתונו נגד השילומים ונגד קשירת 
יחסים עם גרמניה וקומם עליו את המערכת הפוליטית;110 האיש שנשבע, שכף רגלו לא 
במכונית  לנסוע  מהגרמנים,  פיצויים  לקבל  שסרב  האיש  גרמניה;  אדמת  על  עוד  תדרוך 
תוצרת גרמניה ולהכניס לביתו מוצרים ומכשירים שיוצרו בה111 — האיש הזה טס ב־21 במאי 

שם, מסמך 150.  105
מעריב, ישיבת הנהלה, 16.1.1956, שם, מסמך 149; יעקב סלומון לקרליבך, דוח טכני, 1.12.1955,   106

שם, מסמך 176; מכתב קרליבך לחברי הנהלת 'מודיעין', 24.1.1955, שם, מסמכים 153-152.
שם, מסמך 153.   107

החורבן,  ספר  קרליבך,  עזריאל  גם:  וראו   ;3 עמ'   ,5.10.1951 מעריב,  'עמלק',  מסתברא,  איפכא  ר'   108
ספרית מעריב, תל אביב ]חש"ד[, עמ' 252-238. 

מכתב קרליבך לחברי הנהלת 'מודיעין', 24.1.1955, אב"ע, קופסה 20, תיק 182, מסמך 153.  109
אישי,  יומן  קרליבך,   ;2 עמ'   ,11.1.1952 דבר,   ;2 עמ'   ,11.1.1952 חרות,  בהלה!',  אל  'השתגעתי,   110
8.1.1952, 11.1.1952, 12.1.1952, 16.1.1952, אע"ק, מסמכים 007, 008, 009 ו־011 בהתאמה; עמוס 

נבו, ריאיון אישי עם משה מייזלס, 18.2.2007, תל אביב.
עמוס נבו, ריאיון אישי עם תקומה מאנדל־קרליבך, 30.1.2007, ירושלים.  111



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

86

1955 להמבורג לארבעה ימים,112 ושב עם החלטה לרכוש את המכונה משם. ההתנגדות של 
חבריו לא הועילה. הוא חזר לספיר וניסה לשכנע אותו להסכים להקצות מכספי השילומים 
ומעריב  לבקשה  ספיר  נענה  ידועות,  לא  ומסיבות  רבים,  לחצים  אחרי  המכונה.  לרכישת 

קיבל סכום של 180,000 דולרים לצורכי הקמת הדפוס.113 

הדרכון האישי של קרליבך, אע"ק, תיק 1, מסמך 099.  112
קרליבך קיבל מכספי השילומים 180,000 דולרים לצורכי הדפוס. ראו: מעריב ישיבת הנהלה, אב"ע,   113
קופסה 20, תיק 182, מסמך 148; מכתב קרליבך לחברי הנהלת 'מודיעין', 24.1.1955, שם, קופסה 20, 

תיק 182, מסמכים 153-152. בלובשטיין־נבו, 'מקומו של ד"ר עזריאל קרליבך', עמ' 171-169.
אריה דיסנצ'יק, 'דף חדש', מעריב, 31.10.1958, עמ' 3.  114

בע"מ,  מודיעין  הוצאת  של  השמינית  הכללית  לאסיפה  שהוגש  ההנהלה  ראש  יושב  וחשבון  דין   115
'ממחר — "מעריב" בתבנית מוגדלת',  196. ראו גם:  218, מסמך  22, תיק  4.1.1957, אב"ע, קופסה 

מעריב, 30.10.1958, עמ' 1. 

כספי השילומים חוללו מהפכה: 'מעריב מבשר לקוראיו', מעריב, תוספת מיוחדת, 30.10.1958, עמ' 1

המכונה  את  רכש  מעריב  הרצוי.  המימון  את  הניבו   1955 נוסח  הון-שלטון-עיתון  קשרי 
המשוכללת, שינה את תבניתו מטבלואיד ליריעה רחבה, והעמיק את אחיזתו ומעמדו בשוק 
ישוערו  לא  שתוצאותיו  'מפנה,  המאורע  את  הגדיר  דיסנצ'יק  אריה  הישראלי.  העיתונות 
כתב:  בן־עמי  עובד  ב"מעריב"'.114  ממש  ומהפכה  בכלל,  העברית  העיתונות  בהתפתחות 
'מפנה מהפכני בתהליכי הייצור של מכונות הרוטציה בישראל'.115 אולם קרליבך עצמו לא 
זכה לראות את המכונה החדשה בפעולתה שכן היא הורכבה והחלה לפעול רק לאחר מותו 

)בשנת 1956(. 
בראשית שנות התשעים, אחרי שאיל העיתונות הבריטי רוברט מקסוול רכש את העיתון, 

הוחלט לשוב ולאמץ את התבנית הטבלואידית המשמשת את מעריב עד היום.



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

87

סיכום

כל מחקר על העיתונות, מדגיש חוקר התקשורת הסקנדינבי הנס פרדריק דל,116 מאפשר לא 
רק להכיר את העיתונות של העבר, אלא גם להבין טוב יותר את העיתונות של ימינו. ואמנם 
מי שעוקב אחרי התפתחויות התקשורת הישראלית בראשית המאה ה־21 אינו יכול שלא 
לראות כבר בעשור הראשון לאחר הקמת המדינה את השורשים, ואולי אף את הניצנים, של 

יחסי תקשורת-שלטון שהיו כעבור שנים למושא חקירות משטרתיות.117 
המחקר הזה מלמד כי קשרי הגומלין בין עיתונים פרטיים )'עיתון'( שבבעלותם של אנשי 
עסקים ובשליטתם )'הון'( ובין המערכת הפוליטית )'שלטון'( אינם תופעה חדשה שנולדה 
כי  התקשורת,  אמצעי  בין  הכלכלית  התחרות  הגברת  בשל  או  הטכנולוגיה  חידושי  עקב 
אז  כבר  המדינה.  הקמת  שלאחר  הראשונות  בשנים  עוד  נטועים  שיסודותיה  תופעה  אם 
בקואליציה  בבעלות מפלגות החברות  אלה שהיו  ובעיקר   — העיתונים המפלגתיים  נהנו 
ממודעוֹת ממשלתיות  נייר,  של  סדירה  כלכלית, מאספקה  מתמיכה   — בשלטון  ושותפות 
ליהנות  כדי  השלטון  פתחי  על  לחזר  הפרטיים  העיתונים  נאלצו  לעומתם  ממידע.  וכן 
העיתון המבקשים  קוראי  בעבור  רק  לא  נכס חשוב  הוא  מידע  ממידע.  או  כלכלי  מסיוע 
להיות מעודכנים בנעשה בסביבתם, אלא גם, ואולי אפילו בראש ובראשונה, בעבור בעלי 
העיתונים הפרטיים־מסחריים בהיותו נושא ערך כלכלי. ככל שהעיתון יכול להציע לקוראיו 
מגוון רחב, עשיר ומדויק יותר של מידע, כך גוברים סיכוייו לנצח בתחרות התפוצה מול 
מתחריו ולכן להגדיל את הכנסותיו. הכנסות העיתון נובעות לא רק ישירות מתפוצתו אלא 
גם ובעיקר ממודעות, וככל שהתפוצה גדולה יותר כך ינותבו לעיתון מודעות רבות יותר, 
ומחירן אף יהיה גבוה מזה של עיתונים דלי תפוצה. מידע הוא אפוא משאב חיוני לעיתונים 
)בדיוק כמו נייר( אלא שהוא גם 'סחורה' שלעיתים יש לשלם תמורתה ב'מטבע' של פרסום 

אוהד או במקרים מסוימים בהימנעות מפרסום שלילי.
'יחסי הסחר' בין אמצעי תקשורת ובין פוליטיקאים זכו בסיקור נרחב בתקשורת בעשור 
תקשורת,  אמצעי  של  לבעליהם  פוליטיקאים  בין  המגעים  חשיפת  ה־21.  המאה  של  השני 
מגעים שיש להם היבטים כלכליים מובהקים, עוררה אצל רבים געגועים ל'עיתונות של פעם'.
האומנם הייתה עיתונות כזו? האם פרסום אוהד בתמורה ליחס אוהד מצד השלטון הוא 

תופעה חדשה? — ממצאי המחקר מוכיחים שלא.

 Hans Fredric Dahl, ‘The Uses of Media History’, Keynote Address at the Media  116
History Conference, London 1998

הדוגמה הבולטת לכך היא החקירה המשטרתית המכונה 'תיק 2000', שהחלה בשנת 2017. החקירה   117
עוסקת בשיחות שהתנהלו על פי החשד בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למוציא לאור של ידיעות 
אחרונות, ארנון )נוני( מוזס, ותכליתן הייתה להטיל מגבלות שונות על העיתון ישראל היום בתמורה 
לסיקור אוהד בידיעות אחרונות. חקירה אחרת )'תיק 4000'( עוסקת בחשד שחברת בזק נהנתה מיחס 
ממשלתי מועדף ומטובות הנאה כלכליות בתמורה לסיקור אוהד של ראש הממשלה באתר אינטרנט 

שהיה בבעלותה. עד לפרסום הדברים האלה, החקירות טרם הבשילו לכתבי אישום. 



עמוס בלובשטיין־נבו ויחיאל לימור

88

לוי  דובר ההסתדרות,   1957 אוגוסט  'אישי' שכתב בחודש  מכתב הנושא את הכותרת 
יוספטל, מגלה  גיורא  דובר מפא"י(, למזכיר המפלגה,  לכן  )שהיה קודם  יצחק הירושלמי 
כי אין חדש תחת השמש. במכתב זה מדווח הירושלמי על פגישתו עם הבעלים והעורך 
האחראי של ידיעות אחרונות, נח מוזס, שנערכה לבקשתו של מוזס. נושא הפגישה: 'היחסים 

בין המפלגה ]מפא"י[ לבין העיתון'. וכך דיווח הדובר למזכיר המפלגה:

נח מוזס טען כי בתקופה האחרונה מופלה עתונו לרעה — מבחינת קבלת אינפורמציה — 
מצד המפלגה ושליחיה במוסדות השונים. לדבריו, מבכרים חברי המזכירות )ובכללם 
מזכיר המפלגה(, שרי הממשלה ונציגי המפלגה במוסדות השונים עתונים אחרים על 
פני ידיעות אחרונות. יתר על כן, גם כאשר כתבי ידיעות אחרונות פונים בשאלה אל 
איש־מפלגה — הם נתקלים בסירוב מוחלט ועקשני להשיב עליה, ולעתים התשובה 
הניתנת להם אינה עדינה ביותר. יחס זה הוא שגרם וגורם לכך שהעתון מצדו נוקט 

יחס בלתי־ידידותי כלפי המפלגה ושליחיה.

נוקט קו אנטי־מפא"י מובהק גם כאשר הוא מקבל  הירושלמי התלונן שידיעות אחרונות 
'ידיעות אלו או אחרות, כפי שקיבלו עתונים אחרים'. הוא הוסיף ואמר שהעיתון ניהל 'מסע 
כי כתבים של  ואף האשים  נגד דוד בן־גוריון,  ו'פתח בהתקפה'  נגד משה שרת  השמצה' 
העיתון ואף מוזס עצמו הודיעו 'שיסדרו את מפא"י, אם זו לא תספק להם אינפורמציה'. 
עוד אמר הירושלמי כי גם בפרשת השביתה במפעל אתא118 'איימו אנשי ידיעות אחרונות 
דיווח  מוזס,  אינפורמציה'.  להם  לא תימסר  ויתקפו את ראשיה אם  יזעזעו את מפא"י  כי 
הירושלמי, הבהיר כי הוא מעוניין 'לשנות את הקו' שכן 'טובת העתון דורשת מאתנו לא 
תמסור  מידה  באיזו   — במפא"י  תלוי  'הדבר  כי  והוסיף  מפא"י'  את  כזאת  בצורה  לתקוף 
לנו אינפורמציה ותשנה את יחסה כלפינו'. מוזס הוסיף ש'הוא מוכן ללכת לקראת מפא"י 

ולהיפגש במחצית הדרך, בתנאי שגם מפא"י תהיה מוכנה ללכת לקראתו'.119 
האומנם שינתה המפלגה את יחסה לעיתון? האומנם שינה העיתון את יחסו למפלגה 
ולראשיה? האומנם נפגשו השניים 'במחצית הדרך'? — השאלות הללו, והתשובות עליהן, 

חורגות מהמאמר הזה ומצדיקות מחקר ועיון נפרדים.
המחקר הזה מעלה את השאלה מדוע קיימו עיתונים פרטיים־מסחריים יחסי שותפות 
שאף  פוליטיות  מפלגות  עם  שכאלה,  יחסים  לפיתוח  מגעים  ניהלו  או  למחצה,  עסקיים 
לא היו קרובות לראשי עיתונים אלה קרבה אידיאולוגית.120 ממצאיו מלמדים כי הגורמים 

השאר:  בין  זה  לעניין  ראו  הטקסטיל.  במפעל  שנה  באותה  שהוכרזה  הגדולה  לשביתה  הכוונה   118
'שביתת "אתא" ליומה השלישי', מעריב, 12.5.1957, עמ' 4; 'שביתה כללית בבית־חרושת "אתא"', 

קול העם, 12.5.1957, עמ' 4. 
מכתב לוי יצחק הירושלמי לגיורא יוספטל, 1.8.1957, אמ"ע, 2-932-1956-142.  119

לדוגמה, העורך הראשי של ידיעות אחרונות, הרצל רוזנבלום שהיה מחותמי מגילת העצמאות, היה   120
פעיל בתנועה הרוויזיוניסטית והיו בעיתון עוד כמה כותבים בכירים שהיו מזוהים עם הימין, ובהם 
אביעזר גולן ואליהו עמיקם. קרליבך היה חבר אצ"ל )כינויו היה 'נורטון'. ראו: גרשון ועליזה ריבלין, 



'הרומנים הפוליטיים' של ידיעות אחרונות ומעריב

89

לצמיחת אימפריות תקשורת שתוארו לעיל — מנהיגות חזקה המבקשת להגביר את כוחה 
וניצול הזדמנויות לרכישת נכסים אסטרטגיים שגם המתחרים לוטשים )או עשויים ללטוש( 
כפי  כאן.  היחסים שנבחנו  גם את העומד בשורש  — אלה עשויים להסביר  עין121  אליהם 
שראינו, כאשר לשיקול הכלכלי הדומיננטי מצטרפות אמביציה ואמוציות — האידיאולוגיה 

נדחקת הצדה. 
הפוליטיים- הגומלין  קשרי  בסוד  היו  שלא  העיתון  עובדי  להגיב  היו  עשויים  כיצד 
כלכליים? האם היו נכונים לוותר על העצמאות ועל תחושת השליחות העיתונאית כאשר 
מדובר בצנזורה פנימית המופעלת בהוראה מגבוה מטעם הבעלים של העיתון? מתברר כי 
צנזורה פנימית של הבעלים 'נתפסה, בדרך כלל, כמהלך טקטי שנועד לבסס את היציבות 
הכלכלית, כדי לאפשר לארגון התקשורת לפעול בעתיד אך ורק לפי שיקולים מקצועיים'. 
כ'אויב  לראותו  שיש  כמי  ולא  הארגון,  טובת  את  שרוצים  כמי  אפוא  נתפסו  הבעלים 
מבפנים'.122 יתרה מזאת, אנשי התקשורת ראו את תפקידם העיקרי לשמש כ'כלב השמירה 
של הדמוקרטיה' — כלומר לפקח על השלטון ועל פעולותיו — 'והנכונות להיכנע לצנזורה 
הכלכלית הפנימית, אף שלא הוגדרה ככזו, נתפסה על ידם כוויתור מחויב, כדי לאפשר להם 

למלא את שליחותם החברתית'.123 
כל המקרים שתוארו במאמר זה, חושפים רק את הרובד העליון של יחסי הון-שלטון-
עיתון בשנותיה הראשונות של המדינה. הם מלמדים על הצורך בעריכת מחקרים נוספים, 
איכותניים וכמותיים גם יחד, במטרה לחשוף רבדים נוספים של קשרי גומלין אלה ולבדוק 
אם העיתונים אכן העניקו את התמורה החשובה היחידה שהייתה בידיהם להציע: סיקור 

אוהד, או בלשון ימינו — 'איתרוג'.

זר לא יבין: ספר הכינויים, המרכז לתולדות כוח המגן ע"ש ישראל גלילי ומערכות, תל אביב 1988, 
עמ' 307(, ובין חברי 'הצמרת' במעריב בלטו ותיקי התנועה הרוויזיוניסטית, אריה דיסנצ'יק ושלום 

רוזנפלד.
Picard, ‘The Rise and Fall’, p. 40  121

 Moshe Negbi, The Enemy Within: The Effect of ‘Private Censorship’ on Press Freedom  122
 and How to Confront it — an Israeli Perspective (Discussion Paper D-35), Harvard

University Press, Cambridge, MA 1998
לימור ונוסק, 'הצנזורה של "היד הנעלמה"', עמ' 102.  123




