30-03-2016_094.jpg

סטודנטים וסטודנטיות יקרים,

 

הכנו עבורכם מספר דגשים על מנת לסייע לכם ללמידה נכונה ויעילה בסמסטר זה ובהיערכות לקראת תקופת הבחינות.

 

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

הלימוד מתחיל בכיתה

למידה נכונה מתפרשת על פני הסמסטר כולו ואינה נדחית לימים הספורים שלפני כל מבחן. למידה משמעותית ומעמיקה הנדרשת למיצוי יכולתכם ולהצלחתכם בבחינות, מתבטאת ב:

 

  • קריאת חומרי הקריאה שבסילבוס משיעור לשיעור
  • נוכחות בשיעורים
  • סיכום עצמי לאחר כל שיעור (המגבירים את ההבנה והזכירה של החומר)
  • הכנת והגשת תרגילים ולימוד שיטתי מהשגיאות בתרגילים,
  • הסתייעות בשעות הקבלה של סגל הקורס לקבלת הכוונה ומענה על כל שאלה הקשורה לקורס.

 

 
   

 

סיוע במהלך הלימודים

המדור לקידום סטודנטים בדיקנאט הסטודנטים, מציע סיוע מגוון לרבות:

עזרתונים

שיעורי תגבור המועברים  בקבוצות קטנות על ידי סטודנטים בוגרים יותר, על מנת לאפשר לסטודנטים להדביק את קצב ההתקדמות של הכיתה ולהגיע מוכנים יותר לתקופת הבחינות. מדובר בעזרה הניתנת אחת לשבוע או שבועיים של 10 שעות עד תחילת תקופת בחינות. העזרה כוללת סיוע בפתרון תרגילים, עיבוד החומר הנלמד באופן שוטף והשלמת פערים.

 

שיעורי עזר פרטניים

סיוע לסטודנטים במהלך הסמסטר בקורסים בהם הם מתקשים, (לא כולל תקופת בחינות).

ניתן לפנות לקבלת שיעורי עזר החל מהשבוע הרביעי לסמסטר, ולא יאוחר משבועיים לפני תום הסמסטר

 

צפייה בקורסים מצולמים

ניתן לצפות בקורסים דרך אתר הדיקנאט בכתובת - http://in.bgu.ac.il/Dekanat/Pages/tech_room.aspx

 

סדנא לניהול זמן וניהול עצמי אפקטיבי

 

סדנת התמודדות עם חרדת בחינות

 

 

פירוט נוסף  של פתרונות לסיוע לסטודנטים http://in.bgu.ac.il/Dekanat/Pages/promotion.aspx

 

 

תקופת הבחינות

 

  • ודאו שהנכם זכאים לגשת לבחינה: רשומים לקורס, מילאתם את חובות הקדם לבחינה וללא חובות כספיים שלא שולמו.
  • מומלץ להכין לוח זמנים ללמידה לקראת המבחן ורצוי להתחיל ללמוד לקראת כל מבחן כבר מספר שבועות לפני מועדו: להקציב זמן לקריאת החומר, לארגון, להשלמה, לקריאה ולסיכום מתוך המקורות לקריאת החובה לבחינה. לתכנן מראש מה לומדים לבד, מה בקבוצה (תוך תיאום מראש של זמנים) או למפגש עם המורה/מתרגל להבהרת נקודות מתוך החומר.    
  • חשוב לדעת מה מצופה מכם במבחן. עברו על סילבוס הקורס כדי לראות אם יש שם מידע לגבי המבחן (לדוגמה, נושאים לקריאה עצמית). בדקו עם המורה איזה סוג שאלות יישאלו, אילו נושאים יכוסו, כמה שאלות יהיו, מה אורך המבחן וכדומה.
  •  לדוגמאות למבחני עבר
  • חשוב להקדיש מחשבה לסגנון הלמידה המועדף – בקבוצה, לבד, בזוג או משולב. למידה בסביבה שקטה או רועשת וכו'. דאגו שדרך הלמידה שלכם מתאימה לכם ומאפשרת לכם את מירב הריכוז ואת קצב הלמידה המתאים לצרכיכם.
 
   

 

היערכות לבחינות

 

למידה למבחן – כמה אפשרויות שניתן לשלב ביניהן:

 

א. סיכום החומר וקריאתו מספר פעמים. בזמן שעוברים על החומר כדאי לסמן במרקר זוהר מושגים ומונחים, משפטי מפתח, כותרות ותת-כותרות. עצם הסימון יבהיר לכם בצורה ברורה את המבנה ההיררכי של החומר.

ב. עריכת השוואות בין מונחים, מושגים ונושאים.

ג. מיפוי ויזואלי של הנושאים, המונחים והמושגים.

מפת מושגים - המפה משתמשת בצורת הבניית ידע כמו המוח שלנו - רשת של מושגים ורעיונות וקשרים ביניהם.

כך במבט אחד אפשר לקבל מושג טוב לגבי נקודות המפתח, את סוג הקשרים שבין המושגים ונקודות המפתח.

מפת מושגים מפתחת ראיה מערכתית וכוללנית ויוצרת רמת הבנה מעמיקה של הנלמד מכיוון שמאתרת מהר מאד חסרים וחורים בידע ובהבנה.

 

אופן יצירת מפת מושגים


רשמו את המושגים המרכזיים באמצע הדף והקיפו בעיגול.

הוסיפו מושגי משנה וכתבו מסביב למושג המרכזי, וקשרו בעזרת קווים. רצוי לרשום מילה המייצגת את סוג הקשר שביניהם (גורם ל..., תופעת לוואי, סוג של... וכו'). הוסיפו מושגים רלבנטיים ומידע.

ד. שאילת שאלות – הכינו רשימה של שאלות וענו לעצמכם. שיטה זו מצוינת לחזרה על החומר.

 

טכניקות שיכולות לעזור בשיפור הזיכרון ובמניעת עומס על מנת לשנן מושגים וקטעי מידע:

1. יצירת אסוציאציות ומשחקי מילים.

2. הכנסת המושגים והפרטים שצריך לזכור לתוך מסגרת סיפורית.

3. יצירת מילים שמורכבות מהאות הראשונה של מושגים.

4. מציאת דימויים למונחים שעליכם לזכור.

 


ערב לפני הבחינה

  • הכינו עצמכם מבחינה פיזית – התלבשו בהתאם לטמפרטורה הצפויה בחדר הבחינה. הביאו עמכם שעון, עט ועפרון, מחשבון ומרקר. אם יש דפים שמותר להביא (למשל נוסחאות) – דאגו להכין מראש. הכינו מראש דברי אוכל ושתייה שאפשר להביא למקום הבחינה.
  • בדקו וודאו שאתם יודעים היכן מתקיימת הבחינה (בניין/חדר).
  • הכינו עצמכם מבחינה מנטאלית – הזכירו לעצמכם הצלחות קודמות.
  • דמיינו עצמכם בבחינה – דמיינו איך אתם עוברים על השאלות כשאתם במצב של רגיעה ובטחון עצמי, אתם יודעים את כל התשובות, מסמנים ומגישים את המבחן. השתמשו בטכניקות הרגעה כדי להפחית תגובות של חרדה. השתדלו להימנע ממצבים מעוררי חרדה או תסכול לפני הבחינה. הקשיבו למוסיקה שעושה לכם טוב.
  • חשוב לישון היטב בלילה! אל תנסו "לדחוס עוד קצת חומר" לפני השינה. זה עלול למנוע מכם את הרגיעה שאתם זקוקים לה. 

 

בבחינה עצמה

 

דאגו להגיע בזמן! הגיעו מספיק מוקדם כדי להשיג את המקום הרצוי לכם ולשבת ולהירגע, אך אל תגיעו יותר מדי מוקדם כדי שלא יהיה לכם זמן לדאוג ולהכניס עצמכם לחרדה.

 

 

אסטרטגיות לביצוע מבחן מוצלח:

 

מבחן שאלות רב-ברירה (אמריקאיות):

 

1. קראו היטב את ההנחיות בתחילת המבחן.
2. עברו תחילה על כל השאלות שבבחינה וחפשו את השאלות הקלות ביותר. זהו השלב שבו אתם הכי לחוצים ומציאת שאלות אלו תחזק את הביטחון העצמי ותחסוך זמן.
3. כעת חזרו לתחילת המבחן והתחילו לענות על השאלות באופן שיטתי:

א. לפני שאתם קוראים את המסיחים (התשובות), הסתכלו רק על השאלה והבהירו לעצמכם אם הבנתם את השאלה ואת הנדרש מכם.

ב. סמנו מילים חשובות, כגון "בלבד", "פרט ל", "כל", "לא", "אינו", "תמיד", "החשוב ביותר", "העיקרי", "הראשון". עשו זאת גם במסיחים.

ג. צמצמו את מספר המסיחים האפשריים.

ד. לאחר שעברתם על השאלות, חיזרו אל השאלות הקשות שנותרו.

ה. שימו לב כמה זמן נשאר וחלקו את הזמן הזה למספר השאלות שנותר לכם לפתור.


4. השאירו לעצמכם 10 דקות בסוף המבחן כדי להעביר תשובות לדף תשובות (אם יש), כדי לעבור ולבדוק שעניתם על כל השאלות וכן הלאה.

 

 

מבחן שאלות פתוחות

 

  • בתחילת המבחן רשמו בנקודות: נתונים, רשימות, תאריכים, נוסחאות, סטטיסטיקה וכדומה.
  • קראו את הוראות הבחינה היטב. האם אתם אמורים לענות על כל השאלות או על חלקן?
  • סקרו את כל הבחינה – שימו לב למספר השאלות, האם יש חלוקה פנימית ואם כן איזה חלק נראה לכם יותר קל ואיזה יותר קשה.
  • תכנית פעולה – תכננו כמה זמן תקציבו עבור כל חלק או עבור כל שאלה. אם יש שאלות עם ניקוד גבוה יותר, תכננו יותר זמן עבורן. התחילו עם השאלות הקלות ביותר. לאחר שעברתם על אלה, בדקו כמה זמן נשאר לכם וחלקו את הזמן הנותר למספר השאלות שנותרו. 
  • השאירו לסוף כ-10 דקות לצורך בדיקה, תיקון טעויות, העתקה לדף תשובות וכדומה. בדקו את שעונכם כל הזמן.
  • קראו את השאלות היטב. אם יש שאלה או תשובות לדוגמה, קראו אותם היטב כי אולי יתנו דוגמה למה שהמרצה מצפה. שאלות מורכבות יש לחלק למקטעים ולקרוא שוב. אם יש מילה שאינכם מבינים, בקשו את עזרת המרצה. אל תנסו לחפש משמעויות חבויות. סמנו במרקר או בעיגול מלות מפתח, כגון "פרט ל", "בלבד", "הטוב ביותר", "תמיד", "לא" וכו'.
  • היזהרו מטעויות פזיזות – קראו שוב את ההנחיות של המבחן לוודא שמילאתם את הנדרש כהלכה. קראו שוב את השאלות כדי לוודא שהבנתם את שנשאלתם. וודאו שעניתם על כל השאלות.

 


לאחר הבחינה

 

למידה יעילה מחייבת בדיקה חוזרת של יעילות ההכנה והביצוע במהלך הבחינה.


  • איך התכוננתם לבחינה? האם הקדשתם מספיק זמן להכנה? האם הזמן שהקדשתם היה יעיל? האם קיבלתם את הציון שציפיתם לו? למה?
  • עברו על המחברת/סיכומים והשוו תשובותיכם לכתוב. מה גרם לכם לבחור בתשובות אלה?
  • בדקו עצמכם – מה למדתם על אופן הלמידה שלכם? איזה ידע נוסף לכם ומה יש לעשות כדי לשמר אותו?
  • כמו כן, מומלץ לעיין בנוהל הבחינות בכתובת: http://goo.gl/AlwNWi​

 

בהצלחה!

 

 

דיקנאט הסטודנטים והיחידה לפיתוח אקדמי וקידום ההוראה

 

 ​​​

​​​​​​​​​